Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy w Kobylance

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

UCHWAŁA NR XLI/254/14 w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy Kobylanka środków stanowiących fundusz sołecki


 

 

U C H W A Ł A NR XLI/254/14

RADY GMINY KOBYLANKA

z dnia 27 marca 2014 r.

 

 

w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy Kobylanka środków stanowiących fundusz sołecki

 

 

Na podstawie art.18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz.594, poz.645, poz.1318) oraz art.2 ust.1 ustawy z dnia 21 lutego 2014r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014r., poz. 301) Gminy Kobylanka uchwala, co następuje:

 

 

§1. Wyraża się zgodę na wyodrębnienie w budżecie Gminy Kobylanka środków stanowiących fundusz sołecki.

§2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

Przewodnicząca Rady Gminy

Irena Rybarczyk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uzasadnienie

do Uchwały Nr XLI/254/14 Rady Gminy Kobylanka z dnia 27 marca 2014 r.

 

w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy Kobylanka środków stanowiących fundusz sołecki

 

W budżecie gminy można wydzielić pieniądze, o których przeznaczeniu zdecydują mieszkańcy sołectw. Środki te tworzą tzw. Fundusz sołecki. Procedura jego ustalania i wydatkowania została obecnie opisana w nowej ustawie o funduszu sołeckim z 21 lutego 2014 roku.

I. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania, które są odpowiedzią na wiele krytycznych uwag zgłaszanych przez środowiska samorządowe, pod adresem dotychczasowych przepisów o funduszu sołeckim (obowiązujących od 2009 roku).

1.Przede wszystkim w nowej ustawie doprecyzowano przepisy proceduralne. Od decyzji wójta o odrzuceniu wniosku sołectwa o przyznanie środków z funduszu przysługuje teraz szczególny tryb odwoławczy. W związku z nowym podejściem wprowadzono procedurę korekty wniosku przez zebranie wiejskie.

2. Dopuszczono możliwość zmiany w trakcie roku budżetowego przedsięwzięć realizowanych w ramach funduszu oczywiście za zgodą Zebrania Wiejskiego.

3. Stworzono możliwość kumulacji środków funduszu celem  stworzenia więzi dla współpracy między sołectwami, przewidziano realizację wspólnych przedsięwzięć finansowanych z funduszu sołeckiego.

4. Uchwale rady gminy o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego nadano nowy charakter.

Będzie obowiązywać, nie jak do tej pory, tylko dla jednego roku budżetowego, ale do czasu podjęcia uchwały o niewyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu.

5.  Wzrósł zakres finansowego wsparcia funduszu przez budżet państwa. O 10 punktów procentowych zwiększono refundację wydatków poniesionych przez gminę w ramach funduszu sołeckiego.

 

II. Rada Gminy podejmuje uchwałę, w której wyraża zgodę, albo nie wyraża zgody na wyodrębnienie funduszu w roku budżetowym do dnia 31 marca roku poprzedzającego

rok budżetowy, tj. rok w którym mają być realizowane przedsięwzięcia objęte funduszem sołeckim. Wielkość środków funduszu sołeckiego na dane sołectwo jest wyliczana według algorytmu określonego ustawą. Jeżeli Rada Gminy zdecyduje się zwiększyć środki funduszu ponad kwoty wyliczone na podstawie algorytmu to do dnia 30 czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy podejmuje uchwałę o zasadach zwiększania środków funduszu przypadających na poszczególne sołectwa.

 

III. Informację o wysokości środków funduszu burmistrz przekazuje sołtysom najpóźniej do 31 lipca roku poprzedzającego rok budżetowy.

 

IV. Środki funduszu sołeckiego mogą być przeznaczone na realizację przedsięwzięć służących poprawie warunków życia mieszkańców, pod warunkiem że są one zgodne ze strategią rozwoju gminy i należą do katalogu zadań własnych gminy. Ponadto ze środków funduszu można pokrywać wydatki na działania zmierzające do usunięcia skutków klęski żywiołowej.

 

V. Aby sołectwo mogło skorzystać z przysługujących środków, musi złożyć w tej sprawie stosowny wniosek. Uchwala go zebranie wiejskie z inicjatywy sołtysa, rady sołeckiej lub co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa. Wniosek musi zawierać wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji na terenie sołectwa, oszacowanie ich kosztów oraz uzasadnienie. Wniosek jest składany do burmistrza za pośrednictwem sołtysa najpóźniej 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.

Należy go bowiem uwzględnić w projekcie budżetu na rok budżetowy. Wniosek zostaje przez

Wójta odrzucony, jeżeli nie spełnia warunków ustawowych, w terminie siedmiu dni od dnia jego otrzymania. Sołtys może, w terminie siedmiu dni od uzyskania informacji o odrzuceniu,

podtrzymać wniosek kierując go do Rady Gminy za pośrednictwem wójta.

Rozstrzygnięcie Rada Gminy wydaje w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku.

Decyzja rady jest dla wójta wiążąca. Jeżeli wniosek sołectwa został odrzucony przez wójta

z innych powodów niż uchybienie terminowi złożenia, sołtys może zorganizować zebranie

wiejskie, aby uchwalić ponownie wniosek (poprawiony) i złożyć go do Rady za pośrednictwem wójta w terminie 7 dni od otrzymania informacji wójta o odrzuceniu

wniosku. Rozstrzygnięcie rada gminy wydaje w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku.

Decyzja rady w tej sprawie jest dla wójta wiążąca.

Uchwalając budżet Rada Gminy odrzuca wniosek sołectwa w przypadku, gdy zamierzone przedsięwzięcia nie są zadaniem własnym gminy, nie są zgodne ze strategią rozwoju gminy, nie służą poprawie warunków życia mieszkańców. W trakcie roku budżetowego, jednakże nie wcześniej niż po uchwaleniu budżetu gminy na dany rok i nie później niż do dnia 31 października danego roku budżetowego, sołectwo może złożyć do wójta wniosek o zmianę przedsięwzięć lub ich zakresu - przewidzianych do realizacji w ramach funduszu. W takim przypadku stosuje się procedurę wzorowaną na procedurze obowiązującej dla wniosków o przyznanie środków.

 

VI. Część wydatków wykonanych w ramach funduszu refunduje gminom budżet centralny (od 20 do 40 %). W przypadku Gminy Kobylanka spodziewany zwrot dla wydatków wykonanych w 2015 r. wyniósłby 20%, a więc wielkość minimalną (zakładając zachowanie relacji tzw. Kwoty bazowej gminnej do kwoty bazowej krajowej dla

2015 r. jak dla roku 2014).

 

VII. Obliczenie wysokości środków przeznaczonych na sołectwo według algorytmu zapisanego w ustawie dla roku 2015.

Wysokość środków przeznaczonych na sołectwo określa następujący algorytm:

F=(2+Lm/100) x Kb

 

Poszczególne symbole oznaczają:

F - wysokość środków przeznaczonych na dane sołectwo - jednak nie więcej niż dziesięciokrotność Kb

Lm - liczba mieszkańców sołectwa według stanu na ostatni dzień 30 czerwca roku poprzedzającego rok, w którym poniesione zostaną wydatki (tak więc przy ustalaniu kwoty funduszu sołeckiego na rok 2015 bierze się pod uwagę liczbę mieszkańców na dzień 30 czerwca 2014 roku).

Kb - kwota bazowa obliczona poprzez podzielenie wykonanych bieżących dochodów gminy przez liczbę mieszkańców gminy wg stanu na 31 grudnia roku poprzedzającego o dwa lata rok poniesienia wydatków (tak więc kwotę funduszu sołeckiego na rok budżetowy 2015 obliczamy na podstawie danych z 2013 r.)

 

Kwota bazowa krajowa (Kbk) na rok 2014 wynosi 2.768,24 zł. Kb dla Gminy Kobylanka według wykonania budżetu w roku 2013 wynosi 3.791,52 zł, co stanowi 136,97% Kbk. Predestynuje to Gminę do zwrotu z budżetu państwa w wysokości 20%, w tym przypadku 45.642,34 zł, pod warunkiem dodatkowego dofinansowania zwyczajowo funkcjonującego w Gminie funduszu ze środków własnych w kwocie 136.448,09 zł. Przedstawia to poniższa kalkulacja:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SOŁECTWO

liczba mieszkańców ( 31.12.2013)

FS wg ustawy

FS 2014

 

 

Bielkowo

258

17 365,18

7 065,00

 

 

Cisewo

141

12 929,10

3 135,00

 

 

Jęczydół

214

15 696,91

4 995,00

 

 

Kobylanka

1098

37 915,20

17 745,00

 

 

Kunowo

388

22 294,16

7 230,00

 

 

Morzyczyn-Zieleniewo

1118

37 915,20

21 420,00

 

 

Motaniec

194

14 938,61

4 035,00

 

 

Niedźwiedź

364

21 384,20

6 120,00

 

 

Rekowo

60

9 857,96

2 920,00

 

 

Reptowo

826

37 915,20

16 185,00

 

 

 

4661

228 211,72

90 850,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dochody bieżące 2013

17 672 294,68

 

 

 

 

Liczba mieszkańców GK 2013

4661

 

 

 

 

Kb

3 791,52

 

 

 

 

Kbk

2 768,24

 

 

 

 

Limit FS (10xKb)

37 915,20 zł

 

 

 

 

stosunek Kb x Kbk

136,97%

 

 

 

 

Szacowany zwrot z BP ( 20%)

45 642,34 zł

 

 

 

 

 

Proponowany projekt uchwały zakłada, że wyodrębnienie funduszu sołeckiego w budżecie gminy stworzy instrument wspierający działalność sołectw i pobudzający aktywność jej mieszkańców.


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Irena Rybarczyk

Data wytworzenia:
07 kwi 2014

Osoba dodająca informacje

Adam Hendzel

Data publikacji:
07 kwi 2014, godz. 08:19

Osoba aktualizująca informacje

Adam Hendzel

Data aktualizacji:
07 kwi 2014, godz. 08:20