Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy w Kobylance

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Protokół z posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów odbytego w dniu 28.10.2015 r.

 

Protokół

z posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów

odbytego w dniu  28.10.2015 r.

 

Komisja odbyła posiedzenie w składzie: Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów – radna Agnieszka Grzyb, wiceprzewodniczący komisji – radny Andrzej Adamczyk, członek komisji – radny Krzysztof Kleinowski, członek komisji– radny Bogdan Poliwka.  Nieobecny - radny Łukasz Biernacik. Lista obecności zał. Nr 1.

W posiedzeniu uczestniczył skarbnik p. Daniel Urbańczyk, podinspektor UG-Katarzyna Pikulik, podinspektor UG – Elżbieta Sawka.

Przewodnicząca Komisji przedstawiła poniższy porządek posiedzenia, do którego nie wniesiono uwag i wniosków.

 

Porządek posiedzenia:

 

  1. Otwarcie i stwierdzenie quorum.
  2. Zatwierdzenie protokołów z posiedzeń z dnia  23.09.2015r., 05.10.2015 r.  i 09.10.2015 r.
  3. Informacja o przebiegu wykonania budżetu Gminy Kobylanka za I półrocze 2015 r. Stanowisko komisji.
  4. Zaopiniowanie projektów uchwał:
  1. w sprawie  zmiany budżetu Gminy Kobylanka na 2015 rok  – projekt     nr 94/15.
  2. w sprawie nabycia nieruchomości na mienie gminy – projekt nr 95/15.
  3. w sprawie  wyrażenia  zgody na ustanowienie  służebności – projekt  nr 96/15.
  4. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kobylanka – projekt nr 97/15.
  5. w sprawie przejęcia obowiązku odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, na których znajdują się domki letniskowe lub są wykorzystywane na cele rekreacyjno- wypoczynkowe położone na terenie Gminy Kobylanka – projekt nr 98/15.
  6. w sprawie  wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki tej opłaty – projekt nr 99/15.
  7. w sprawie w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowania odpadami komunalnymi – projekt nr 100/15.
  8. w sprawie wzoru deklaracji o wysokości  opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciel nieruchomości – projekt nr 101/15.
  9. w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług             w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości                                  i zagospodarowania tych  odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi – projekt nr 102/15.
  10. w sprawie ustalenia diet dla sołtysów – projekt nr 103/15.
  1. Zajęcie stanowiska w sprawie wniosku Państwa Teresy i Józefa Jaszczerskich dotyczący sprzedaży działki drogowej nr 22 w obr. Cisewo lub dokonania zamiany gruntów.
  2. Wolne wnioski.
  3. Zamknięcie posiedzenia.                                                                                                                                                                

 

 

Ad. 2

Protokół z posiedzenia KRGiF z dnia 23.09.2015 r. został przyjęty jednogłośnie bez  uwag              w obecności 4 członków komisji.

Protokół z posiedzenia KRGiF z dnia 05.10.2015 r. został przyjęty jednogłośnie bez  uwag              w obecności 4 członków komisji.

Protokół z posiedzenia KRGiF z dnia 09.09.2015 r. został przyjęty jednogłośnie  w obecności 4 członków komisji z uwagą dotyczącą usunięcia zapisu, który został dokonany dwukrotnie.

 

Ad. 3

Informacja o przebiegu wykonania budżetu Gminy Kobylanka za I półrocze 2015 r. Stanowisko komisji.

Skarbnik p. D. Urbańczyk przedstawił powyższą informację:

Wójt Gminy Kobylanka na podstawie art. 266 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych złożył “Informację o przebiegu wykonania budżetu Gminy Kobylanka za I półrocze 2015 r.”, w terminie do 31 sierpnia, do Rady Gminy oraz Regionalnej Izby Obrachunkowej w

Szczecinie. Informacja została sporządzona na podstawie uchwały nr XLVI/312/10

Rady Gminy Kobylanka z dnia 24 czerwca 2010 r. w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze, o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz sprawozdania/informacji o przebiegu wykonania planu

finansowego samorządowych instytucji kultury. Informacja podlega opinii Składu Orzekającego RIO oraz służy wyjaśnieniom składanym organowi stanowiącemu Gminy.

 

Wykonanie budżetu w I półroczu: Dochody – 13.247.498,17 zł, wydatki - 10.429.667,61 zł, przychody – 329.507,39 zł, rozchody – 1.370.611,49 zł.

 

Dochody wykonane zostały w 56,83% planu, z tego dochody własne – 9.878.967,84 zł, subwencje – 2.095.056,00 zł, dotacje celowe na zadania zlecone – 603.449,76 zł, dotacje celowe na zadania własne – 395.586,00 zł, dotacje rozwojowe i inne – 274.438,57 zł.

 

Najważniejszymi dochodami z grupy dochodów własnych były: podatek od nieruchomości – 3.176.349,77 zł, podatek od czynności cywilnoprawnych – 3.138.241,00 zł, udziały we wpływach z PIT – 1.754.698,00 zł, odsetki od nieterminowych płatności – 622.921,24 zł, dochody z majątku – 330.519,05 zł, opłaty śmieciowe – 157.369,52 zł, inne – 147.463,88 zł.

 

W strukturze dochodów największe były dochody własne – 74,57%.

W zestawieniu według działów klasyfikacji budżetowej największą grupę stanowiły dochody w działach 756 i 758.

 

Wydatki wykonane zostały w 49,14% planu, z tego: wynagrodzenia i pochodne – 3.531.941,72 zł, dotacje na zadania bieżące – 822.165,67 zł, świadczenia – 1.013.238,14 zł, obsługa długu – 356.669,28 zł, wydatki na programy z udziałem UE – 215.312,82 zł, wydatki bieżące – 2.876.392,81 zł, inwestycje – 1.613.947,17 zł.

 

W zestawieniu działów budżetu największą grupę stanowiły wydatki na oświatę, gospodarkę komunalna i ochronę środowiska i administrację publiczną.

W strukturze wydatków w I półroczu największą grupę stanowiły wydatki płacowe 33,87% oraz wydatki bieżące 27,58%.

 

Adekwatność finansowania wybranych zadań była następująca: zadania wojewody                 w rozdziale 75011 – dopłata 6.890,17 zł; zadania oświatowe w dziale 801 – dopłata 819.241,66 zł; pomoc społeczna – dopłata 223.058,27 zł; gospodarka odpadami – dopłata 113.281,42 zł.

W zakresie zarządzania finansami, oszczędność na subrogacji pożyczki z Magellan S.A. wyniosła od 23.04. do końca I półrocza – 25.023,49 zł.

 

Dług Gminy w I półroczu zmniejszył się o 1.331.821,27 zł i wynosił na dzień 30.06.2015 r. 14.712.564,91 zł, z tego kredyty, pożyczki, obligacje – 12.494.404,48 zł; umowy nienazwane – 1.358.632,41 zł; zobowiązania wymagalne – 859.528,02 zł.

 

W I półroczu spłacono zobowiązania z roku ubiegłego, w tym wynikające z wcześniej nieujawnionych roszczeń oraz inne zaległości związane z rozliczeniami z lat ubiegłych            w łącznej wysokości 3.305.236,43 zł, co miało wpływ na wykonanie wydatków i rozchodów w I półroczu. Były to:

1. Zobowiązania z tytułu nieuregulowanych w roku ubiegłym płatności z różnych tytułów (płace, świadczenia, ubezpieczenia społeczne, zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, zakupy towarów i usług, dotacje dla przedszkoli) – 2.027.607,53 zł.

2. Przeterminowane raty kredytów, pożyczek, wykup obligacji z roku 2014 – 453.353,49 zł.

3. Karne odsetki z tytułu nieuregulowanych pożyczek i kredytów – 60.801,10 zł.

4. Odsetki za zwłokę w spłacie odszkodowania dla GDDKiA Szczecin tytułem wyroku SN I ACa 661/12 za koszty oświetlenia węzła DK 10 w Motańcu – 100.000,00 zł.

5. Ujawnione w toku rozliczenia roku 2014, wcześniej nieujęte w budżecie roszczenia, wynegocjowane w I półroczu tego roku i usankcjonowane porozumieniami i ugodami (nominalnie 2.100.111,21 zł) – 307.124,59 zł.

6. Potrącona kwota podatku dochodowego od osób prawnych – 356.349,72 zł.

Spłacone zaległości z 2014 r. stanowiły 27,34% wydatków poniesionych w I półroczu              i 33,07% rozchodów.

 

Wynik budżetu w I półroczu był dodatni, a nadwyżka budżetowa wyniosła 2.817.830,56 zł.

Wynik operacyjny również był dodatni, a nadwyżka operacyjna wyniosła 4.413.286,73 zł         i stanowiła 33,31% dochodów ogółem.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie pozytywnie zaopiniowała przebieg wykonania budżetu Gminy Kobylanka za I półrocze 2015 r.

 

Skarbnik poinformował, że RIO w Szczecinie wydało pozytywna opinię do powyższej informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy Kobylanka za I półrocze 2015 r.

Radna A. Grzyb – „Dotyczy działu 700 – Gospodarka mieszkaniowa, rozdział 70005 – czynsze za lokale socjalne 2 000 zł – czego to dotyczy?

Skarbnik p. D. Urbańczyk – „To były koszty dla bezdomnego z Kobylanki.”

Radna A. Grzyb – Dotyczy działu 710 – Działalność usługowa – rozdział 71004 – Plany zagospodarowania przestrzennego  - wykonanie  w 19,22 % - dlaczego  nie było w tym zakresie wydatku?”

Skarbnik – „Niskie wykonanie wynika ze składanych faktur w I i II kwartale - dot. Jęczydołu i Niedźwiedzia. Natomiast III kwartał dotyczy Bielkowa i Kobylanki.”

Radna A. Grzyb – „Skutki decyzji wydanych przez organ podatkowy (rozłożenie na raty, odroczenie terminu płatności, zwolnienie z obowiązku pobrania, ograniczenie poboru) – dot. kwoty 104 308,90 zł – czy otrzymamy szczegółową  informację dotyczącą kwoty 104 308,90, kto i  w jakiej wysokości ?”

Skarbnik – O udzieleniu informacji mówią przepisy ustawy o finansach publicznych  art. 37   e i g.

Informację o ulgach , umorzeniach, rozłożeniach na raty podatków jeśli jest to podmiot, który prowadzi działalność to  sporządza  się tylko wykaz bez szczegółowych danych. Dotyczy to   5 podmiotów.

Na liście przedstawionej są przedsiębiorcy i rolnicy.”

Komisja informację o przebiegu wykonania budżetu Gminy Kobylanka za I półrocze 2015 r.

przyjęła bez uwag jednogłośnie w obecności 4 członków komisji.

 

Ad.4

Komisja zaopiniowała poniższe projekty uchwał:

  1. w sprawie  zmiany budżetu Gminy Kobylanka na 2015 rok  – projekt     nr 94/15.

Skarbnik p. D. Urbańczyk omówił powyższy projekt uchwały:

 

Zmiany w planie dochodów budżetu Gminy Kobylanka na rok 2015 wynikają z wykonania wpływów pochodzących z refundacji nagród przyznanych przez Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty z okazji Dnia Edukacji Narodowej dla nauczycieli ze szkół w Kobylance       i Kunowie.

 

Dział

Rozdz.

§

Dochody

Uzasadnienie

 
 

Zwiększenie

Zmniejszenie

 

801

80101

0970

4 184,25

 

Nagroda Kuratora Zachodniopomorskiego dla nauczyciela z okazji Dnia Edukacji Narodowej, SP Kobylanka

 

801

80101

0970

4 184,25

 

Nagroda Kuratora Zachodniopomorskiego dla nauczyciela z okazji Dnia Edukacji Narodowej, SP Kunowo

 

Ogółem

8 368,50

0,00

 

 
 

 

Proponowanie zmiany po stronie wydatkowej budżetu na rok bieżący przedstawia poniższa tabela (przesunięcia w ramach planów finansowych szkół między działami budżetu odbyły się bez zwiększeń):

 

Dział

Rozdz.

§

Wydatki

Uzasadnienie

 
 

Zwiększenie

Zmniejszenie

 

600

60016

4300

40 000,00

 

Zimowe utrzymanie dróg

 

600

60016

4270

10 000,00

 

Remonty dróg gminnych

 

700

70005

6050

 

41 631,50

Zmiana realizacji zadania w zakresie budownictwa socjalnego

 

801

80101

4010

12 300,00

 

Przesunięcia między działami w jednostce - SP Kobylanka

 

801

80149

3020

 

100,00

Przesunięcia między działami w jednostce - SP Kunowo

 

801

80149

4010

 

15 500,00

Przesunięcia między działami w jednostce - SP Kunowo

 

801

80149

4110

 

800,00

Przesunięcia między działami w jednostce - SP Kunowo

 

801

80149

4120

 

500,00

Przesunięcia między działami w jednostce - SP Kunowo

 

801

80150

4010

 

2 125,00

Przesunięcia między działami w jednostce - ZSP Reptowo

 

801

80150

4110

 

1 600,00

Przesunięcia między działami w jednostce - SP Kunowo

 

854

85401

3020

 

500,00

Przesunięcia między działami w jednostce - SP Kobylanka

 

854

85401

3020

1 000,00

 

Przesunięcia między działami w jednostce  - SP Kunowo

 

854

85401

3020

700,00

 

Przesunięcia między działami w jednostce  - ZSP Reptowo

 

854

85401

4010

 

11 000,00

Przesunięcia między działami w jednostce - SP Kobylanka

 

854

85401

4010

13 000,00

 

Przesunięcia między działami w jednostce – SP Kunowo

 

854

85401

4010

4 600,00

 

Przesunięcia między działami w jednostce  - ZSP Reptowo

 

854

85401

4040

 

4 246,00

Przesunięcia między działami w jednostce - ZSP Reptowo

 

854

85401

4110

 

800,00

Przesunięcia między działami w jednostce - SP Kobylanka

 

854

85401

4110

3 800,00

 

Przesunięcia między działami w jednostce - SP Kunowo

 

854

85401

4110

1 171,00

 

Przesunięcia między działami w jednostce - ZSP Reptowo

 

854

85401

4120

700,00

 

Przesunięcia między działami w jednostce – SP Kunowo

 

854

85401

4120

 

 100,00

Przesunięcia między działami w jednostce - ZSP Reptowo

 

Ogółem

87 271,00

78 902,50

 

 
 

 

Skarbnik – „ Zwiększenie na nagrody dotyczą dyrektorów szkół w Kunowie i Kobylance.”

Komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie  jednogłośnie w obecności 4 członków komisji.

 

  1. w sprawie nabycia nieruchomości na mienie gminy – projekt nr 95/15.

Podinspektor UG p. E. Sawka  omówiła powyższy projekt uchwały:

Zgodnie z art.18 ust.2 pkt 9 lit.a ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym nabycie  każdej nieruchomości na własność Gminy Kobylanka - do czasu określenia przez Radę Gminy zasad nabycia -  wymaga zgody Rady Gminy.

Przedmiotem nabycia od Skarbu Państwa na rzecz Gminy Kobylanka jest nieruchomość oznaczona w ewidencji gruntów  działką nr 221/1 w obrębie Morzyczyn, której Gmina Kobylanka jest wieczystym użytkownikiem do dnia 5 grudnia 2089r. Z tego tytułu Gmina Kobylanka zobowiązana jest do uiszczania do Skarbu Państwa rocznych opłat w wysokości 1%  wartości nieruchomości. W 2015 roku opłata została ustalona w wysokości 76,88 zł.

Mając na względzie, że wszystkie działki nabyte pod ścieżkę rowerową stanowią własność Gminy Kobylanka złożono do Starosty Stargardzkiego wniosek o nieodpłatne nabycie przedmiotowej nieruchomości. Zgodnie z obowiązującymi przepisami przekazanie     w drodze darowizny nieruchomości Skarbu Państwa wymaga zgody wojewody, która została wyrażona w Zarządzeniu Wojewody Zachodniopomorskiego Nr 425/2015 z dnia 13 lipca 2015r. Koszty związane z nabyciem prawa własności poniesie Gmina Kobylanka.

Wobec powyższego zasadnym jest podjęcie proponowanej uchwały.

Radna A. Grzyb – „Do tej pory było wieczyste użytkowanie?”

P. Sawka – „Tak, taki jest  stan prawny w.w nieruchomości.” 

Radna A. Grzyb – „ Czy tę ścieżkę rowerową przekażemy do Zarządu Dróg Wojewódzkich wraz z drogą?”

P. Sawka – „Była droga krajowa  nr 10 /odcinek Motaniec-Zieleniewo/  z mocy ustawy           o drogach stała się drogą gminną i tylko grunty wchodzące w skład tejże drogi mogą być przekazane dla Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego.

Grunty nabyte pod ścieżkę rowerową będą mogły być przekazane  za porozumieniem stron     w trybie cywilno – prawnym.”

Komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie  jednogłośnie w obecności 4 członków komisji.

 

  1. w sprawie  wyrażenia  zgody na ustanowienie  służebności – projekt  nr 96/15.

Podinspektor UG p. E. Sawka  omówiła powyższy projekt uchwały:

W dniu 21 września  2015r. wpłynął   wniosek  od Oddziału Terenowego Agencji Nieruchomości Rolnej w Szczecinie - Sekcja Zamiejscowa Gospodarowania Zasobem            w Stargardzie Szczecińskim o wyrażenie zgody na korzystanie z przejazdu przez przepust na działce nr 139 w obrębie Motaniec stanowiącej rów melioracyjny.

Wnioskodawca poinformował o planowanej sprzedaży w ramach pierwszeństwa nabycia między innymi działek nr 116 i 145 w obrębie Motaniec,  pomiędzy  którymi  przebiega rów melioracyjny oznaczony geodezyjnie nr 139, stanowiący własność Gminy Kobylanka.   W tej sytuacji nabywca pozbawiony byłby dojazdu do nieruchomości po drugiej stronie rowu.

Wszelkie koszty związane z ustanowieniem służebności przejazdu i przechodu  poniesie nabywca przedmiotowych gruntów.

Uznano, że ustanowienie  proponowanej służebności nie koliduje z zagospodarowaniem wskazanego terenu i dlatego zasadne jest zagwarantowanie możliwości korzystania z tego terenu dla właściciela sąsiednich nieruchomości.

Wobec powyższego podjęcie proponowanej uchwały uważa się za celowe.

Radna A. Grzyb – „Jakie  są koszty  ustanowienia służebności?”

P. Sawka – „To nie jest duży koszt.”

Komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie  jednogłośnie w obecności 4 członków komisji.

 

  1. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kobylanka – projekt nr 97/15.

Podinspektor p. K. Pikulik omówiła powyższy projekt uchwały.  Uzasadnienie do projektu uchwały:

Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz.U.     z 2013 r. poz. 1399 z ze zm.) art. 4 ust. 1 zobowiązuje radę gminy, do określenia w drodze uchwały stanowiącej akt prawa  miejscowego, regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego. 

Dnia 1 lutego 2015 roku weszła w życie zmiana ustawy o utrzymaniu czystości i porządku powodująca konieczność zmiany niektórych zapisów obowiązującego Regulaminu utrzymania czystości i porządku w Gminie Kobylanka. Ponadto Gmina Kobylanka dokonała analizy funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami od 1.07.2013 roku, zrekapitulowała dotychczasowe doświadczenia i wprowadzanymi zmianami reguluje i porządkuje zapisy Regulaminu. Doprecyzowano min zapisy dotyczące :  miejsca wystawiania przez właścicieli nieruchomości odpadów komunalnych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne, obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku, wymagań odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych   z produkcji rolniczej.

Określono wymagania wobec właścicieli nieruchomości lub części nieruchomości (za wyjątkiem obsługi biurowej działalności gospodarczej), na których nie zamieszkują mieszkańcy, lecz odpady komunalne są wytwarzane w zakresie wyposażenia nieruchomości     w pojemniki, określono min. pojemność pojemników.

Projekt Regulaminu utrzymania czystości i porządku w terenie Gminy Kobylanka  został pozytywnie zaopiniowany przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego               w Stargardzie Szczecińskim.

Z uwagi na przejrzystość i czytelność regulaminu proponuje się uchwalenie tekstu jednolitego

zamiast wprowadzenia pojedynczych zmian w paragrafach.

Zmiana dotyczy   następujących zapisów:

- została zmieniona w części  definicja /rozdział I  - postanowienia ogólne/ i otrzymuje brzmienie:

§ 2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

  1. ustawie- należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości             i porządku w gminach (tekst jednolity: Dz.U.2013r. poz. 1399 ze zmianami),
  2. harmonogramie-należy przez to rozumieć harmonogram odbioru odpadów komunalnych na terenie Gminy Kobylanka, sporządzany przez przedsiębiorcę, akceptowany i ogłaszany przez gminę,
  3. GPZO-należy przez to rozumieć Gminny Punkt Zbiórki Odpadów, w tym też niebezpiecznych,
  4. mieszkańcach- dotyczy mieszkańców Gminy Kobylanka.

 

- został zmieniony zapis w § 3 pkt. 3 i otrzymuje brzmienie:

3. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania następujących rodzajów odpadów :

1) papier i tektura,

2) tworzywa sztuczne, metal i opakowania wielomateriałowe,

3) odpady opakowaniowe ze szkła,

4) odpady biodegradowalne zielone,

5) przeterminowane leki,

6) chemikalia,

7) zużyte baterie i akumulatory,

8) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,

10) meble i inne odpady wielkogabarytowe,

11) zużyte opony,

12) odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne.

 

- został zmieniony zapis w § 3 pkt. 6 i otrzymuje brzmienie:

6. Dopuszcza się spalanie liści oraz gałęzi drzew 2 razy w roku w terminie od 1 marca do 20 kwietnia oraz od 15 października do 30 listopada z zachowaniem wszelkich wymogów prawnych w powyższej kwestii.

Radny K. Kleinowski – „Czy to jest dopuszczalne?”

P. Pikulik  poinformowała, że ustawa o odpadach dopuszcza spalanie z należytym zachowaniem bezpieczeństwa  np. w odpowiedniej odległości od lasu, od drogi.”

 

- został zmieniony zapis w § 3 pkt. 12 i otrzymuje brzmienie:

12. Odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne, które powstają                                  w wyniku prowadzenia we własnym zakresie przez mieszkańców drobnych robót w ilości nie przekraczającej 1m3 (p) /mieszkaniec /rok, mogą być dostarczone do GPZO.

 

- został zmieniony zapis w § 3 pkt. 13 i otrzymuje brzmienie:

13. Dopuszcza się zagospodarowanie drobnego gruzu budowlanego nie zanieczyszczonego substancjami niebezpiecznymi do utwardzania lub naprawy w sposób uniemożliwiający pylenie  z zachowaniem przepisów odrębnych  zniszczonych dróg o nawierzchni gruntowej po wcześniejszym uzgodnieniu z właścicielem lub zarządcą drogi. 

 

- został zmieniony zapis w § 3 pkt. 14 i otrzymuje brzmienie:

14. Odpady z budów lub nadwyżka odpadów budowlano-remontowych i rozbiórkowych należy zagospodarować na własny koszt zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi dot. przedmiotowych odpadów.

 

- został zmieniony zapis w § 3 pkt. 17 i otrzymuje brzmienie:

17. W dniu odbioru odpadów, pojemniki (w tym worki) do gromadzenia odpadów komunalnych, właściciel nieruchomości jest zobowiązany wystawić przed posesję, bezpośrednio przy granicy nieruchomości, w pasie drogi, nie później niż do  godz. 6.00 dnia, w którym jest wyznaczony termin ich odbioru, jednak nie wcześniej niż 24 h przed tym terminem.

 

- został zmieniony zapis w § 3 pkt. 18 i otrzymuje brzmienie:

18. W indywidualnych przypadkach, gdy odbiór pojemników lub worków z odpadami komunalnymi sprzed posesji powodowałby zagrożenie bezpieczeństwa pieszych, albo gdy na nieruchomości wydzielone jest specjalne miejsce do gromadzenia odpadów, z bezpośrednim dostępem do przyległej drogi, dopuszcza się odbiór bezpośrednio z posesji, po wcześniejszym uzgodnieniu z Urzędem Gminy Kobylanka.

 

- został zmieniony zapis w § 6 pkt. 3 i otrzymuje brzmienie:

3. Opróżnianie nieczystości ciekłych musi odbywać się w sposób systematyczny, niedopuszczający do przepełniania się urządzeń, z częstotliwością wynikającą z ilości zużytej wody i pojemności zbiornika bezodpływowego, jednak nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie oraz w sposób gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

Radna A. Grzyb – „Co z komisami?”

P. Pikulik – „Z komisami nic nie zostało zmienione.”

 

- został zmieniony zapis w § 7 ust. 1 pkt. 2 i otrzymuje brzmienie:

2) z nieruchomości niezamieszkałych, na których znajdują się domki letniskowe lub są wykorzystywane na cele rekreacyjno – wypoczynkowe  przez część roku – odpady będą zbierane  w okresie od 01 kwietnia do 30 września:

Radna A. Grzyb – „Jak były domki całorocznie zamieszkiwane to jak były traktowane?”

P. Pikulik – „ Wszystkich mieszkańców musimy ująć w gospodarce z odpadami. Jest ryczałt od domków, ale nie za domki całoroczne. Jeżeli jest domek całoroczny nie może być ryczałtu.”

Radna A. Grzyb – „Czy to dotyczy Morzyczyna i Zieleniewa?”

P. Pikulik – „Tak, głównie dotyczy Morzyczyna i Zieleniewa.”

- został zmieniony zapis w § 8  pkt. 4 i otrzymuje brzmienie:

4. W uzasadnionych przypadkach, na pisemny wniosek właściciela zbierającego odpady                               w sposób selektywny pojemność pojemników może być podwyższona.

Radny B. Poliwka – „Co z padłymi zwierzętami?”

Radna A. Grzyb –„Czy jest sprawdzane, że na 1 osobę jest 80 kg?”

P.Pikulik – „Gmina ma obowiązek zabrania wszystkich odpadów.”

 

- został zmieniony zapis w § 8  pkt. 5 i otrzymuje brzmienie:

5. Właściciele nieruchomości lub części nieruchomości (za wyjątkiem obsługi biurowej działalności gospodarczej), na których nie zamieszkują mieszkańcy, lecz odpady komunalne są wytwarzane, w tym prowadzący działalność gospodarczą, szkoleniową, rekreacyjno-wypoczynkową (całoroczną) lub będący instytucjami, związkami, stowarzyszeniami itp. zobowiązani są do:

1)         indywidualnego zawarcia umowy z przedsiębiorcą świadczącym usługi w tym zakresie

2)         zapewnienia wyposażenia nieruchomości w pojemniki przystosowane do mechanicznego załadunku odpadów  komunalnych zmieszanych, w ilości zapewniającej ich nieprzepełnianie przy uwzględnieniu częstotliwości odbierania odpadów, o minimalnej pojemności wyliczonej zgodnie   z poniższymi normami, wynoszącej dla zmieszanych odpadów komunalnych minimum :

a.         7 litrów (0,007 m3) na 1 ucznia/dziecko/pracownika w placówkach oświatowych, przedszkolach itp.;

b.         10 litrów (0,010 m3) na 1 łóżko oraz na każdego pracownika w hotelach, motelach, pensjonatach, noclegowniach itp.;

c.         10 litrów (0,010 m3) na każdego pracownika w zakładach rzemieślniczych, usługowych, produkcyjnych, magazynach, hurtowniach, sklepach, biurach, urzędach, przychodniach, gabinetach lekarskich, lecznicach, aptekach, pomieszczeniach biurowych związanych z wykonywaniem wolnych zawodów, stacjonarnych punktach handlowych zlokalizowanych poza budynkami typu kiosk, uliczne punkty szybkiej konsumpcji lokalach gastronomicznych itp.;

d.         120 litrów (0,120 m3) w lokalach gastronomicznych nie posiadających miejsc konsumpcyjnych,

e.         120 litrów (0,120 m3) na 1 nieruchomość wykorzystywaną na cele rekreacyjne                                       i wypoczynkowe w okresie od 1 kwietnia do 30 września;

 

- został zmieniony zapis w § 8  pkt. 6 i otrzymuje brzmienie:

6. W przypadku nieruchomości mieszanych (czyli nieruchomości, które w części stanowią nieruchomość zamieszkałą, a w części nieruchomość niezamieszkałą) właściciel nieruchomości zobowiązany jest oznaczyć pojemnik w następujący sposób : nieruchomości mieszane : pojemnik dla części zamieszkałej należy oznaczyć literą „Z”, natomiast pojemnik dla części niezamieszkałej literami „NZ”. 

Radna A. Grzyb – „Powinna być sprawdzana ilość śmieci w stosunku do ilości osób zamieszkałych.”

 

- został zmieniony zapis w § 9 ust. 1  pkt. 3 i otrzymuje brzmienie:

3. Worki oraz pojemniki do selektywnej zbiórki oprócz kolorów winny być oznaczone opisowo ze znakiem graficznym.

 

- został zmieniony zapis w § 10   pkt. 1 i 2 i otrzymuje brzmienie:

1) przy drogach publicznych, na chodnikach, przystankach komunikacji, parkach, itp. kosze uliczne  o pojemności do 120 litrów;

2) przy pozostałych obiektach przeznaczonych do użytku publicznego kontenery                                            o pojemności do 6000 litrów;

- został dodany zapis w § 11   pkt.  2 , 3 i 4 i otrzymuje brzmienie:

2) szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający swobodny dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego przedsiębiorcy w celu opróżnienia;

3) właściciele nieruchomości mają obowiązek utrzymywać pojemniki (w tym worki) na odpady   w takim stanie sanitarnym i technicznym, aby korzystanie z nich mogło odbywać się bez przeszkód   i nie powodować zagrożeń dla zdrowia użytkowników, a w szczególności ma obowiązek utrzymywać je w czystości poprzez mycie i dezynfekowanie, z częstotliwością zapewniającą ich odpowiedni stan sanitarny; pojemnik po jego opróżnieniu nie powinien wydzielać nieprzyjemnych zapachów, nie powinien być uszkodzony lub pozbawiony pokrywy;

4) pojemniki (w tym worki) do gromadzenia odpadów komunalnych należy ustawić                                      w miejscach łatwo dostępnych dla osób z nich korzystających, na równej, utwardzonej nawierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota; miejsce ich usytuowania właściciel nieruchomości jest obowiązany utrzymywać w czystości. 

 

- został zmieniony zapis w  rozdziale IV § 13  i otrzymuje brzmienie:

Rozdział IV - Wymagania wynikające z krajowego i wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 13. Zagospodarowanie zmieszanych odpadów komunalnych odebranych przez przedsiębiorcę   z nieruchomości na terenie Gminy Kobylanka odbywa się w regionalnych instalacjach przetwarzania odpadów komunalnych, wskazanych w „Planie Gospodarki Odpadami dla Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2012-2017 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2018-20123”, przyjętym przez Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego uchwałą Nr XVI/218/12 z dnia 29 czerwca 2012 roku.

 

- został zmieniony zapis § 14  i otrzymuje brzmienie:

§ 14.1. Utrzymywanie zwierząt domowych nie może stanowić zagrożenia lub uciążliwości dla ludzi.

2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe, w szczególności psy, zobowiązane są trzymać je       w sposób uniemożliwiający opuszczenie terenu własnej nieruchomości.

3. Wyprowadzanie zwierzęcia domowego w miejsca publiczne jest możliwe po spełnieniu następujących warunków:

1) właściciel lub opiekun psa zobowiązany jest do wyprowadzania psa lub innego zwierzęcia domowego na smyczy, a psa rasy uznanej za agresywną – na smyczy i w kagańcu wyłącznie przez osoby dorosłe;

2) właściciel psa korzystający z pojazdów komunikacji zbiorowej zobowiązany jest do trzymania psa na smyczy i w kagańcu, bez względu na rasę i wielkość psa;

3) zwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest tylko wtedy, gdy pies jest w kagańcu,                                          w miejscach do tego przeznaczonych, odpowiednio oznakowanych przez zarządcę terenu                               i tylko wtedy, gdy opiekun psa sprawuje pełną, bezpośrednią kontrolę nad jego zachowaniem; na żądanie osób znajdujących się w bliskiej odległości opiekun musi ponownie założyć smycz;

4) zabronione jest pozostawianie psa bez dozoru, jeżeli nie jest on należycie uwiązany  lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym albo na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający wydostanie się psa na zewnątrz.

4. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do :

1) zapewnienia właściwej opieki nad zwierzętami w celu niedopuszczenia do zagrożeń życia, zanieczyszczeń nieruchomości, terenów i obiektów użyteczności publicznej itp.

2) wyeliminowania zagrożeń i uciążliwości dla ludzi, w tym hałasu, nieprzyjemnej woni, roznoszenia pasożytów, insektów itp. oraz niestwarzania uciążliwego oddziaływania na sąsiednią nieruchomość  i jej mieszkańców.

3) niezwłocznego  usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez zwierzęta w miejscach publicznych oraz w innych miejscach przeznaczonych do wspólnego użytku takich jak drogi, chodniki, podwórka, place, parki i tereny zielone itp., poprzez wyrzucenie zanieczyszczeń do koszy na odpady uliczne. Obowiązek ten nie dotyczy osób niewidomych korzystających           z pomocy psów przewodników.

 

- został zmieniony zapis § 16 poprzez dodanie  w ust. 3 p. 2,3,4,5 i 7  i otrzymuje brzmienie:

3. Prowadzący chów zwierząt gospodarskich są zobowiązani przestrzegać powyższych zapisów niniejszego Regulaminu, a ponadto:

1) przestrzegać przepisów sanitarno – epidemiologicznych;

2) przeprowadzać deratyzację pomieszczeń, w których prowadzona jest hodowla zwierząt, dwa razy do roku: wiosną do 23 czerwca i jesienią do 21 września, realizowaną przed podmiot uprawniony;

3) zapewnić gromadzenie i usuwanie powstających w związku z hodowlą odpadów                              i nieczystości w sposób zgodny z prawem, w tym z wymogami regulaminu;

4) nie dopuszczać do zanieczyszczenia terenu nieruchomości;

5) nie dopuszczać do powstawania wobec innych osób zamieszkujących na tej samej nieruchomości lub nieruchomościach sąsiednich uciążliwości takich jak : hałas, odór;

6) pszczoły trzymać w ulach, ustawionych w odległości co najmniej 10 m od granicy danej nieruchomości w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich;

7) nie dopuszczać do zanieczyszczania nieruchomości, ulic i innych miejsc publicznych odchodami zwierząt, karmą, ściółka lub innymi odpadami pochodzącymi z hodowli.

Komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie  jednogłośnie w obecności 4 członków komisji.

 

  1. w sprawie przejęcia obowiązku odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, na których znajdują się domki letniskowe lub są wykorzystywane na cele rekreacyjno- wypoczynkowe położone na terenie Gminy Kobylanka – projekt nr 98/15.

Podinspektor p. K. Pikulik omówiła powyższy projekt uchwały.  Uzasadnienie do projektu uchwały:

Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która weszła                             w życie z dniem 01 lutego 2015 roku w art. 6j ust. 3 b  umożliwiła Radzie Gminy podjęcie uchwały w spawie ustalenia ryczałtowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub od innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno – wypoczynkowe.

Z uwagi na to, iż dotychczas Gmina objęła systemem gospodarowania odpadami tylko nieruchomości zamieszkałe, koniecznym jest ustalenie  sposobu gospodarowania odpadami  wytwarzanymi w domkach letniskowych lub od innych nieruchomościach wykorzystywanych na cele rekreacyjno – wypoczynkowe.

Powyższe  usprawni  odbieranie odpadów  od nieruchomości, które  wykorzystywane są  jedynie przez część roku, jak również regulowanie przez właścicieli stosownej opłaty.

Mając na uwadze powyższe podjęcie niniejszej uchwały uważam za zasadne.

Komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie  jednogłośnie w obecności 4 członków komisji.

 

  1. w sprawie  wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki tej opłaty – projekt nr 99/15.

Podinspektor p. K. Pikulik omówiła powyższy projekt uchwały.  Uzasadnienie do projektu uchwały:

Zgodnie z art. 6r. ustawy z dnia 13 września 1996r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 1399 ze zm.) opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi dochód gminy. Z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty :

  1. Odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych;
  2. Tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych
  3. Obsługi administracyjnej tego systemu;
  4. Edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postepowania z odpadami komunalnymi.

Kwota jaką można przeznaczyć na finansowanie zamówienia polegającego na usłudze odbioru i zagospodarowania odpadów jest mniejsza od cen oferowanych przez wykonawców w kolejnych przetargach. Oferty przetargowe są wyższe od możliwości jakie dają wpływy z opłat od właścicieli nieruchomości, pomniejszone o pozostałe koszty systemu, a których nie można wyeliminować z uwagi na konieczność realizacji zadań wymaganych ustawą. Jednocześnie nie można zrezygnować z korzystania z usługi odbioru i zagospodarowania odpadów mimo, że powoduje to niedobór w obecnych kosztach systemu. Aby wypełnić zapisy ww. art. 6r ust. 2 ustawy i zbilansować system gospodarki odpadami komunalnymi konieczne jest zwiększenie stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi o 4,5 zł, tj. do kwoty 14,50 zł miesięcznie/mieszkańca w przypadku, gdy odpady są zbierane w sposób selektywny i o 14 zł, tj. do kwoty 29,00 zł miesięcznie w przypadku, gdy odpady nie są w sposób selektywny zbierane i odbierane.

Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 28 listopada 2014 r. ( Dz.U. z 2015 r. poz. 87) wskazała, że zgodnie z art. 6j ust. 3b z dniem 1 lutego 2015 r. –       w przypadku nieruchomości na których znajdują się domki letniskowe, lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywanych jedynie przez część roku, raga gminy uchwala ryczałtową stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.

W świetle powyższego podjęcie przedmiotowej uchwały jest uzasadnione.

 

Radna A. Grzyb – „Należy przeanalizować ilość odpadów jaka została przedstawiona             w analizie kosztów odbierania odpadów z nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Kobylanka:

-odpady  komunalne zmieszane w ilości 1050 Mg

- odpady  segregowane w ilości 210 Mg.”

P. Pikulik – poinformowała, że w ubiegłym  roku była przeprowadzona kontrola, która przyniosła pozytywny  efekt.  Że odpady są odbierane i ważone przed wjazdem na instalację. Poinformowała, że system może m.in. również ponosić koszty za usuwanie dzikich wysypisk. Odpadów niesegregowanych jest więcej o ok. 200 t. W 2013 było  ok. 700 t, a w 2014 – ok. 900 t.  Jak również poinformowała, że zbiórka odpadów wielogabarytowych była przeprowadzona   w 2014 r –  było  ok. 30 t odpadów wielogabarytowych a w 2015 r. jest ok. 14 t.”

Radna A. Grzyb – „Na jaki okres jest podpisana umowa?”

P. Pikulik – „Na rok. Kolejna umowa prawdopodobnie będzie podpisana na dłuższy okres. Poinformowała, że do przetargu przystąpiła tylko jedna firma.  Firma, która startuje do przetargu jest zobowiązana do określonych wymogów, dotyczy m.in. stosownych pojazdów.”

Radna A. Grzyb – „Czy przetarg było można unieważnić?”

P. Pikulik- „Teraz nie.”

Radna A. Grzyb – „ Koszty manipulacyjne w wysokości 8 % - 72 490,98 zł/rok.”

P. Pikulik – „Kosztów  manipulacyjnych nie można obliczyć dokładnie, dot. np. koszty związane z korespondencją, oświetleniem, korzystanie z programów itp.”

Radna A. Grzyb – „Umowa może być aneksowana? Czy były jakieś  umorzenia?”

P. Pikulik – „Jeśli chodzi o umorzenia to pytania do Pana skarbnika. Nie mam takich danych. Jestem do technicznych spraw, m.in. deklaracje, pojemniki itp. W nowelizacji ustawy               o utzymaniu czystości i porządku w gminach jest art. który mówi  o zwolnieniach z opłat.”

P. Pikulik – „Firma musi osiągnąć poziom recyklingu.”

P. Pikulik poinformowała o cenach odpadów w latach:

a) w 2014/2015 do 30.06.2015 r.

- odpady zmieszane – 626,40 zł/MG

- selektywne i odpady z GPZO – 324,00 zł/Mg

b) w 2015/2016 do 30 czerwca 2016 r.

- odpady zmieszane i selektywne – 648,00 zł/Mg

- z GPZO – 324,00 zł/Mg

c)  szacowany wzrost ceny odpadów po przetargu w roku 2016  – ok. 5 %.”

Radny K. Kleinowski – „ Jaka jest  stawka  ryczałtowa za odpady z rekreacji?”

P. Pikulik – „Proponowana jest stawka 277,00 zł/rok za  odpady niesegregowane, 246,00 zł/rok za odpady segregowane.”

Radna A. Grzyb – „Czy było liczone innymi metodami np. od zużytej wody?”

P. Pikulik – „Nie ma 100 % możliwości, aby to sprawdzić czy są odpady odbierane zgodnie         z deklaracją, np. bo jest  problem z numerami domów, jest ich brak.”

Radny A. Adamczyk – „Może w przetargu powinien być bardziej szczegółowy zapis dot. odbierania odpadów.”

P. Pikulik – poinformowała o kodach indywidualnych dla każdego mieszkańca co by podwyższyło znacznie koszty dotyczące odbioru odpadów.

W związku z tym, że komisja nie zgadza się na proponowane w projekcie uchwały stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi odsyła projekt do projektodawcy.

 

  1. w sprawie w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowania odpadami komunalnymi – projekt nr 100/15.

Komisja nie opiniowała projektu uchwały.

 

  1. w sprawie wzoru deklaracji o wysokości  opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciel nieruchomości – projekt nr 101/15.

Komisja nie opiniowała powyższego projektu uchwały.

 

  1. w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług                    w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości                                  i zagospodarowania tych  odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi – projekt nr 102/15.

Komisja nie opiniowała powyższego projektu uchwały.

 

  1. w sprawie ustalenia diet dla sołtysów – projekt nr 103/15.

Komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie  w następujący sposób: za-3, przeciw-0, wstrzymał się-1  w obecności 4 członków komisji.

 

Ad. 5

Zajęcie stanowiska w sprawie wniosku Państwa Teresy i Józefa Jaszczerskich dotyczący sprzedaży działki drogowej nr 22 w obr. Cisewo lub dokonania zamiany gruntów.

KRGiF nie zajęła stanowiska w/w sprawie.

 

Ad. 6

Wniosek, aby posiedzenia KRGiF odbywały się w poniedziałek o godz. 8.00.

 

Ad. 7

Po zrealizowaniu porządku obrad posiedzenie zostało zakończone.

 

Protokołowała:

Joanna Baszak

Przewodnicząca  KRGiF

Agnieszka Grzyb

 

 


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Joanna Baszak

Data wytworzenia:
04 gru 2015

Osoba dodająca informacje

Krzysztof Flejszman

Data publikacji:
04 gru 2015, godz. 10:29

Osoba aktualizująca informacje

Krzysztof Flejszman

Data aktualizacji:
04 gru 2015, godz. 10:31