Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy w Kobylance

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Protokół z wspólnego posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów, Komisji ds. Społecznych i Komisji Rewizyjnej odbytego w dniu 21.05.2015 r.

 

Protokół

z wspólnego posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów,

Komisji ds. Społecznych i Komisji Rewizyjnej

odbytego w dniu  21.05.2015 r.

 

Komisja odbyła wspólne posiedzenie Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów w składzie: Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów - radna Agnieszka Grzyb, wiceprzewodniczący komisji - radny Andrzej Adamczyk, członek komisji - radny Krzysztof Kleinowski, członek komisji - radny Łukasz Biernacik , Komisji ds. Społecznych    w składzie: Przewodnicząca Komisji ds. Społecznych - radna Aneta Nelke, wiceprzewodniczący komisji - radny Mariusz Ilnicki, członek komisji – radna Czesława Grabowska, członek komisji – radna Jolanta Kisielewska, członek komisji – radny Mariusz Walkowiak oraz Komisji Rewizyjnej w składzie :  Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – radny Zygmunt Gołembowski, członek komisji – radny Zbigniew Drohomirecki, członek komisji – radny Krzysztof Kleinowski.  Nieobecni: radny Bogdan Poliwka, radny Dariusz Dąbkowski i radny Daniel Szczęsny. Lista obecności zał. Nr 1.

W posiedzeniu również  uczestniczyli: wójt p. Mirosław Przysiwek i skarbnik  p. Daniel Urbańczyk.

Przewodnicząca posiedzenia p. A. Grzyb przedstawiła poniższy porządek obrad posiedzenia, do którego nie wniesiono uwag  i wniosków:

Porządek posiedzenia:

1. Otwarcie i stwierdzenie quorum.

2. Wspólne posiedzenie wszystkich Komisji Rady Gminy z udziałem p. Wójta i p. Skarbnika:

a) omówienie Sprawozdania z wykonania budżetu 2014 r.

b) omówienie Sprawozdania finansowego za 2014 r.

c) udzielenie odpowiedzi na pytania radnych

d) wypracowanie  opinii przez Komisję Rozwoju Gospodarczego i Finansów i Komisję ds. Społecznych do złożonych sprawozdań i przekazanie ich do Komisji Rewizyjnej.

3. Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad. 2

Skarbnik p. D. Urbańczyk –

"Na podstawie art.267 ustawy o finansach publicznych Wójt Gminy Kobylanka złożył sprawozdanie z wykonania budżetu do RIO oraz RG w terminie do 31.03.2015 r.

 

Na podstawie art.270 ustawy o finansach publicznych Wójt Gminy Kobylanka złożył sprawozdanie finansowe Gminy do RG w terminie do 31.05.2015 r.

 

Sprawozdanie z wykonania budżetu i finansowe sporządzone zostały na podstawie danych ewidencji księgowej budżetu i zawierają wykonanie dochodów i wydatków wg szczegółowości nie mniejszej niż zawarta w uchwale budżetowej, opis zmian budżetu oraz stopień zaawansowania programów wieloletnich. Załącznikami są również: informacja  o stanie mienia, sprawozdania z wykonania planów finansowych GOK i GBP, część opisowa sprawozdania z suplementem Wójta.

 

Budżet ogółem w 2014 r. wykonano:

Dochody – 19.717.290,16 zł, co stanowiło 89% planu,

Wydatki – 17.803.623,72 zł, co stanowiło 88% planu,

Przychodów nie zanotowano.

Rozchody – 1.411.162,51 zł, co stanowiło 76% planu,

Nadwyżka – 1.913.666,44 zł.

 

Wskaźnik spłaty do relacji wynikającej z art.243 ustawy o finansach publicznych wyniósł 10,65% -  osiągnięty został wskutek niższych kosztów obsługi zadłużenia. Dopuszczalny wskaźnik wyniósł 12,47%.

 

Wszystkie informacje zawarto w tabelach sporządzonych na podstawie sprawozdawczości budżetowej.

 

Dochody:

Dochody własne – 12.463.620,35 zł, stanowiące 63% ogółu dochodów,

Subwencja oświatowa – 3.381.154,56 zł, stanowiąca 17% dochodów ogółem,

Dotacje rozwojowe i inne – 1.910.154,10 zł, stanowiące 10% dochodów,

Dotacje na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej – 1.259.527,06 zł, stanowiące 6% dochodów,

Dotacje na zadania własne – 702.851,65 zł, stanowiące  4% dochodów ogółem.

 

Wśród dochodów własnych główne źródła to:

Wpływy z PIT – 3.327.217,00 zł, jako 17% dochodów ogółem,

Podatek od nieruchomości – 6.016.385,02 zł, stanowiący 31% dochodów ogółem,

Opłata śmieciowa – 569.510,89 zł, stanowiąca 3% dochodów ogółem,

Wpływy z grzywien i mandatów – 430.603,48 zł, stanowiące 2% dochodów ogółem,

Sprzedaż majątku i inne dochody z majątku – 496.824,43 zł, stanowiące 2,5% dochodów ogółem.

 

Dynamika dochodów:

Wpływy z PIT były o 97.908,00 zł wyższe niż w roku 2013,

Wpływy z CIT wykonano w kwocie -295.087,23 zł (do zwrotu),

Podatek od nieruchomości był wyższy o 506.413,89 zł niż w 2013 r.

Podatek rolny był niższy 15.344,53 zł niż w 2013 r.

Podatek leśny był o 9.672,58 zł niższy niż w 2013 r.

Podatek od środków transportowych był niższy o 70.744,65 zł

Podatek od czynności cywilnoprawnych na podobnym poziomie i wynosił 327.829,20 zł.

Największe wykonanie dochodów odnotowano w działach:

dz.756 – 10.832.042,60 zł,

dz.758 – 3.381.154,56 zł,

dz.852 – 1.621.494,93 zł,

dz.900 – 1.304.422,24 zł.

 

Wydatki wykonane zostały w 2014 r. w wysokości 17.803.623,72 zł, z tego:

Wynagrodzenia i pochodne  - 6.302.495,97 zł,

Dotacje na zadania bieżące – 1.188.688,38 zł,

Świadczenia na rzecz osób fizycznych – 1.999.158,76 zł,

Obsługa długu – 688.397,74 zł,

Wydatki bieżące projektowe unijne – 930.731,50 zł,

Wydatki bieżące – 5.061.906,55 zł,

Inwestycje – 1.632.244,82 zł.

 

W strukturze wydatkowej:

Wydatki bieżące to 44%,

Wydatki na projekty współfinansowane przez UE (bieżące) to 8%,

Obsługa długu stanowiła 6% ogółu wydatków,

Świadczenia to 18% wydatków,

Dotacje stanowiły 10% wydatków,

Inwestycje stanowiły 14% wszystkich wydatków.

 

Największe wykonanie wydatków odnotowano w działach:

dz.801 – 5.200.185,49 zł (29% wydatków ogółem),

dz.750 – 2.949.155,78 zł,

dz.900 – 2.740.506,88 zł,

dz.852 – 1.997.932,81 zł.

 

W zakresie efektywności finansowania:

W zakresie gospodarki odpadami wpływy wyniosły 569.510,89 zł, zaś wydatki 693.412,70 zł (strata 123.901,81 zł),

W zakresie obsługi radarów na drogach gminnych – wpływy wyniosły 430.603,48 zł, a wydatki 216.018,48 zł (zysk 214.585,00 zł).

 

Niewspółmierność finansowania zadań zleconych Gminie, z tego:

W rozdziale 75011 – Urzędy wojewódzkie dotacja wyniosła 45.700,00 zł, a wydatki 54.804,38 zł (83,4% pokrycia kosztów);

W rozdziale 85212 – Świadczenia rodzinne…, dotacja wyniosła 1.018.814,48 zł, a wydatki 1.066.337,67 zł (95,5% pokrycia kosztów);

Oświata – subwencja 3.381.154,56 zł, a wydatki 5.200.185,49 zł (65% pokrycia kosztów).

 

W 2014 r. wydatkowano na odsetki i opłaty karne kwotę 286.000,00 zł.

W ogólnym rozrachunku do sfinansowania budżetu zabrakło kwoty 2,089 mln zł

 (19.717.290,16 – 17.803.623,72 – 2.592.267,43 – 1.411.162,51 = -2.089.763,50 zł).

 

W 2014 r. wykonano rozchody na łączna kwotę 1.411.162,51 zł i nie wykonane zostały  w pełni, ponieważ nie zapłacono 453.353,49 zł rat kredytów i pożyczek z uwagi na utratę płynności finansowej.

 

Wynik budżetu, jako różnica między dochodami a wydatkami, w 2014 r. był dodatni 1.913.666,44 zł.

 

Zakończony został jednak zobowiązaniami, które wynoszą:

Wykazane w  sprawozdaniu rocznym Rb-Z  - 16.044.386,18 zł;

Jako roszczenia wg stanu na dzień 31.12.2014 - wykazane w suplemencie 5.213.111,61 zł;

Zobowiązania niewymagalne – 2.138.913,94 zł.

 

Niewykonane rozchody – 453.353,49 zł zwiększają zapotrzebowanie na środki w roku 2015  i także mają wydatny wpływ na wykonanie tego roku.

 

Radny K. Kleinowski – „Czy Suplement do sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Kobylanka za rok 2014 był przedłożony w RIO ?”

Skarbnik p. D. Urbańczyk – „Nie.”

 

Skarbnik p. D. Urbańczyk – „Sprawozdania finansowe  sporządzone zostały na podstawie ustawy o rachunkowości oraz rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami RP.

 

Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu budżetu, bilansu jednostek budżetowych, rachunku zysków i strat oraz zestawienia zmian w funduszu jednostki.

 

Bilans z wykonania budżetu zamyka się sumą bilansową 1.058.339,15 zł.

W aktywach zapisano 957.521,11 zł środków na rachunkach bieżących oraz 100.818,04 zł jako należności od budżetów (rozliczenia z urzędami skarbowymi z tytułu pobieranych na rzecz Gminy dochodów).

Po stronie pasywnej 13.861.619,91 to zobowiązania finansowe z tytułu kredytów, pożyczek  i emisji obligacji, 450.687,16 zł to zobowiązania wobec budżetów (nadpłata CIT do zwrotu  i rozliczenia niewykorzystanych kwot dotacji celowych za 2014 r.). Wynik wykonania budżetu to 1.913.666,44 zł, który w sumie ze skumulowanym wynikiem (-15.445.792,94 zł) daje ujemna wartość aktywów netto w wysokości -13.532.112,52 zł. Pozostała kwotę pasywów 275.285,00 zł stanowi subwencja oświatowa przekazana w grudniu 2014 r. na styczeń 2015 r.

 

Bilans jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego na dzień 31.12.2014 r. stanowi bilans zbiorczy Urzędu Gminy i jednostek budżetowych Gminy Kobylanka. Bilans zamyka się sumą bilansową w wysokości 92.616.317,37 zł.

Po stronie aktywów bilansu wyróżniamy: aktywa trwałe, czyli wartość niezamortyzowanego majątku trwałego, który wynosi 86.762.537,32 zł, w tym: grunty 11.995.064,55 zł; budynki, lokale i obiekty inżynierii lądowej i wodnej 70.398.503,91 zł; urządzenia techniczne i maszyny 348.599,10 zł; środki transportu 5.869,20 zł; inne 39.155,29 zł; środki trwałe          w budowie 1.851.537,79 zł; wartości niematerialne i prawne 3.382,50 zł; akcje i udziały 23.100,00 zł; należności 2.097.324,98 zł. Aktywa obrotowe w kwocie 5.583.780,05 zł stanowią: zapasy (niezużyte paliwo) 1.179,50 zł; rozliczenia VAT 96.306,88 zł; należności od budżetów (z rozliczeń z ZUS) 10.643,21 zł; należności podatkowe 5.024.194,72 zł; środki pieniężne 98.055,34 zł; rozliczenia międzyokresowe (wieloletnie zobowiązania z tytułu zajęcia pasa drogowego i wykupów wierzytelności) 623.400,40 zł.

Pasywa bilansu tworzą: fundusz jednostki 92.264.489,31 zł; strata netto za 2014 r. -6.614.819,74 zł; zobowiązania 4.706.067,11 zł (w tym: długoterminowe z tytułu wykupów wierzytelności i partycypacji w budowie infrastruktury 2.544.299,21 zł; z tytułu dostaw   i usług 1.122.273,91 zł; wobec budżetów (zaliczki na podatek PIT) 79.866,00 zł; wobec ZUS 221.870,63 zł; z tytułu wynagrodzeń 546.662,78 zł; pozostałe 171.426,25 zł; depozyty 19.668,33 zł). Pasywa bilansu uzupełniają środki funduszu socjalnego 164.791,16 zł  i rozliczenia międzyokresowe z tytułu zajęć pasa drogowego i opłat za umieszczenie urządzeń w pasie drogowym, a także z tytułu opłat za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.

 

Rachunek zysków i strat za rok 2014 sporządzony w wariancie porównawczym, stanowiący zbiorczy rachunek Urzędu i jednostek budżetowych Gminy, w którym wykazano przychody w kwocie 11.910.809,35 zł (nie ujmujące transferów) oraz koszty działalności operacyjnej      w kwocie 17.735.595,38, na które się składają: amortyzacja 3.156.267,02 zł, zużycie materiałów i energii 1.541.049,99 zł, usługi obce 2.982.319,84 zł, podatki i opłaty 331.214,79 zł, wynagrodzenia 5.624.908,38 zł, ubezpieczenia społeczne i świadczenia 1.433.068,59 zł, pozostałe 697.943,23 zł oraz inne świadczenia 1.635.885,68 zł i pozostałe obciążenia 332.937,86 zł.

Pozostałe przychody operacyjne 162.140,72 stanowi wartość majątku wytworzona w ramach oddziałów przedszkolnych (po stronie jednostki budżetowej). Pozostałe koszty operacyjne 75.672,38 stanowią umorzenia. W ten sposób wypracowano stratę na działalności operacyjnej -5.738.317,99 zł. Przychody finansowe 76.444,67 zł jako przychody z odsetek oraz koszty finansowe 952.946,42 zł jako koszty obsługi zadłużenia i koszty karne odsetek za zwłokę. Strata na działalności wyniosła w 2014 r. -6.614.819,74 zł.

 

Zestawienie zmian w funduszu jednostki jako zestawienie zbiorcze Urzędu i jednostek budżetowych Gminy, przedstawia w jaki sposób poszczególne elementy działań Gminy wpływają na fundusz.

Fundusz na początku 2014 r. wyniósł 95.338.607,04 zł.

Zwiększenia w trakcie roku: wydatki 17.802.230,04 zł, środki przekazane na inwestycje 1.465.987,70 zł, środki trwałe nieodpłatnie otrzymane 71.123,00 zł, inne 313.696,29 zł.

Zmniejszenia w trakcie roku: strata za rok 2013- 10.178.042,85 zł, dochody 9.024.252,00 zł (bez transferów), dotacje 2.632.529,39 zł, wartość sprzedanych i nieodpłatnie przekazanych środków trwałych 229.038,00 zł, inne 664.292,52 zł.

Stan funduszu jednostki na koniec 2014 r. 92.264.489,31 zł.

 

Załączony Suplement  do sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Kobylanka za rok 2014 przedstawia zobowiązania i roszczenia osób prawnych i fizycznych wobec Gminy Kobylanka, powstałe w roku 2014 i wcześniej, ujawnione w toku prac nad rozliczeniem budżetu na łączna kwotę – 5 213 111,61 zł.

Radny M. Ilnicki – „Jesteśmy na dużym minusie jest inf. o zysku, z czego wynika nadwyżka?”

Skarbnik p. D. Urbańczyk – „Nadwyżka wg definicji ustawowej to dodatnia różnica pomiędzy dochodami a wydatkami, natomiast bez uwzględnienia zobowiązań, zaciągniętych przez gminę. Stąd nadwyżka, ponieważ pozostały nie spłacone z uwagi na brak płynności finansowej zobowiązania na kwotę 2.100.000 zł. Gdyby wykonano wszystkie wydatki, na poczet których zaciągnięto zobowiązania, wystąpiłby na koniec 2014 r. deficyt.”

Radna A. Grzyb – „Dlaczego ten suplement został wykonany?”

 

Skarbnik p. D. Urbańczyk – „To są różnego rodzaju roszczenia, które nie podlegając ujęciu   w księgach rachunkowych, nie były składnikiem sprawozdawczości budżetowej, natomiast są na tyle ważną kwestią i w znaczący sposób wpływają na zapotrzebowanie na środki w roku następnym, że Wójt uznał sporządzenie suplementu za konieczne.”

Radna A. Grzyb – „ Czy Ten dokument będzie złożony w RIO?”

 

Skarbnik p. D. Urbańczyk – „Nie będzie złożone. Sprawozdanie było bez suplementu.”

Radny K. Kleinowski – „Czy nie powinna być autopoprawka  do sprawozdania złożonego  w RIO?”

Skarbnik p. D. Urbańczyk  – „Raczej nie. Generalną częścią suplementu są tzw. roszczenia, nie podlegające ujęciu w księgach, nie mają wpływu na wydaną opinię RIO.”

Radna A. Grzyb – „Dotyczy 59 str. – kwoty 16 044 386,18 zł a jest wykazana kwota 15 621 249,42 zł. Proszę o wyjaśnienie.”

Skarbnik p. D. Urbańczyk – „Ze sprawozdania o Rb-Z o zobowiązaniach na koniec roku wynikają zobowiązania w kwocie 16.044.386,18 zł. Suplement wykazuje kwotę 15.621.249,42 zł z tytułu kredytów i pożyczek, a część zobowiązań z tytułu dostaw i usług   w wysokości 423.136,76 zł to zobowiązania wymagalne wchodzące w skład kwoty wykazanej w poz.b).”

 

Skarbnik p. D. Urbańczyk  - Informacja o stanie Mienia Komunalnego została przygotowana na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, która zawiera metody wyceny mienia, zakres rzeczowy i podmiotowy informacji o stanie mienia, opis mienia komunalnego oraz opis zmian w majątku gminy w stosunku do roku ubiegłego. W 2014 r. odnotowano przyrost wartości majątku w aktywach trwałych o kwotę 1 109 190,00 zł. Zasoby mienia komunalnego Gminy Kobylanka : aktywa trwałe :stan na dzień 31.12.2014 r. wyniosły 103 003 817,00 zł. Zawiera informację dot. gruntów - zwiększenia stanu gruntów komunalnych na kwotę 104 114,58 zł i zmniejszenia stanu gruntów komunalnych na kwotę 225 250,00 zł, dodatkowo zwiększono wartość jednej działki o kwotę 60 516,00 zł.  W porównaniu z rokiem 2013 odnotowano znacznie większy przyrost wartości środków trwałych o kwotę 2 978 185,00 zł. Inwestycje w toku wg stanu na dzień 31.12.2014 r. ogółem na kwotę 1 808 476,02 zł.  Wartości niematerialne  i prawne nie uległy zmianie w porównaniu do stanu z roku 2014.  Stan aktów finansowych w roku 2014 wynosi 23 100,00 zł   i w porównaniu z rokiem 2013 uległ zwiększeniu o kwotę 100,00 zł będącą udziałem Gminy w Spółdzielni Socjalnej „Miedwie”.

Dochody z mienia komunalnego:

- wpływy z opłat za zarząd, użytkowanie i wieczyste użytkowanie nieruchomości - 16 766,22 zł,

- wpływy z najmu i dzierżawy składników majątkowych – 106 640,78 zł,

- wpływy z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności – 102 511,00 zł,

- wpłaty z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości – 496 531,75 zł.

 

Komisja Rozwoju Gospodarczego i Finansów i Komisja ds. Społecznych złożyły pozytywne opinie do przedstawionych sprawozdań.

 

Ad. 3

Po zrealizowaniu porządku obrad posiedzenie zostało zakończone.

 

Protokołowała:

Joanna Baszak

 Przewodniczący  Komisji Rewizyjnej

 Zygmunt Gołembowski

 

 


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Krzysztof Flejszman

Data wytworzenia:
30 lip 2015

Osoba dodająca informacje

Krzysztof Flejszman

Data publikacji:
30 lip 2015, godz. 08:40

Osoba aktualizująca informacje

Krzysztof Flejszman

Data aktualizacji:
30 lip 2015, godz. 08:40