ZARZĄDZENIE NR 6/2008 w sprawie realizacji zadań inwestycyjnych Gminy Kobylanka
ZARZĄDZENIE NR 6/2008
Wójta Gminy Kobylanka
z dnia 14 stycznia 2008 r.
w sprawie realizacji zadań inwestycyjnych Gminy Kobylanka
Na podstawie art. 186 ust. 1 pkt 1 oraz art. 188 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz.2104 i Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708 i Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381 i Nr 249, poz. 1832 oraz z 2007 r. Nr 82, poz. 560, Nr 88, poz. 587, Nr 115, poz. 791 i Nr 140, poz. 984) oraz §6 Uchwały Nr XV/86/07 Rady Gminy w Kobylance z dnia 29 grudnia 2007 roku w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Kobylanka na rok 2008, zarządza się, co następuje:
§1. 1. Wprowadza się szczegółowe zasady realizacji zadań inwestycyjnych Gminy Kobylanka.
2. Pracownicy jednostki Urzędu Gminy w Kobylance, w związku z powierzonymi im obowiązkami winni zapoznać się z treścią instrukcji i bezwzględnie przestrzegać zawartych w niej postanowień.
3. Fakt zapoznania się z przepisami zawartymi w instrukcji winien być potwierdzony na specjalnym oświadczeniu.
§2. 1. Wszystkie operacje gospodarcze, związane z realizacją zadania inwestycyjnego, powinny być udokumentowane odpowiednimi dowodami księgowymi, zgodnie z obowiązującymi w Gminie Kobylanka unormowaniami wewnętrznymi w zakresie rachunkowości.
2. Zakupy gotowych środków trwałych dokonywane są po wyborze dostawcy, zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych. Wybór dostawcy poprzedzony jest procedurą przetargową, z której zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, sporządzany jest protokół.
3. Zakupy środków trwałych dokonywane są w oparciu o umowę dostawy, którą podpisuje kierownik jednostki i kontrasygnuje główny księgowy.
4. Odpowiedzialny za przestrzeganie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych jest każdy pracownik na swoim stanowisku, ilekroć realizuje zamówienia na dostawy i usługi objęte przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, co winien odpowiednio udokumentować.
5. Procedurę przetargową przeprowadza komisja d/s. przetargów; jest ona odpowiedzialna za przestrzeganie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, a przy robotach inwestycyjnych, zlecanych za pośrednictwem inwestora zastępczego - odpowiedzialny jest inwestor zastępczy.
6. Umowę na piśmie wraz z zawiadomieniem o wyborze dostawcy, wykonawcy oraz informację o miejscu przechowywania dokumentacji przetargowej odpowiedzialny pracownik przekłada do podpisu osobom wymienionym w statucie jednostki.
7. Umowa sporządzona jest co najmniej w trzech egzemplarzach, z których: oryginał dostarczony jest do pionu finansowo-księgowego wraz z załącznikami najpóźniej w dniu następnym po podpisaniu, jedna kopia przechowywana jest na stanowisku prowadzącym sprawy inwestycji, wraz z kompletem materiałów z przeprowadzonego przetargu, drugą kopię otrzymuje dostawca (wykonawca).
8. Do faktury dokumentującej zakup środka trwałego pracownik dokonujący zakupu dołącza dokument „OT” - przyjęcie środka trwałego, w którym wskazuje miejsce użytkowania środka trwałego, osobę materialnie odpowiedzialną (z podpisem osoby materialnie odpowiedzialnej) oraz kwalifikację rodzajową środka trwałego, zaś w przypadku ulepszenia środka trwałego, przedstawia się dokument przewartościowania środka trwałego po ulepszeniu.
9. W zakresie robót budowlano-montażowych oraz nakładów na remonty zaliczanych do inwestycji, do umowy musi być dołączony harmonogram rzeczowo-finansowy zakresu robót objętych umową. Natomiast do faktury powinien być dołączony protokół odbioru wykonanych i przekazanych robót, elementów robót lub obiektów, sprawdzony kosztorys wykonawczy (w przypadku ustalenia wynagrodzenia na podstawie kosztorysu).
10. Pracownik merytoryczny, w uzgodnieniu z referatem księgowości, prowadzi uproszczoną ewidencję nakładów inwestycyjnych zadania, celem jej kontroli merytorycznej i formalnej.
§3. 1. Dokumentami stanowiącymi podstawę do zaewidencjonowania operacji dotyczących inwestycji są:
faktury przejściowe wraz z dołączonym oryginałem protokołu odbioru wykonanych robót, podpisany przez inspektora nadzoru z wyszczególnieniem robót od początku budowy, wartością robót wykonanych wg poprzednich protokołów oraz wartości robót wykonanych w okresie rozliczeniowym. Na fakturze inspektor d/s. budownictwa potwierdza zgodność z harmonogramem podając pozycję z harmonogramu;
faktura końcowa i protokół końcowy zakończenia inwestycji i oddania do użytku;
dowód lub dowody „OT” - przyjęcia środka trwałego;
dowód lub dowody „PT” - przekazania - przejęcia środka trwałego.
2. Protokół odbioru końcowego i przekazania inwestycji do użytku stanowi podstawę udokumentowania przyjęcia do użytku obiektów majątku trwałego, powstałych w wyniku robót budowlano-montażowych. Protokół odbioru końcowego i przekazania inwestycji do użytku oraz dowody „OT” sporządza pracownik d/s. Inwestycji lub inny pracownik prowadzący całość zadania inwestycyjnego, w czterech egzemplarzach w porozumieniu z odpowiedzialnym za zadania inwestycyjne pracownikiem księgowości i przekazuje:
oryginał i pierwszą kopię - dla pionu finansowo-księgowego, najpóźniej w terminie czternastu dni od sporządzenia, nie później jednak niż 10 dni po zakończeniu miesiąca kalendarzowego;
drugą kopię - dla pracownika odpowiedzialnego za przyjęty lub wyremontowany obiekt;
trzecią kopię - pozostaje u pracownika prowadzącego dane zadanie inwestycyjne.
3. 1. Dowody „OT” stanowią udokumentowanie zakończonych inwestycji polegających na zakupach składników majątkowych przekazanych bezpośrednio do użytkowania oraz łącznie z protokołem odbioru końcowego i przekazania do użytku inwestycji są udokumentowaniem zakończonych robót budowlano-montażowych.
4. W dowodzie „OT” należy wpisać nazwę, charakterystykę (z podaniem informacji dot. Danego środka trwałego, np. długość drogi, rodzaj nawierzchni, materiał z jakiego została wybudowana, kubaturę, przeznaczenie, w przypadku budynku lub budowli; parametry techniczne, numery fabryczne, rok produkcji, itp. - w przypadku urządzeń), wartość budowy lub nabycia, miejsce użytkowania, klasyfikację rodzajową oraz podpis osoby materialnie odpowiedzialnej.
5. Dokumentem stanowiącym podstawę zaewidencjonowania zakupu usług w zakresie wykonania dokumentacji projektowej, projektowo-kosztorysowej, itp. stanowi faktura lub rachunek z dołączonym protokołem odbioru dokumentacji, zawierającym adnotacje o miejscu przechowywania oraz celu, dla jakiego została sporządzona.
6. Zlecenie usługi w zakresie opracowania dokumentacji winno odbywać się w trybie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, wymaga bezwzględnie formy umowy pisemnej, określającej: zakres opracowania, terminy wykonania, formę płatności, zakres odpowiedzialności wykonującego usługę oraz inne dane wg potrzeb jednostki.
§4. 1. Ewidencja księgowa zadania winna umożliwiać identyfikację i wyodrębnienie nakładów prowadzonego zadania inwestycyjnego.
2. Właściwa dekretacja polega na:
nadaniu dokumentom księgowym numerów, pod którymi zostaną one zaewidencjonowane,
umieszczeniu na dokumentach adnotacji, na jakich kontach syntetycznych dokument ma być zaksięgowany,
do jakich podziałek klasyfikacji budżetowej dany dokument należy zaliczyć,
wskazaniu sposobu rejestracji dowodu w urządzeniach (na kontach) analitycznych,
określeniu daty, pod jaką dowód ma być zaksięgowany, pod inną datą niż data jego wystawienia (dot. dowodów własnych) lub data otrzymania (dot. dowodów obcych),
podpisaniu przez głównego księgowego lub osobę upoważnioną przez głównego księgowego do dekretacji.
3. Zwiększenie stanu środków trwałych następuje pod datą przyjęcia do używania z inwestycji, datą zakupu lub datą decyzji. Ujawnione nadwyżki ewidencjonuje się pod datą ich zinwentaryzowania.
4. Umorzenie środków trwałych zgodnie ze stawkami amortyzacyjnymi, określonymi w ustawie z dnia 20 listopada 1999 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
5. Grunty nie podlegają umorzeniu.
§5. 1. Do wartości inwestycji, oprócz nakładów umownych, wlicza się w trakcie jej realizacji:
cenę zakupu należną sprzedającemu pomniejszoną o ewentualne rabaty, opusty, skonta i inne zmniejszenia;
cło, podatek akcyzowy oraz inne opłaty związane z nabyciem (np. Notarialne, skarbowe, podatek od czynności cywilnoprawnych związanych z nabyciem i inne);
koszty transportu, załadunku i wyładunku;
koszty przystosowania, montażu, prób i innych czynności poprzedzających oddanie obiektu do używania, w tym montażu instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych;
obciążający zakup podatek VAT (ujęty w fakturze), w części niepodlegającej odliczeniu lub zwrotowi;
odsetki za zwłokę w zapłacie zobowiązań, prowizje oraz różnice kursowe od zobowiązań i przedpłat dotyczących inwestycji (środków trwałych w budowie).
2. Nakłady inwestycyjne obejmują również wartość (w cenie nabycia) wszystkich zużytych do wytworzenia rzeczowych składników i wykonanych robót i usług obcych, wartość świadczeń własnych, wartość świadczeń nieodpłatnych oraz inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych przedmiotów aktywów trwałych, w tym również:
inwestycji rozpoczętych;
naliczone za czas trwania inwestycji różnice kursowe od zaciągniętych przez inwestora zobowiązań służących sfinansowaniu zakupu lub budowy środków trwałych;
odszkodowania dla osób fizycznych i jednostek gospodarczych związane z wykonywaną budową.
3. Do kosztów wytworzenia podstawowych środków trwałych, a więc i do kosztów inwestycji, nie zalicza się kosztów ogólnego zarządu jednostki, kosztów przetargów, ogłoszeń i innych występujących przed udzieleniem zamówień związanych z inwestycjami.
Natomiast w szczególności zalicza się:
dokumentacji projektowej inwestycji;
badań geologicznych, geofizycznych oraz pomiarów geodezyjnych;
przygotowania terenu pod budowę, w tym również koszty likwidacji pomniejszone o przychody z likwidacji budynków i budowli zlikwidowanych w związku z wykonywaniem nowych inwestycji;
nabycia gruntów i innych składników rzeczowego majątku trwałego oraz koszty wnoszenia budynków i budowli, włącznie z ich sprzątaniem poprzedzającym oddanie do używania;
opłaty z tytułu użytkowania gruntów i terenów w okresie budowy inwestycji oraz z tytułu uzyskania lokalizacji pod budowę;
odszkodowania za dostarczenie obiektów zastępczych i przesiedlenie osób z terenów zajętych na potrzeby inwestycyjne;
założenia stref ochronnych;
założenia zieleni;
poniesione w obcych środkach trwałych, a związane z przebudową, rozbudową, modernizacją i adaptacją tych obiektów na potrzeby inwestora (użytkownika), tzw. ulepszenie obcych środków trwałych;
ulepszenia własnych, już istniejących podstawowych środków trwałych;
zakupu bądź wytworzenia we własnym zakresie urządzeń technicznych, maszyn i środków transportu,
transportu, załadunku i wyładunku oraz montażu;
nadzoru autorskiego, inwestorskiego i generalnego wykonawcy;
ubezpieczeń majątkowych środków trwałych w budowie;
zagospodarowania pomelioracyjnego;
przygotowania eksploatacji nowo budowanych zakładów lub obiektów, które poniesiono przed przekazaniem inwestycji do używania (np. szkolenie kadr dla nowych inwestycji);
nabycia podstawowych wartości niematerialnych i prawnych;
niepodlegającego odliczeniu lub zwrotowi podatku od towarów i usług (VAT) dotyczącego inwestycji,
cła i innych opłat związanych z nabyciem środków trwałych;
inne koszty bezpośrednio związane z inwestycją.
§6. Do klasyfikacji wytworzonego lub środka trwałego z zakupu, stosuje się podziałki zawarte w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r., gdzie podano ogólną charakterystykę oraz wykaz rzeczowy składników poszczególnych grup statystycznych środków trwałych.
§7. W pozostałych kwestiach, nie unormowanych niniejszym zarządzeniem, Zarządzenie Nr 83/2006 z dnia 28 grudnia 2006 roku w sprawie przepisów wewnętrznych regulujących gospodarkę finansową Urzędu Gminy w Kobylance i jednostek budżetowych Gminy Kobylanka, stosuje sie odpowiednio.
§8. Wykonanie zarządzenia powierza się Skarbnikowi Gminy.
§9. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2008 roku.
Wójt Gminy Kobylanka
Andrzej Kaszubski
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Daniel Urbańczyk Data wytworzenia:
25 kwi 2008
Osoba dodająca informacje
Adam Hendzel Data publikacji:
25 kwi 2008, godz. 10:39
Osoba aktualizująca informacje
Adam Hendzel Data aktualizacji:
25 kwi 2008, godz. 10:39