Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy w Kobylance

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Protokół z posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów odbytego w dniu 24.11.2015 r.

 

Protokół

z posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów

odbytego w dniu   24.11.2015 r.
 

   Komisja odbyła posiedzenie w składzie: Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów – radna Agnieszka Grzyb, wiceprzewodniczący komisji – radny Andrzej Adamczyk, członek komisji – radny Krzysztof Kleinowski, członek komisji – radny Bogdan Poliwka.  Nieobecny członek komisji – radny Łukasz Biernacik .  Lista obecności zał. Nr 1.

W posiedzeniu uczestniczył skarbnik p. Daniel Urbańczyk.

Obecny p. Zbigniew Wawrzyniak – przedstawiciel firmy Inland.

Przewodnicząca Komisji przedstawiła poniższy porządek posiedzenia, do którego nie wniesiono uwag i wniosków.

Porządek posiedzenia:

  1. Otwarcie i stwierdzenie quorum.
  2. Zatwierdzenie protokołów z posiedzeń z dnia  28.10.2015 r.
  3. Zaopiniowanie projektów uchwał:
  1. w sprawie nabycia nieruchomości na mienie gminy – projekt nr 116/15.
  2. w sprawie nabycia nieruchomości na mienie gminy – projekt nr 114/15.
  1. w sprawie  zmiany budżetu Gminy Kobylanka na 2015 rok  – projekt nr  115/15.
  2. w sprawie  wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki tej opłaty – projekt nr 99/15.
  3. w sprawie w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowania odpadami komunalnymi – projekt nr 100/15.
  4. w sprawie wzoru deklaracji o wysokości  opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciel nieruchomości – projekt nr 101/15.
  5. w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług                          w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości                          i zagospodarowania tych  odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi – projekt                      nr 102/15.
  6. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości - projekt                      nr  105/15.
  7. w sprawie  określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych                     – projekt nr  106/15.
  8. w sprawie opłaty targowej – projekt nr 107/15.
  9. w sprawie opłaty miejscowej – projekt nr 108/15.
  10. w sprawie Programu współpracy Gminy Kobylanka z organizacjami pozarządowymi           i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2016 – projekt nr 110/15.
  11. w sprawie uchylenia uchwał w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego na obszarze Gminy Kobylanka – projekt nr 112/15.
  12. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kobylanka dla części miejscowości Niedźwiedź, położonej w obrębie Niedźwiedź              i Reptowo – projekt nr 113/15.
  1. Wolne wnioski.
  2. Zamknięcie posiedzenia.               

Ad. 2

Zatwierdzenie protokołu z posiedzenia z dnia 28.10.2015 r.

Protokół z posiedzenia z dnia 28.10.2015 r. Został przyjęty jednogłośnie w obecności 3 radnych.

Ad. 3

Zaopiniowanie projektów uchwał:

a) w sprawie nabycia nieruchomości na mienie gminy – projekt nr 116/15

Na salę posiedzeń przybył radny K. Kleinowski. Ilość radnych biorących udział – 4.

Radna A. Grzyb – poinformowała o stanowisku jakie zostało zawarte odnośnie dróg na osiedlu Nowy Horyzont.

P. Z. Wawrzyniak wypowiedział się odnośnie projektu dróg. Wypowiedział się co do sprawy partycypacji mieszkańców w kosztach dróg. Poinformował, o kosztach poniesionych na drogi              w wysokości ok. 3 000 000 zł. Poinformował, że drogi zostały wykonane w bardzo dobrze.

Radna A. Grzyb – "Przecież jeszcze po drogach będzie jeździł ciężki sprzęt, co może spowodować uszkodzenie dróg."

P. Z. Wawrzyniak – "Każdy mieszkaniec otrzymuje instrukcje korzystania z dróg m.in. przez samochody ciężarowe. Nie ma problemu z wodą, jest wykonany dobrze drenaż. Teraz jest zamieszkałych ok. 10 domów. Ta droga została wykonana dla dobra wszystkich. Każdy wie, że Gmina ma obowiązek przejęcia dróg. Utrzymanie dróg kosztuje, każdy wie o tym. Jeśli chcemy podnosić standard, to musimy się liczyć, że to są koszty. Poinformował, że mieszkańcy, do Gminy z podatku CIT przynoszą ok. 5 000 zł."

Radny K. Kleinowski – "Nic nie zostało zrobione w celu wyłączenia niektórych lamp."

P. Z. Wawrzyniak – poinformował, że "jest upoważniony mieszkaniec do wyłączenia światła tam gdzie nikt nie zamieszkuje. Przychody roczne z podatku PIT do gminy są w wysokości ok. 70 000 zł."

Radna A. Grzyb – "To są Pana szacunki. Nikt z gminy takiej informacji nam nie podał."

P. Z. Wawrzyniak – poinformował, że z dróg na Os. Nowy Horyzont korzystają też mieszkańcy            z Os. Zielonego.

Radna A. Grzyb – poinformowała, że celem przedsiębiorcy było zrobienie całej infrastruktury.

P. Z. Wawrzyniak – poinformował, że wszystko zostało wykonane na tym terenie.

Radny K. Kleinowski – "Jest porozumienie zawarte odnośnie spłaty za kanalizację. Gmina ma zobowiązanie wobec Państwa w wysokości ok. 700 000 zł."

P. Z. Wawrzyniak - " Oczekuję dzisiaj współpracy. Mógłbym się upierać przez prawników, ale ja oczekuję współpracy z Gminą. Mam zabezpieczenie, że rocznie po 200 000 zł będę miał spłacane.

Na drogi jest jeszcze gwarancja 1 rok. Cała gwarancja była na 3 lata. Jeżeli mieszkaniec uszkodzi drogę to ma obowiązek we własnym zakresie naprawić. Gmina będzie musiała wymagać od mieszkańców, którzy uszkodzą drogę naprawy we własnym zakresie."

Radna A. Grzyb – "Czy gmina może egzekwować naprawienie dróg przez mieszkańców w przypadku uszkodzenia?"

Radny K. Kleinowski – poinformował, że droga na Os. Nowy Horyzont jest lepiej wykonana niż na Os. Kryształowym."

Radny A. Adamczyk – "Jak plan zagospodarowania przestrzennego przyjmiemy to będzie wydatek na udrożnienie przejazdu p. pożarowego. To należy wykonać."

Radna A. Grzyb – "Czy firma jest zabezpieczona zapisami w aktach notarialnych dotyczy drenażu?"

P. Z. Wawrzyniak – "Tak, jesteśmy w stanie. Możemy zapisać w aktach notarialnych, że należy wykonać drenaż zgodnie z instrukcją. Udostępnię do wiadomości dokumenty z tyt. zamieszkania Osiedla Nowy Horyzont. "

P. H. Olszewska pracownik UG – wyjaśniła odnośnie wykonania planu zagospodarowania przestrzennego /połączenie dróg/. Poinformowała, że zgodnie z planem musi być wykonany układ komunikacyjny płynny /karetka, straż, wywóz nieczystości/. Przedstawiła koncepcje komisji urbanistycznej dotyczącą wykonania układu komunikacyjnego, która będzie przedłożona do konsultacji w celu składania wniosków i uwag."

P. I. Wróbel pracownik UG – "Na etapie lokalizacji o zajęcie pasa, aby zadbać od strony Gminy oraz     o zapis w akcie notarialnym dotyczący drenażu."

Radny A. Adamczyk – "Należy zgrać koncepcję planu zagospodarowania przestrzennego z planem faktycznym."

P. Z. Wawrzyniak – poinformował, że koncepcja planu zagospodarowania przestrzennego zawiera

drogi w terenie działek już sprzedanych.

Radny A. Adamczyk – wnioskuje, aby poczekać do uchwalenia planu zagospodarowania przestrzennego.

Radny K. Kleinowski – proponuje, aby dodać informację do zmiany planu zagospodarowania przestrzennego.

Komisja podtrzymuje negatywną opinię i stanowisko, które zostało przedstawione                   w protokole z dnia 09.10.2015r.

b) w sprawie nabycia nieruchomości na mienie gminy – projekt nr 114/15

P. E. Sawka omówiła projekt uchwały :

Zgodnie z art.18 ust.2 pkt 9 lit.a ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym nabycie  każdej nieruchomości na rzecz Gminy Kobylanka - do czasu określenia przez Radę Gminy zasad nabycia -  wymaga zgody Rady Gminy.

Przedmiotem nieodpłatnego nabycia na rzecz Gminy Kobylanka prawa użytkowania wieczystego od „Polskich Kolei Państwowych” Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie są nieruchomości Skarbu Państwa oznaczone geodezyjnie numerami: 53, 95, 483, 470/1, 470/6 470/7 położone w obrębie Reptowo.

Ww. nieruchomości  w ewidencji gruntów sklasyfikowane są  jako tereny kolejowe ale faktycznie są to drogi gruntowe, które stanowią wewnętrzny układ komunikacyjny do obsługi nieruchomości sąsiednich. Wskazane nieruchomości połączone są  bezpośrednio z drogami gminnymi.

W związku z faktem iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty między innymi  w zakresie gminnych dróg należy do zadań własnych gminy uznano, że przyjęcie przedmiotowych terenów  jest celowe i uzasadnione.

W związku z powyższym proponuję podjęcie przedmiotowej uchwały.

Komisja projekt uchwały zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie w obecności 4 członków komisji.

c) w sprawie zmiany budżetu Gminy Kobylanka na 2015 rok – projekt nr 115/15

Skarbnik p. D. Urbańczyk omówił projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Kobylanka na 2015 rok wraz z autopoprawką.

Skarbnik poinformował, że brak jest kontroli w szkołach. Wójt wydał polecenie służbowe w trybie ustawy o finansach publicznych, aby realizować wytyczne zgodnie z tabelą wynagrodzeń. Obsługa otrzymywała premie do 40 % wynagrodzenia. Te wypłaty były stałe nie na czas określony. Nie było podwyżek."

Radna A. Grzyb – "Czy gmina ma wpływ na zatrudnienie w szkołach? Kto kontroluje szkoły?"

Skarbnik - " W jednej ze szkół było zmniejszenie etatu a kwota nie została zmniejszona. Wcześniej nie było kontroli zarządczej. W tym roku jest już zaplanowana kontrola. Wydatki w SP Kunowo są niepokojące."

Radna A. Grzyb – "Czy kontrola będzie pod tym względem przeprowadzana?"

Skarbnik – "Kontrola będzie przeprowadzona do końca grudnia. O wynikach kontroli poinformujemy."

Radna A. Grzyb – "Kiedy będzie budżet na 2016 r.?"

Skarbnik – "Projekt budżetu będzie wręczony na sesji."

Zmiany w planie dochodów budżetu Gminy Kobylanka na rok 2015 wynikają z wykonania dochodów własnych Gminy Kobylanka:

Dział

Rozdz.

§

Dochody

Uzasadnienie

 
 

Zwiększenie

Zmniejszenie

 

700

70005

0750

14 916,00

 

Wpływy z czynszów dzierżawnych.

 

750

75023

0970

17 750,00

 

Wpływy z różnych dochodów realizowanych przez Urząd Gminy - refundacje PUP.

 

756

75615

0500

9 362,00

 

Podatek od czynności cywilnoprawnych.

 

756

75615

0910

957,00

 

Odsetki od nieterminowych płatności podatkowych.

 

756

75618

0480

7 635,00

 

Wpływy z opłat pobieranych na podstawie ustaw.

 

756

75618

0490

8 804,00

 

Wpływy z opłat pobieranych na podstawie ustaw.

 

754

75416

0570

7 419,00

 

Grzywny i mandaty wymierzone przez Straż Gminną.

 

758

75814

0920

3 982,00

 

Odsetki od środków na rachunkach bankowych.

 

852

85214

0960

500,00

 

Wpływy z darowizn na opiekę społeczną.

 

900

90019

0580

4 039,00

 

Grzywny i kary za korzystanie ze środowiska.

 

900

90095

0570

1 509,00

 

Pozostałe grzywny i mandaty.

 

Ogółem

76 873,00

0,00

 

 
             
 

Proponowanie zmiany po stronie wydatkowej budżetu na rok bieżący przedstawia poniższa tabela:

Dział

Rozdz.

§

Wydatki

Uzasadnienie

 
 

Zwiększenie

Zmniejszenie

 

010

01008

4300

 

5 000,00

Melioracje rowów.

 

010

01095

2830

 

18 695,00

Program Wsparcia Rolnictwa.

 

700

70005

4300

5 000,00

 

Projekty decyzji o warunkach zabudowy i lokalizacji celu publicznego.

 

700

70005

6050

 

93 582,50

Budownictwo socjalne.

 

700

70005

6060

 

42 428,50

Rozliczenia w wyniku zamiany nieruchomości.

 

710

71004

6050

 

5 000,00

Niewykorzystany limit wydatków związany z planem zagospodarowania przestrzennego.

 

750

75023

4140

10 000,00

 

Obowiązkowe opłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

 

750

75023

6050

 

10 000,00

Koszty wykupu wierzytelności w związku z zadaniem "Przebudowa budynku Urzędu Gminy".

 

754

75412

4360

115,00

 

Opłaty za usługi telekomunikacyjne w remizie w Reptowie.

 

754

75416

4300

 

18 707,00

Obsługa systemu fotoradarowego.

 

801

80101

4010

29 600,00

 

Zapotrzebowanie Szkoły Podstawowej w Kobylance. Utworzenie drugiego oddziału klasy pierwszej. Zatrudnienie nauczyciela asystenta do klasy drugiej.

 

801

80101

4010

140 000,00

 

Realizacja planu organizacyjnego szkoły – SP Kunowo.

 

801

80101

4010

120 000,00

 

Realizacja planu organizacyjnego szkoły – ZSP Reptowo.

 

801

80104

2540

35 000,00

 

Dotacje dla przedszkoli niepublicznych.

 

801

80110

4010

14 416,00

 

Realizacja planu organizacyjnego szkoły – ZSP Reptowo.

 

852

85202

4330

18 430,00

 

Wydatki z przeznaczeniem na podopieczną skierowaną do DPS., osobę bezdzietną, nie posiadającą dochodów, pozwalających na pokrycie kosztów pobytu w DPS.

 

852

85206

3110

4 950,00

 

Wydatki na 2 rodziny zastępcze.

 

852

85214

3110

500,00

 

Zasiłki celowe.

 

852

85295

3110

10 000,00

 

Uzupełnienie środków własnych w programie państwa w zakresie dożywiania.

 

854

85401

4040

 

996,00

Przesunięcie środków między działami budżetu z przeznaczeniem na oświatę.

 

854

85401

4110

 

1 814,00

Przesunięcie środków między działami budżetu z przeznaczeniem na oświatę.

 

900

90002

4300

 

77 000,00

Zbieranie i wywóz odpadów komunalnych.

 

900

90095

2310

7 200,00

 

Zapewnienie opieki bezdomnym psom w schronisku w Kiczarowie.

 

900

90095

4010

 

10 000,00

Nadwyżki w planie wynagrodzeń.

 

900

90095

4300

5 000,00

 

Wycinka drzew.

 

900

90095

4360

120,00

 

Opłaty za usługi telekomunikacyjne w Morzyczynie, obiekt muszli koncertowej

 

900

90095

6050

 

40 000,00

Kanalizacja sanitarna przez partycypacje w budowie.

 

921

92109

4360

 

235,00

Rozliczenia z GOK.

 

Ogółem

400 331,00

323 458,00

 

 

oraz zgodnie z przedstawioną autopoprawką § 2 otrzymuje brzmienie:

„Zwiększa się plan wydatków budżetu Gminy Kobylanka na 2015 rok o kwotę 407 966,00 zł,    z tego wydatki bieżące o kwotę 407 966,00 zł, zgodnie z załącznikiem nr 2 do niniejszej uchwały.”

oraz § 3 otrzymuje brzmienie:

„Zmniejsza się plan wydatków budżetu Gminy Kobylanka na 2015 rok o kwotę 331 093,00 zł, z tego:

  1. Wydatki bieżące o kwotę 140 082,00 zł,
  2. Wydatki majątkowe o kwotę 191 011,00 zł

zgodnie  z załącznikiem nr 2 do niniejszej uchwały.”

Zmiana w projekcie uchwały spowodowana została koniecznością przeznaczenia dodatkowych wpływów z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu na cele realizacji profilaktyki „uzależnieniowej” – art. 182 ustawy z dnia 26 października 1982 r .                      o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zamiany dokonano:

- Dział 851, rozdział 85154 § 4300 zwiększono o kwotę 7 635,00 zł – Realizacja Gminnego Programu Przeciwdziałania Alkoholizmowi,

- Dział 900 rozdział 90002 § 4300 zmniejszono o kwotę 84 635,00 zł – Zbieranie i wywóz odpadów komunalnych.

Komisja projekt uchwały zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie w obecności 4 członków komisji.

d) w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki tej opłaty – projekt nr 99/15

P. K. Pikulik omówiła projekt uchwały:

"Zgodnie z art. 6r. ustawy z dnia 13 września 1996r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 1399 ze zm.) opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi dochód gminy. Z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty :

  1. Odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych;
  2. Tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych
  3. Obsługi administracyjnej tego systemu;
  4. Edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postepowania z odpadami komunalnymi.

Kwota jaką można przeznaczyć na finansowanie zamówienia polegającego na usłudze odbioru i zagospodarowania odpadów jest mniejsza od cen oferowanych przez wykonawców w kolejnych przetargach. Oferty przetargowe są wyższe od możliwości jakie dają wpływy z opłat od właścicieli nieruchomości, pomniejszone o pozostałe koszty systemu, a których nie można wyeliminować z uwagi na konieczność realizacji zadań wymaganych ustawą. Jednocześnie nie można zrezygnować z korzystania z usługi odbioru i zagospodarowania odpadów mimo, że powoduje to niedobór w obecnych kosztach systemu. Aby wypełnić zapisy ww. art. 6r ust. 2 ustawy i zbilansować system gospodarki odpadami komunalnymi konieczne jest zwiększenie stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi o 4,5 zł, tj. do kwoty 14,50 zł miesięcznie/mieszkańca w przypadku, gdy odpady są zbierane w sposób selektywny i o 14 zł, tj. do kwoty 29,00 zł miesięcznie w przypadku, gdy odpady nie są w sposób selektywny zbierane i odbierane.

Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 28 listopada 2014 r. ( Dz.U. z 2015 r. poz. 87) wskazała, że zgodnie z art. 6j ust. 3b z dniem 1 lutego 2015 r. – w przypadku nieruchomości na których znajdują się domki letniskowe, lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywanych jedynie przez część roku, raga gminy uchwala ryczałtową stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.

 W świetle powyższego podjęcie przedmiotowej uchwały jest uzasadnione."

Radna A. Grzyb – "Proszę o wyjaśnienie - jeżeli osoba jest zameldowana a cały tydzień jest w innym miejscu (praca, nauka) jakie są opłaty naliczane?"

P.K. Pikulik – "Są mieszkańcy np. studenci, marynarze, którzy deklarują się np. że wyjeżdżają na określony czas. Do udowodnienia ile osób zamieszkuje jest bardzo ciężko. W sytuacji jak są wątpliwości są prowadzone kontrole."

Wniosek komisji: zwiększenie ryczałtowej stawki opłaty za odpady zbierane i odbierane w sposób selektywny – 346 zł za rok kalendarzowy i zwiększenie ryczałtowej stawki opłaty za odpady nie zbierane i odbierane w sposób selektywny – 396 zł za rok kalendarzowy.

Komisja projekt uchwały wraz z powyższym wnioskiem zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie              w obecności 4 członków komisji.

e) w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – projekt nr 100/15

P. K. Pikulik omówiła projekt uchwały:

Podjęcie nowej uchwały w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest konieczne z uwagi na zmianę z dniem 1 lutego 2015r. ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz. 1399 ze zm.), która jest podstawą wydania przedmiotowej uchwały. Nowe przepisy ustawy zobowiązują gminy do ustalenia rocznej opłaty ryczałtowej od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe jedynie przez część roku,              w związku z czym nowa uchwała wprowadza zapisy dotyczące terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla przedmiotowych nieruchomości.

Mając powyższe na uwadze należy podjąć nową uchwałę zgodną z przepisami znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Komisja projekt uchwały zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie w obecności 4 członków komisji.

f) w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości – projekt nr 101/15

P. K. Pikulik omówiła projekt uchwały:

Zmiana uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości ma na celu dostosowanie jej zapisów do znowelizowanej ustawy z dnia 13 września 1996 r. roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2013 r. poz. 1399 ze zm.). Nowelizacja ustawy dodała zapis o obowiązku uchwalenia przez radę gminy nowego wzoru deklaracji w sprawie ryczałtowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla domków letniskowych lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, jedynie przez cześć roku. Ponadto zgodnie z art. 6n ust. 1 pkt. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach należało uwzględniając konieczność ułatwienia składania deklaracji, określić w drodze uchwały warunki i tryb składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej .

W świetle powyższego podjęcie przedmiotowej uchwały jest uzasadnione.

Komisja projekt uchwały zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie w obecności 4 członków komisji.

g) w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi – projekt nr 102/15

P. K. Pikulik omówiła projekt uchwały:

W dniu 1 lutego 2015 r. weszła w życie ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy                 o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Ustawa wprowadziła zmienione zapisy art. 6r pkt 3, 3a-d wprowadzające min. konieczność określenia trybu i sposobu zgłaszania przez właścicieli nieruchomości przypadków niewłaściwego świadczenia usług przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości. Zmiana wprowadziła również możliwość dopuszczenia ograniczenia ilości konkretnych rodzajów odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za pobrana opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w tym np. zielonych, zużytych opon, odpadów wielkogabarytowych oraz odpadów budowlanych                i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne odbierane lub przyjmowane przez punkty selektywnego zbierania.

Wprowadzony został zapis dotyczący konieczności opiniowania projektu uchwały szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów przez państwowego powiatowego inspektora sanitarnego w zakresie częstotliwości odbierania odpadów komunalnych.

Za uzasadnione, ze względu na kształt gospodarowania odpadami komunalnymi, zapisy wynikające        z nowelizacji ustawy oraz odpowiadające potrzebom społeczności lokalnej, uznano wprowadzenie         i zmodyfikowanie zapisów uchwały.

Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Stargardzie Szczecińskim.

Podjęcie zatem przedmiotowej uchwały jest zasadne.

Poinformowała o zmianie zapisu (błąd pisarski):

- w rozdziale 3 w § 5 ust. 19 punkt 4, który otrzymuje brzmienie:

4) Pozostałe odpady wymienione w ust. 8 przyjmowane są w ilościach bez ograniczeń.

- w rozdziale 3 w 5 ust. 21, który otrzymuje brzmienie:

21. W przypadku dostarczenia odpadów wymienionych w ust. 8 w formie zmieszanej, dostarczający odpady jest zobowiązany do ich posortowania na terenie GPZO, pod rygorem nieprzyjęcia odpadów.

Komisja projekt uchwały zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie w obecności 4 członków komisji.

h)w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości – projekt nr 105/15

Skarbnik p. Daniel Urbańczyk omówił projekt uchwały:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości są:

• grunty,

• budynki lub ich części,

• budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Podmiotami obowiązanymi do zapłaty podatku od nieruchomości są:

• właściciel,

• użytkownik wieczysty,

• samoistny posiadacz,

• w niektórych przypadkach - posiadacz zależny nieruchomości lub ich części stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Obowiązek podatkowy powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło nabycie tytułu prawnego do przedmiotu opodatkowania lub wejście w jego posiadanie. Jeżeli okolicznością, od której jest uzależniony obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku lub ich części, obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budowli albo budynku lub ich części przed ich ostatecznym wykończeniem.

Obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.

Podatnicy podatku od nieruchomości są obowiązani składać organowi podatkowemu, właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, sporządzone na formularzach według wzoru określonego uchwałą rady gminy:

• informacje o nieruchomościach i obiektach budowlanych (osoby fizyczne) w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub od zaistnienia zdarzenia powodującego zmianę wysokości opodatkowania,

• deklaracje na podatek od nieruchomości (osoby prawne i jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej) w terminie do dnia 31 stycznia roku podatkowego, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub od zaistnienia zdarzenia powodującego zmianę wysokości opodatkowania.

Jeżeli nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność (lub znajduje się w posiadaniu) jednocześnie osoby fizycznej oraz osoby prawnej bądź jednostki organizacyjnej (w tym spółki) nieposiadającej osobowości prawnej, osoba fizyczna składa deklarację na podatek od nieruchomości oraz opłaca podatek na zasadach obowiązujących osoby prawne. W tym przypadku nie jest doręczana osobie fizycznej decyzja ustalająca wysokość zobowiązania podatkowego.

Obowiązek składania informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień na mocy przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (zarówno ustawowych, jak i wprowadzonych uchwałą rady gminy).

Wysokość stawek podatku określa, w drodze uchwały, rada gminy, z uwzględnieniem górnych granic stawek ogłaszanych przez Ministra Finansów w drodze obwieszczenia.

Zwolnienie z podatku od nieruchomości normuje art. 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Zwolnione z podatku są m. in:

• budynki gospodarcze lub ich części:

a) służące działalności leśnej lub rybackiej,

b) położone na gruntach gospodarstw rolnych, służące wyłącznie działalności rolniczej,

c) zajęte na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej,

• grunty i budynki wpisane indywidualnie do rejestru zabytków, pod warunkiem ich utrzymania i konserwacji, zgodnie z przepisami o ochronie zabytków, z wyjątkiem części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej,

• grunty położone na obszarach objętych ochroną ścisłą, czynną lub krajobrazową,

a także budynki i budowle trwale związane z gruntem, służące bezpośrednio osiąganiu celów z zakresu ochrony przyrody - w parkach narodowych oraz w rezerwatach przyrody,

• grunty stanowiące nieużytki, użytki ekologiczne, grunty zadrzewione i zakrzewione,

z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej,

• budynki położone na terenie rodzinnych ogrodów działkowych, nieprzekraczające norm powierzchni ustalonych w przepisach Prawa budowlanego dla altan i obiektów gospodarczych, z wyjątkiem zajętych na działalność gospodarczą,

• nieruchomości lub ich części zajęte na prowadzenie nieodpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego,

• publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy, w zakresie nieruchomości zajętych na działalność oświatową,

• prowadzący zakłady pracy chronionej zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych,

• instytuty badawcze, z wyjątkiem przedmiotów opodatkowania zajętych na działalność gospodarczą,

• przedsiębiorcy o statusie centrum badawczo-rozwojowego uzyskanym na zasadach określonych         w przepisach o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, w odniesieniu do przedmiotów opodatkowania zajętych na cele prowadzonych badań i prac rozwojowych.

Ponadto rada gminy może wprowadzić inne niż wymienione zwolnienia przedmiotowe od podatku od nieruchomości.

Zwolnienia i ulgi z podatku od nieruchomości przyznane kościołom i związkom wyznaniowym regulują odrębne przepisy.

Zwolnienia z podatku od nieruchomości przyznane z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnych stref ekonomicznych regulują przepisy ustawy z dnia 2 października 2003 r.            o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 ze zm.).

Zwolnienie z podatku od nieruchomości gruntów i budynków wchodzących w skład nieruchomości przeznaczonych na budowę dróg publicznych, nabytych odpowiednio na własność lub w trwały zarząd:

1) Skarbu Państwa oraz przekazanych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad,

2) właściwych jednostek samorządu terytorialnego

- regulują przepisy ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania               i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. Nr 80, poz. 721 ze. zm.).

Terminy i sposoby płatności podatku od nieruchomości

• osoby fizyczne - w 4 ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego - do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego,

• osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej - za poszczególne miesiące w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego - do 15 dnia każdego miesiąca, a za styczeń do dnia 31 stycznia.

- przelewem na rachunek organu podatkowego lub gotówką w kasie; w przypadku osób fizycznych również w drodze inkasa.

 

INDYWIDUALNE POSTĘPOWANIE PODATKOWE W PRZEDMIOCIE OPODATKOWANIA NIERUCHOMOŚCI WYKORZYSTYWANYCH NA CELE MIESZKANIOWE

Wójt Gminy Kobylanka podejmuje inicjatywę w celu ujednolicenia zasad stosowania opodatkowania nieruchomości wykorzystywanych na cele mieszkaniowe. W związku z powyższym podatnikom stale zamieszkującym (zameldowanym) na terenie Gminy Kobylanka, którym obciążenia podatkowe wymierzone zostały na podstawie ewidencji gruntów i budynków w wysokości wyższej, niż odpowiadającym nieruchomościom wykorzystywanym na cele mieszkaniowe, umożliwione zostanie ponowne postępowanie podatkowe – na ich wniosek. Dlatego też wszyscy zainteresowani powinni złożyć stosowny wniosek do Urzędu Gminy Kobylanka, w postaci druku „Informacji w sprawie podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości” wraz z niezbędnymi załącznikami, według wzoru zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej lub dostępnego w Punkcie Obsługi Interesanta Urzędu Gminy Kobylanka.

Nieruchomość rekreacyjna i letniskowa wykorzystywana w celach mieszkaniowych i faktycznie zaspokajająca potrzeby mieszkaniowe podatnika, może być zakwalifikowana i opodatkowana jako budynek mieszkalny w rozumieniu art. 5 ust.1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r.                   o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 849, z 2015 r. poz. 528, 699, 774, 1045, 1283) tylko pod warunkiem właściwego udokumentowania faktu zamieszkiwania. W tym celu zainteresowany podatnik do „Informacji w sprawie podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości”,        o której mowa powyżej, powinien załączyć oraz spełniać łącznie następujące warunki:

  1. Złożyć oświadczenie na piśmie, na wzorze dostępnym w Biuletynie Informacji Publicznej lub w Punkcie Obsługi Interesanta Urzędu Gminy Kobylanka, że opodatkowana nieruchomość stanowi jedyną własność podatnika wykorzystywaną w celach mieszkaniowych.
  2. Być stale lub czasowo - nie krócej niż rok podatkowy, zameldowanym na terenie Gminy Kobylanka na nieruchomości, której ma dotyczyć przedmiotowe postępowanie.
  3. Przedłożyć celem udokumentowania stałego zamieszkiwania dokumenty: rachunki za energię elektryczną, dostawę wody, odprowadzanie ścieków.
  4. Być zaewidencjonowanym w Urzędzie Gminy Kobylanka jako deklarujący całoroczne opłaty za odprowadzanie odpadów.

Skutek podatkowy w wyniku ponownego postępowania podatkowego obowiązywać będzie od dnia         1 stycznia 2016 r.

Radna A. Grzyb – "Dotyczy rekreacji – czy to będzie sprawdzane?"

Skarbnik – "Będzie oświadczenie zgodnie z powyższym zapisem."

Radny K. Kleinowski – "Czy nie będą protestować , że jest za głośno na rekreacji. Ci mieszkańcy będą mieszkańcami tak jak na działkach budowlanych a nie rekreacji."

Skarbnik – "Musi być meldunek oraz stosowne dokumenty."

Radna A. Grzyb – „Dokumenty za rachunki np. za energię będą za jakiś okres?”

Skarbnik – „Nie zostało wskazane.”

Komisja wnioskuje, aby przedstawiane dokumenty: rachunki za energię elektryczną, dostawę wody, odprowadzanie ścieków były za okres 1 roku.

Komisja projekt uchwały z powyższym wnioskiem zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie                  w obecności 4 członków komisji.

i) w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych – projekt            nr 106/15

Skarbnik p. Daniel Urbańczyk omówił projekt uchwały:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem od środków transportowych są:

• samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i wyższej,

• ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą                  o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i wyższej,

• przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i wyższą,

• autobusy.

Podmiotami obowiązanymi do zapłaty podatku od środków transportowych są:

• osoby fizyczne i osoby prawne będące właścicielami środków transportowych,

• jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, na którą środek transportowy został zarejestrowany,

• posiadacze środków transportowych zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako powierzone przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu.

Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

• środek transportowy został zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

• środek transportowy został nabyty (w przypadku nabycia środka transportowego zarejestrowanego),

• środek transportowy został dopuszczony ponownie do ruchu po upływie czasu, na jaki została wydana decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu.

Obowiązek podatkowy wygasa z końcem miesiąca, w którym:

• środek transportowy został wyrejestrowany lub wydana została decyzja organu rejestrującego            o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu,

• upłynął czas, na który pojazd powierzono.

Zwalnia się od podatku od środków transportowych:

• pod warunkiem wzajemności - środki transportowe będące w posiadaniu przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych i innych misji zagranicznych, korzystających z przywilejów     i immunitetów na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych, oraz członków ich personelu, jak również innych osób zrównanych z nimi, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają miejsca pobytu stałego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

• środki transportowe stanowiące zapasy mobilizacyjne, pojazdy specjalne oraz pojazdy używane do celów specjalnych w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym,

• pojazdy zabytkowe, w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym.

Rada gminy może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe niż określone wyżej, z wyjątkiem zwolnień dotyczących pojazdów, o których mowa w art. 8 pkt 2, 4 i 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Stawki podatku uchwala rada gminy w granicach zakreślonych przepisami ustawy o podatkach              i opłatach lokalnych (ustawa określa górne, a dla pojazdów wymienionych w art. 8 pkt 2, 4 i 6 ustawy również dolne granice stawek podatku). Rada gminy może różnicować stawki, uwzględniając               w szczególności: wpływ pojazdu na środowisko naturalne, rok produkcji albo liczbę miejsc do siedzenia.

Podatnicy są obowiązani do składania właściwemu organowi podatkowemu, do dnia 15 lutego każdego roku podatkowego, deklaracji na podatek od środków transportowych, zgodnie z wzorem ustalonym rozporządzeniem Ministra Finansów, a jeżeli obowiązek powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.

Organem właściwym w sprawach podatku od środków transportowych jest organ podatkowy, na którego terenie znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziba podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa wielozakładowego lub podmiotu, w którego skład wchodzą wydzielone jednostki organizacyjne - organ podatkowy, na terenie którego znajduje się zakład lub jednostka posiadająca środki transportowe podlegające opodatkowaniu. W przypadku współwłasności środka transportowego organem właściwym jest organ podatkowy odpowiedni dla osoby lub jednostki organizacyjnej, która została wpisana jako pierwsza w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.

Podatek – co do zasady – wpłaca się w dwóch ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach do dnia 15 lutego i 15 września każdego roku, na rachunek budżetu gminy, na terenie której znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziba podatnika.

Komisja projekt uchwały zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie w obecności 4 członków komisji.

j) w sprawie opłaty targowej – projekt nr 107/15

Skarbnik p. Daniel Urbańczyk omówił projekt uchwały:

Opłatę targową pobiera się od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej dokonujących sprzedaży na targowiskach.

Opłacie targowej nie podlega sprzedaż dokonywana w budynkach lub w ich częściach.

Osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które są podatnikami podatku od nieruchomości w związku z przedmiotami opodatkowania położonymi na targowiskach, zwolnione są od opłaty targowej.

Zasady ustalania i poboru oraz terminy płatności i wysokość stawek opłaty określa, w drodze uchwały, rada gminy, z uwzględnieniem górnej granicy stawki ogłoszonej przez Ministra Finansów w drodze obwieszczenia.

Rada gminy może zarządzić pobór tej opłaty w drodze inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso. Ponadto rada gminy może wprowadzić inne niż wskazane w ustawnie zwolnienia przedmiotowe od opłaty targowej.

Radna A. Grzyb – "Jaka jest różnica - dotyczy poprzedniej uchwały?"

Skarbnik – "Zgodnie z wcześniejszą ustawą był wymóg podjęcia uchwały w sprawie opłaty targowej, natomiast zgodnie z aktualną ustawą jest możliwość wprowadzenia niniejszej opłaty."

Komisja projekt uchwały zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie w obecności 4 członków komisji.

k) opłaty miejscowej – projekt nr 108/15

Skarbnik p. Daniel Urbańczyk omówił projekt uchwały:

Opłata miejscowa jest pobierana od osób fizycznych przebywających dłużej niż dobę w celach turystycznych, wypoczynkowych lub szkoleniowych:

1) w miejscowościach posiadających korzystne właściwości klimatyczne, walory krajobrazowe oraz warunki umożliwiające pobyt osób w tych celach,

2) w miejscowościach znajdujących się na obszarach, którym nadano status obszaru ochrony uzdrowiskowej na zasadach określonych w ustawie z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych (Dz. U. Nr 167, poz. 1399 ze zm.),

- za każdy dzień pobytu w takich miejscowościach.

Opłaty miejscowej nie pobiera się:

• pod warunkiem wzajemności – od członków personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz innych osób zrównanych z nimi na podstawie ustaw lub zwyczajów międzynarodowych, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają miejsca pobytu stałego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

• od osób przebywających w szpitalach,

• od osób niewidomych i ich przewodników,

• od podatników podatku od nieruchomości z tytułu posiadania domów letniskowych położonych          w miejscowości, w której pobiera się opłatę miejscową albo uzdrowiskową,

• od zorganizowanych grup dzieci i młodzieży szkolnej.

Od osób, od których pobierania jest opłata uzdrowiskowa, nie pobiera się opłaty miejscowej.

Zasady ustalania i poboru oraz terminy płatności i wysokość stawek opłat określa, w drodze uchwały, rada gminy, z uwzględnieniem górnych granic stawek ogłoszonych przez Ministra Finansów w drodze obwieszczenia.

Rada gminy może zarządzić pobór opłat w drodze inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso. Ponadto rada gminy może wprowadzić inne niż ww. zwolnienia przedmiotowe od opłaty uzdrowiskowej i opłaty miejscowej.

Komisja projekt uchwały zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie w obecności 4 członków komisji.

l) w sprawie Programu współpracy Gminy Kobylanka z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2016 – projekt nr 110/15

P. P. Gruca pracownik UG omówił projekt uchwały:

Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w art. 5a ust. 1  i ust. 4 nakłada na organy samorządu terytorialnego obowiązek uchwalania programów współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego. Celem głównym Programu jest budowanie, kształtowanie i umacnianie na obszarze Gminy Kobylanka partnerstwa pomiędzy organami Gminy, a organizacjami. Cele szczegółowe zostały określone w §3 projektu Programu. Projekt Programu został objęty konsultacjami z organizacjami pozarządowymi działającymi na terenie Gminy. Informacja o wynikach konsultacji zostanie przedstawiona Radzie Gminy.

Komisja projekt uchwały zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie w obecności 4 członków komisji.

m) w sprawie uchylenia uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarze Gminy Kobylanka – projekt nr 112/15

P. H. Olszewska pracownik UG – omówiła projekt uchwały:

Celem opracowania planu zagospodarowania przestrzennego  dla wytypowanego  obszaru  obejmującego tereny rekreacji indywidualnej nad jeziorem Miedwie było doprowadzenie do właściwej klasyfikacji gruntów zabudowanych na terenie działek rekreacyjnych oraz zmianie  przeznaczenia gruntów leśnych. Ponieważ zgodnie z ewidencją gruntów i budynków prowadzoną przez  Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Stargardzie Szczecińskim aktualnie tereny na obszarze  planu są  klasyfikowane prawidłowo jako Bi – inne tereny zabudowane. Opracowanie planu dla tak dużego obszaru w chwili obecnej  stało się bezcelowe .

 W tej sytuacji zasadne jest uchylenie niniejszej uchwały  w całości.

Radny B. Poliwka – "Jak wygląda na dzień dzisiejszy sytuacja z WFOŚiGW dotyczy terenu OSiR?"

P. H. Olszewska – "Wcześniej były ustalenia dotyczące terenu przy marinie."

Komisja projekt uchwały zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie w obecności 4 członków komisji.

n) w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kobylanka dla części miejscowości Niedźwiedź, położonej w obrębie Niedźwiedź i Reptowo – projekt nr 113/15

P. H. Olszewska pracownik UG – omówiła projekt uchwały:

Przedmiotowy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego został zainicjowany Uchwałą Nr XXXIV/222/09 Rady Gminy Kobylanka z dnia 30 kwietnia 2009r.Przedmiotem planu jest przeznaczenie terenów pod rozwój jednorodzinnego budownictwa mieszkaniowego z uzupełnieniem funkcją usługową i zabudową zagrodową, wraz z zielenią i infrastrukturą towarzyszącą oraz ustalenie zasad ich zabudowy i zagospodarowania.

Studium gminy Kobylanka ustala dla przedmiotowego terenu funkcję mieszkalno-usługową, usługową, strefę gruntów rolnych z dopuszczeniem zabudowy zagrodowej.

Ustalenia funkcjonalne określone w studium oraz podstawowe wskaźniki zagospodarowania                  i zabudowy terenu są obowiązującymi dla sporządzanego planu miejscowego. Są to wskaźniki ustalające minimalne wielkości działek inwestycyjnych, powierzchnie zabudowy działek, powierzchnie biologicznie czynne oraz wysokości zabudowy.

Na obszarze opracowania planu wyznaczono również tereny zieleni parkowej, zieleni naturalnej oraz tereny leśne, w związku z obowiązkiem ustalonym w studium wydzielenia na nowych terenach zabudowy mieszkaniowej o powierzchni powyżej 2,0 ha, ogólnodostępnych terenów zieleni w wielkości min. 10% powierzchni strefy, w tym z wykorzystaniem warunków naturalnych.

Ponadto, oprócz podstawowych zasad zagospodarowania, plan określa warunki wynikające                  z uwarunkowań w zakresie ochrony konserwatorskiej, tj. ochrona układu przestrzennego, ochrona krajobrazy, ochrony budynków objętych gminną ewidencją zabytków oraz ochrony stanowisk archeologicznych.

Istotnym uwarunkowaniem jest też konieczność, wynikająca z wymogów ochrony środowiska, zachowania korytarza ekologicznego wzdłuż rowu melioracyjnego, wyznaczając obustronnie pas terenu wolny od zabudowy, t.j. strefę zieleni naturalnej oraz, na wyznaczonych terenach inwestycyjnych, maksymalny zakres zabudowy, umożliwiający swobodne przemieszczanie się drobnych zwierząt.

W stanie obecnym znacząca większość terenu jest terenem gruntów ornych i użytków zielonych z siecią rowów melioracyjnych, w związku z czym plan ustala zasady postępowania związane z tą siecią, których realizacja umożliwi prawidłowe odwodnienia działek budowlanych. Część terenu jest też obszarem narażonym na infiltrację zanieczyszczeń do wód podziemnych, z czego wynikają ustalone zasady gospodarki wodno-ściekowej zabezpieczające przed zanieczyszczaniem wody powierzchniowe     i jednocześnie podziemne.

Ustalenia planu miejscowego nie wiążą właściciela terenu pod względem bieżącego użytkowania. Jak określono w uchwale, do czasu realizacji ustalonych funkcji dopuszczalne jest dotychczasowe użytkowanie rolnicze gruntów, z wykluczeniem możliwości budowy obiektów związanych z produkcją rolną, z wyjątkiem obiektów już istniejących.

Przeprowadzona w trybie opracowywania planu prognoza oddziaływania na środowisko wykazała, że w związku z realizacją ustaleń planu, z przestrzeganiem wymogów w nim zawartych, nie powinny wystąpić negatywne oddziaływania na środowisko przyrodnicze.

Komisja projekt uchwały zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie w obecności 4 członków komisji.

Ad. 4

Wolnych wniosków brak.

Ad. 5

Po zrealizowaniu porządku obrad posiedzenie zostało zakończone.

Protokołowała:

Joanna Baszak                       

Przewodnicząca KRGiF

Agnieszka Grzyb

 

 

 

 

 

 


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Krzysztof Flejszman

Data wytworzenia:
30 gru 2015

Osoba dodająca informacje

Krzysztof Flejszman

Data publikacji:
30 gru 2015, godz. 14:03

Osoba aktualizująca informacje

Krzysztof Flejszman

Data aktualizacji:
30 gru 2015, godz. 14:03