Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy w Kobylance

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Protokół z posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów odbytego w dniu 25.03.2015 r.


Protokół

z posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów

odbytego w dniu 25.03.2015 r.

Komisja odbyła posiedzenie w składzie: Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów - radna Agnieszka Grzyb, wiceprzewodniczący komisji - radny Andrzej Adamczyk, członek komisji - radny Krzysztof Kleinowski, członek komisji - radny Bogdan Poliwka. Nieobecny: członek komisji - radny Łukasz Biernacik. Lista obecności zał. Nr 1.

W posiedzeniu uczestniczyli: wójt p. Mirosław Przysiwek i pracownik Urzędu Gminy p. Elżbieta Sawka.

Przewodnicząca Komisji przedstawiła poniższy porządek obrad posiedzenia, do którego nie wniesiono uwag i wniosków:

Porządek posiedzenia:

  1. Otwarcie i stwierdzenie quorum.

  2. Zatwierdzenie protokołu z posiedzenia z dnia 25.02.2015 r.

  3. Zaopiniowanie projektów uchwał:

  1. w sprawie zmiany budżetu Gminy Kobylanka na 2015 rok - projekt nr 33/15.

  2. w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie zobowiązania finansowego wobec Magellan S.A. poprzez wstąpienie w prawa zaspokojonego wierzyciela - projekt nr 34/15.

  3. w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków - projekt nr 37/15.

  4. w sprawie nabycia nieruchomości na mienie gminy - projekt nr 38/15.

  5. w sprawie nabycia nieruchomości na mienie gminy - projekt nr 39/15.

  1. Ocena ściągalności podatków i opłat z uwzględnieniem ulg i umorzeń oraz wieloletnich zaległości.

  2. Wolne wnioski.

  3. Zamknięcie posiedzenia.

Ad. 2

Komisja protokół z posiedzenia KRGiF 25.02.2015 r. przyjęła jednogłośnie w obecności 4 członków komisji.

Ad. 3

Komisja zaopiniowała poniższe projekty uchwał:

  1. w sprawie zmiany budżetu Gminy Kobylanka na 2015 rok - projekt nr 33/15.

Wójt p. M. Przysiwek omówił powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Poinformował, że zwiększenie dotyczy:

  1. Gospodarki gruntami i nieruchomościami z tyt. kosztów zapewnienia lokalu socjalnego - 6 000 zł z przeznaczeniem dla bezdomnego mieszkańca z miejscowości Kobylanka. Negocjacje dot. kosztu były dokonane przez GOPS.

Radna A. Grzyb - „My nie mamy lokalu socjalnego. Czy Pan nie uważa, że 500 zł miesięcznie , że to jest za duża kwota?”

Wójt p. M. Przysiwek - „ To była kwota wynegocjowana przez GOPS na pomieszczenie-przyczepkę dla bezdomnego.

Radna A. Grzyb - „Czy w Stargardzie są noclegownie?”

Wójt p. M. Przysiwek - „To jest osoba, która zamieszkuje w Kobylance, byłby problem, aby tę osobę przekazać do Stargardu. Jeśli jest uwaga to należy wszcząć procedurę czy to nie jest za wysoki koszt 6 000 zł rocznie. Kwota 6 000 zł to jest koszt na cały rok. Dodatkowo będzie koszt za TOI-TOI ok. 100 zł.”

Radny K. Kleinowski - „Czy była zameldowana ta osoba?”

Wójt p. M. Przysiwek - „Nie , tu jest tylko rodzina.”

Radny A. Adamczyk - „Czy nie należałoby jakąś pracę znaleźć, aby taka osoba poczuwała się do obowiązku. Należy takie osoby edukować.”

Wójt p. M. Przysiwek - „ Tak, Ci ludzie maja z GOPS pomoc psychologów, socjoterapeutów. Do tej osoby dodajemy dodatkowo 300 - 400 zł.”

Radna A. Grzyb - „Na jakiej podstawie dokonuje się zwiększeń wydatków? Czy zapewnia Pan wierzytelność związaną z przebudową budynku Urzędu, na jakiej podstawie to jest robione?”

Wójt p. M. Przysiwek - „Zakładamy, że Magellan będzie przyjęty to wierzytelności się zmienią z 15% na 3 %. Jest to kwota symulowana do osiągnięcia. Zakładam, że będą to oszczędności w kwocie 350 tys.”

  1. Urzędu Gminy z przeznaczeniem na bieżące utrzymanie budynku, serwisy, przeglądy oraz koszty mediów pomieszczenia GCI - 14 000 zł

Wójt p. M. Przysiwek - „ Kwota 14 000 zł to są wykonane pieniądze w 2014 r.”

Radny K. Kleinowski - „Z czego to się wzięło?”

Wójt p. M. Przysiwek - „To są koszty już poniesione, nie wiem dlaczego są takie koszty?”

Pracownik p. E. Radlińska -„Zwiększenie jest dokonane na podstawie wniosku złożonego przez pracownika danej komórki. Wydatki dotyczą w części roku 2014 i roku bieżącego.”

Radna A. Grzyb - „Co to jest zakup usług zdrowotnych na kwotę 3 000 zł?”

Pracownik p. E. Radlińska - „Rozdział 4280 został błędnie zapisany. Poprawny zapis powinien być - 4300.”

  1. Straży Gminnej w wysokości 8 956 zł, z tego na zakup usług w związku z obsługą radarów ( 7 956 zł należność za 2014 r.) oraz 1 000 zł na koszty utrzymania strażnicy

Wójt p. M. Przysiwek -„ Ten koszt dotyczy roku 2014. Trudno ustalić koszty na 2015. Koszt będzie obejmował same zdjęcia w ilości ok. 2300 szt.”

Radna A. Grzyb - „Faktura za 2014 na kwotę 70 000 zł - 80 000 zł.”

Wójt p. M. Przysiwek - „To jest kwota zabezpieczona, zapłacono 57 000 zł.”

Radna A. Grzyb - „ Czy jest zapłacona faktura?”

P. E. Radlińska - „Tak, faktura została zapłacona.”

Radna A. Grzyb - „Jaka jest prawidłowość?”

P. E. radlińska - „ Powinien być plan a dopiero powinna być zapłata.”

Wójt p. M. Przysiwek - „Działania przy fotoradarze to nie jest do wyliczenia, aby był zysk. To będą straty.”

  1. Realizacji zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego w wysokości 46 086 zł

  2. Realizacji zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych, gimnazjach, liceach ogólnokształcących. Liceach profilowanych i szkołach zawodowych oraz szkołach artystycznych w wysokości 416 694 zł

P. E. Radlińska - „Dokonane przeksięgowanie jest to wymóg ustawowy. Jest to zmiana klasyfikacji budżetowej.”

  1. Ochrony zabytków i opieki nad zabytkami w wysokości 20 000 zł z przeznaczeniem na udział finansowy Gminy Kobylanka w projekcie dotyczącym zachowania i promowania historycznego dziedzictwa w postaci zabytkowych organów piszczałkowych w kościele parafialnym w Reptowie

Wójt p. M. Przysiwek - „Zwiększenie zostało dokonane na podstawie złożonego wniosku przez proboszcza z Reptowa. Dofinansowanie jest od Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego w wysokości 50 000 zł. Wniosek dotyczy dofinansowania z Gminy w wysokości 20 000 zł na naprawę organów, które są zabytkiem.”

Radna A. Grzyb - „Czy te organy są wpisane na listę zabytków?”

Wójt p. M. Przysiwek - „Tak, to jest element zabytkowy.”

Radna A. Grzyb - „Czy nie powinna być podstawa prawna dot. ustawy w spr. zabytków?”

Wójt p. M. Przysiwek - „Wystarczy tylko, aby podstawa prawna dot. ustawy o samorządzie gminnym.”

Radna A. Grzyb - „Czy organy są już wyremontowane?”

Wójt p. M. Przysiwek -„Tak zostały zrobione a teraz należy zapłacić.”

Radna A. Grzyb - „ Czy przy dotacji z 2014 r. z PROW jaką otrzymała parafia z Reptowa nie musi być wkład własny? Czy Pan widział kosztorys?”

Wójt p. M. Przysiwek - „Nie widziałem kosztorysu. Kwota 50 000 zł jest to dotacja od Marszałka. Nie ma wkładu własnego. Koszt całego zadania wynosi ok. 71 000 zł., w tym, 20 000 zł Gmina, 50 000 zł Marszałek, ok. 1 000 zł proboszcz.”

Radny K. Kleinowski - Poprosił o opinię radcy dot. piszczałek.

Wójt p. M. Przysiwek poinformował, że projekt uchwały w sprawie zmian budżetu został zaopiniowany przez radcę.

Radna A. Grzyb - „ Jeżeli zmniejszamy wydatki na wykup wierzytelności, czy nie powinniśmy zmienić WPF?”

P. E. Radlińska - „Nie musimy zmieniać WPF.

Radna A. Grzyb - „Dotyczy zmniejszenia wydatków o kwotę 1 000 zł - Komendy powiatowe Policji. Czy była podpisana umowa z policją? Czego ta kwota dotyczy?”

Wójt p. M. Przysiwek - „Żadna umowa nie była podpisywana. Kwota 1 000 zł dot. wydatków związanych z bieżącym utrzymaniem Straży Gminnej.”

Radna A. Grzyb - „Do kiedy powinny być dokonane zwiany dot. szkół?”

P. E. Radlińska - „”Do końca marca.”

Wójt p. M. Przysiwek zgłosił autopoprawkę do projektu w sprawie zmiany budżetu. Poinformował, że niniejsza autopoprawka zostanie zgłoszona na sesji, która dotyczy udzielenia pomocy w sytuacji kryzysowej, w jakiej znalazła się rodzina z miejscowości Kunowo po pożarze zabudowań gospodarczych. W wyniku zdarzenia spłonęły zapasy, ciągnik, pokarm dla zwierząt hodowlanych. Środki na łagodzenie skutków zdarzenia losowego wypłacone zostaną ze środków opieki społecznej i mają stanowić pomoc doraźną dla pogorzelców.

Radna A. Grzyb - „Kiedy zostanie wprowadzona kwota dot. otrzymanych środków z urzędu skarbowego ?”

P. E. Radlińska - „Urząd Skarbowy ma obowiązek przedstawić sprawozdanie do 15.04.”

Wójt p. M. Przysiwek - „Środki nie będą wprowadzone wcześniej dopóki nie będzie sprawozdania. Podstawą wprowadzenia środków do budżetu jest dokument.”

Wniosek

Komisja zgłasza wniosek do projektu uchwały nr 33/15 :

- w części dotyczącej zwiększenia kwot wydatków usunięcie zmian dotyczących rozdziału 70005, 75023, 75416 , 92120 ( uzasadnienie projektu pkt. a), b), c) i f)

- w części dotyczącej zmniejszenia kwot wydatków usunięcie zmian dotyczących rozdziału 75023, 75405 (uzasadnienie projektu pkt. a) i b).

pozostają:

- zwiększenia wydatków rozdział 80149, 80150 (uzasadnienie pkt. d) i e)

- zmniejszenia wydatków rozdział 80101, 80103, 80110 (uzasadnienie pkt. c), d) i e)

- dotyczy zwiększenia wydatków wprowadzonego autopoprawką w wysokości 4 000 zł - KRGiF wnioskuje, aby środki na udzielenie pomocy zostały wydatkowane z rezerwy ogólnej rozdział 75818.

Po uwzględnieniu powyższego wniosku przez Radę KRGiF projekt uchwały opiniuje pozytywnie jednogłośnie w obecności 4 członków komisji.

  1. w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie zobowiązania finansowego wobec Magellan S.A. poprzez wstąpienie w prawa zaspokojonego wierzyciela - projekt nr 34/15.

Wójt p. M. Przysiwek przedstawił uzasadnienie do projektu uchwały: „Uchwała dotyczy restrukturyzacji zobowiązania finansowego wynikającego z umowy z dnia 30 grudnia 2011 r. z firmą Magellan S.A. Zobowiązanie to w kwocie nominalnej 2.090.951,00 zł, zaciągnięte zostało na okres do 31.12.2021 r., na warunkach oprocentowania WIBOR 3M + 9,65% marży, generowało koszty w dniu podpisania umowy w wysokości 1.541.287,49 zł. Na dzień 31 marca 2015 r. do spłaty pozostanie 1.472.756,88 zł plus koszty oprocentowania.

W obecnej sytuacji Gminy Kobylanka brak jest przesłanek dla dalszego utrzymywania umowy zawartej na warunkach dalece odbiegających od oferowanych na rynku finansowym dla podmiotów publicznych.

Zapobieżeniu pokrywania nadmiernych kosztów zadłużenia posłużyć ma subrogacja zobowiązań, przeprowadzona w trybie art. 518 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, umożliwiająca zachowanie relacji, o której mowa w art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Dla niniejszej restrukturyzacji zobowiązania finansowego wykorzystano zalecenia wynikające z uchwały 6 Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych z dnia 10 czerwca 2011 r.

Wstępne negocjacje z instytucjami finansowymi wskazują na możliwe oszczędności w wyniku tej operacji w kwocie 350 tys.zł.”

Radna A. Grzyb poprosiła o wyjaśnienie art. 18 ust. 2 pkt. 10, „przecież zgoda już została wyrażona w uchwale budżetowej.”

Wójt p. M. Przysiwek - „Operacja dot. zmiany stron.”

Radny A. Adamczyk - „Czy Magellan nie musi wyrazić zgody?”

P. E. Radlińska - „ Jest wszystko zabezpieczone.”

Radny K. Kleinowski - „ Czy mamy zgodę ze strony Magellana na podjęcie tego zobowiązania przez inny bank. Po co zgoda Rady Gminy, przecież to nie jest pożyczka ani9 kredyt?”

Wójt p. M. Przysiwek - „Jeśli jest zgoda na 6 %, kto pozwolił na 14%. RIO wyraziło zgodę na oprocentowanie w wysokości 6 %. Będę wyjaśniał dlaczego zostało zwiększone do 14 % bez zgody Rady Gminy.”

Komisja Rozwoju Gospodarczego i Finansów zaopiniowała projekt uchwały w następujący sposób:za-1, przeciw-3, wstrzymał się-0. Komisja negatywnie zaopiniowała projekt uchwały w obecności 4 członków komisji.

  1. w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków - projekt nr 37/15.

Wójt p. M. Przysiwek przedstawił powyższy projekt uchwały. Poinformował, że stawka wody i ścieków dotyczy dwóch spółek MPGK Stargard i Wodociągów Zachodniopomorskich w Goleniowie. Przedstawił analizę opracowaną na podstawie powiatu. Poinformował, że będzie prosił o uzasadnienie, dlaczego koszt ponoszony przez Stargard jest taki sam jak koszt dla Kobylanki. Poinformował o przygotowanych pismach do MPGK i Wodociągów w sprawie wyjaśnień różnic dot. ilości odbieranych ścieków. Poinformował, że zaproponuje, aby koszt 1 m/3 ścieków był obniżony. Wójt poprosił o odrzucenie uchwały.

Radny K. Kleinowski - „Z reguły na posiedzenie komisji byli zapraszani przedstawiciele Wodociągów. Nas informowali, że koszty nie będą wyższe.”

Wójt p. M. Przysiwek - „Wystąpiłem do Goleniowa o dokumenty, koszt jest przedstawiony ok. 6 zł.”

Radny K. Kleinowski - „ Wcześniej było sprawdzane, było zadymianie.”

Wójt p. M. Przysiwek - „Powinno być zarządzenie Wójta o przeprowadzeniu kontroli na podstawie, którego Goleniów powinien dokonać kontroli. Te nie zgodne ścieki to jest nieszczelność kanalizacji. Norma jest zachowana.”

Radny K. Kleinowski wnioskuje, aby na przyszłość zorganizować wspólne spotkanie z przedstawicielami wodociągów w sprawie wody i ścieków w sprawie negocjacji dot. stawek.

Radna A. Grzyb - wnioskuje, aby na terenie Gminy przeprowadzić kontrole w sprawie podłączeń do kanalizacji.

Wójt p. M. Przysiwek poinformował, że do mieszkańców poszły oświadczenia dot. szamb.

Radny A. Adamczyk - „Przy kontroli należy prosić umowę a nie dowód wywozu nieczystości płynnych.”

Komisja Rozwoju Gospodarczego i Finansów zaopiniowała projekt uchwały w następujący sposób:za-0, przeciw-4, wstrzymał się-0. Komisja negatywnie zaopiniowała projekt uchwały w obecności 4 członków komisji.

  1. w sprawie nabycia nieruchomości na mienie gminy - projekt nr 38/15.

Pracownik p. E. Sawka omówiła powyższy projekt uchwały. Poinformowała, że projekt uchwały dokonuje uregulowania stanu rzeczy za zgodą Zarządcy terenu - Zarządu Dróg Powiatowych w Stargardzie Szczecińskim.

Radny K. Kleinowski - „Jakie to są koszty dla Gminy?”

P. E. Sawka - „ Gmina ponosi koszty wyceny i notarialne.”

Komisja Rozwoju Gospodarczego i Finansów zaopiniowała projekt uchwały jednogłośnie pozytywnie w obecności 4 członków komisji.

  1. w sprawie nabycia nieruchomości na mienie gminy - projekt nr 39/15.

Pracownik p. E. Sawka omówiła powyższy projekt uchwały. Poinformowała, że Gmina wystąpiła z wnioskiem o wyrażenie zgody w celu poszerzenia pasa drogowego.

Radna A. Grzyb - -„Jakie to są nieruchomości przyległe?”

P. E. Sawka - „Droga łączy się z drogą powiatową i drogą gminną. Jest to droga gruntowa, która na określonym odcinku będzie poszerzona i zapewni prawidłową obsługę przyległych nieruchomości. Gmina z tego tytułu ponosi koszty dot. wyceny i notarialne.”

Komisja Rozwoju Gospodarczego i Finansów zaopiniowała projekt uchwały jednogłośnie pozytywnie w obecności 4 członków komisji.

Ad. 4

Ocena ściągalności podatków i opłat z uwzględnieniem ulg i umorzeń oraz wieloletnich zaległości.

Wójt p. M. Przysiwek przedstawił ocenę ściągalności:

„przypis w roku 2014 - 9 267 656,40 zł /od osób prawnych i osób fizycznych,

- wpłaty - 6 549 495,51 zł.” /od osób prawnych i osób fizycznych,

zaległości z lat ubiegłych 565 026,44 zł, należności przeterminowane na 31.12.2014 r. 3 534 851,88 zł

W 2014 r. złożono 16 wniosków o umorzenie lub rozłożenie na raty należnego podatku; z tego 9 wniosków na łączną kwotę 59 920,91 zł, zostało rozpatrzonych pozytywnie ze względu na ważny interes podatnika.

Dochody z opłaty targowej w 2014 r. wyniosły 2 840,00 zł.”

Radna A. Grzyb - „Jaka jest ściągalność podatków?”

Wójt p. M. Przysiwek - „Ściągalność jest na poziomie - osoby prawne 95,96 %, osoby fizyczne 43,30%. Jest tu zaległość jednej osoby na kwotę 2.813.000. Po wyłączeniu tej należności udział wpłat do przypisu wynosi 100,85%”

Radna K. Klejnowski - „ Czy z torfowiska coś otrzymamy?”

Wójt p. M. Przysiwek - „Prawnie mamy problem z pozyskaniem podatku. Mamy kupca na ten grunt.”

Radny K. Kleinowski - „Czy Gmina nie może przejąć na własność?”

Wójt p./ M. Przysiwek - „Jest to dobra myśl. Nie mogę dojść do porozumienia. Decyzja została wystawiona dopiero teraz ok. tydzień temu.”

Ad. 5

Wolne wnioski.

Brak wniosków.

Ad. 6

Zamknięcie posiedzenia.

Po zrealizowaniu porządku obrad posiedzenie zostało zakończone.

Protokołowała:

Joanna Baszak Przewodnicząca Komisji

Agnieszka Grzyb

8


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Adam Hendzel

Data wytworzenia:
07 cze 2015

Osoba dodająca informacje

Adam Hendzel

Data publikacji:
07 cze 2015, godz. 18:12

Osoba aktualizująca informacje

Adam Hendzel

Data aktualizacji:
07 cze 2015, godz. 18:12