Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy w Kobylance

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

PROTOKÓŁ nr V/2011 z sesji Rady Gminy Kobylanka odbytej 24 lutego 2011 r. w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Kobylance

PROTOKÓŁ  nr V/2011
z sesji Rady Gminy  Kobylanka
odbytej 24  lutego 2011 r. w sali konferencyjnej Urzędu Gminy
w Kobylance


  Przewodnicząca Rady Gminy Kobylanka Irena Rybarczyk o godz. 10.00 otworzyła sesję  i po  powitaniu radnych i gości oświadczyła, iż zgodnie z listą obecności aktualnie  w posiedzeniu uczestniczy 12 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji – lista obecności radnych  stanowi załącznik nr 1  do nin. protokołu.
Nieobecni radni: radny Krzysztof Kleinowski, radny Ireneusz Siwiec, radny Andrzej Suchta.
W posiedzeniu  udział wzięli przedstawiciele urzędu: wójt gminy  Andrzej Kaszubski, zastępca wójta  Tadeusz Lubert, sekretarz gminy Jolanta Kazberuk, skarbnik Daniel Urbańczyk.

Ad. 2  
Zatwierdzenie protokołu z IV sesji Rady Gminy z dnia 27.01.2011 r.
Protokół z IV sesji Rady Gminy z dnia 27.01.2011 r. został  przyjęty jednogłośnie                               w obecności 12 radnych /głosowanie imienne zał. nr 2 do nin. protokołu./    

Ad. 3
Debata nt. „Gospodarka komunalna w gminie Kobylanka”.
Przewodnicząca Rady Gminy Irena Rybarczyk poinformowała, że zwróciła się  z pytaniami do wójta, jak również zwróciły się z pytaniami do dwóch komisji:  Komisji ds. Społecznych      i Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów.

Aktualnie na salę posiedzeń przybyli: radny Krzysztof Kleinowski, radny Ireneusz Siwiec, radny Andrzej Suchta. Ilość radnych obecnych na posiedzeniu-15.

Wójt Gminy  Andrzej Kaszubski przedstawił „Zadania gminy w zakresie gospodarki komunalnej”:
1.Organizowanie obsługi technicznej (oświetlenie) i sanitarno-estetycznej dróg, ulic, placów.
2.Organizacja i nadzór nad utrzymaniem dróg gminnych w okresie zimowym.                    (analiza kosztów i zakup sprzętu w przetargu do utrzymania dróg)
3.Nadzór nad utrzymaniem terenów komunalnych (Promenada, OSiR, MDK)
4.Nadzór nad utrzymaniem cmentarzy na terenie gminy.
5.Prowadzenie i rozpatrywanie spraw dotyczących:
a.zarządzania nieruchomościami zabudowanymi,
b.wymiaru czynszu i innych opłat za lokale użytkowe i mieszkalne będące własnością gminy.
6.Prowadzenie spraw w zakresie gospodarki lokalami mieszkalnymi.
7.Prowadzenie spraw w zakresie gospodarowania lokalami użytkowymi.
8.Gospodarka urządzeniami sanitarnymi, wysypiskami.
9.Realizacja zadań gminy w zakresie utrzymania czystości i porządku.
10.Przygotowywanie zezwoleń na świadczenie usług polegających na uznaniu, wykorzystaniu i unieszkodliwianiu odpadów komunalnych.
11.Prowadzenie spraw związanych z nazewnictwem ulic, osiedli, placów.
12.Nadawanie numeracji porządkowej nieruchomością.   

Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym
zasobem Gminy na lata 2008-2013
W skład mieszkaniowego zasobu gminy Kobylanka w roku 2008 wchodziły następujące nieruchomości:
1.Kobylanka ul. Bolesława Chrobrego nr 6  - udział 2/3 nieruchomości
a.Pomieszczenia mieszkalne powierzchnia 48,15m²
b.Pomieszczenia mieszkalne powierzchnia 59,94m²
c.Pomieszczenia mieszkalne powierzchnia 46,70m²
2.Kobylanka ul. Szkolna nr 20/1, lokal mieszkalny o powierzchni 45,32m2
3.Bielkowo nr 36, pomieszczenia mieszkalne o powierzchni 51,89m²
4.Reptowo nr 93, pomieszczenia mieszkalne o powierzchni 20,17m²  w budynku wielorodzinnym.
5.Reptowo nr 39A,  lokale mieszkalne
a.Lokal nr 1 o powierzchni 68,40m²
b.Lokal nr 2 o powierzchni 90,52m²
c.Lokal nr 3 o powierzchni 71,32m²
6.Reptowo nr 56, udział ½ nieruchomości o powierzchni 150,00m² (piekarnia)
7.Kunowo nr 16, budynek mieszkalny (budynek przy świetlicy)

Stan techniczny zasobów mieszkaniowych gminy w roku 2008 przedstawiał się następująco:
1.Kobylanka przy ul Bolesława Chrobrego nr 6
a. dwa pomieszczenia mieszkalne w średnim stanie technicznym,
b.jedno do remontu kapitalnego,
2.Kobylanka ul. Szkolna nr 20/1,  w dobrym stanie technicznym.
3.Bielkowo nr 36, mieszkanie w średnim stanie technicznym.
4.Reptowo nr 93,  są to dwa pomieszczenia w złym stanie technicznym .
5.Reptowo nr 39A ,trzy lokale mieszkalne w średnim stanie technicznym.
6.Reptowo nr 56, udział ½ w bardzo złym stanie technicznym wymagające remontu.
7.Kunowo nr 16, budynek mieszkalny w bardzo złym stanie technicznym nadający się do rozbiórki.

Planowana sprzedaż według Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy na lata 2008-2013
1.Kobylanka ul. Bolesława Chrobrego nr 6-udział 2/3 nieruchomości - 2009 r.
a.Pomieszczenia mieszkalne powierzchnia 48,15m²
b.Pomieszczenia mieszkalne powierzchnia 59,94m²
c.Pomieszczenia mieszkalne powierzchnia 46,70m²
Ustalono udział we współwłasności i następnie ją zniesiono na podstawie wyroku sądowego. Obecnie trwa wydzielanie lokali w Starostwie powiatowym (wniesiono już dwukrotnie odwołania do SKO w Szczecinie) w celu ich umieszczenia w Księgach Wieczystych, co z kolei umożliwi ich sprzedaż. Na dzień dzisiejszy wszyscy najemcy są zainteresowani wykupem swoich lokali.
2.Reptowo nr 93 - pomieszczenia mieszkalne o powierzchni 20,17m²  w budynku wielorodzinnym – sprzedano najemcy
3.Reptowo nr 39A -  lokale mieszkalne - 2008 r.
a.Lokal nr 1 o powierzchni 68,40m² - sprzedano najemcy
b.Lokal nr 2 o powierzchni 90,52m² - sprzedano najemcy
c.Lokal nr 3 o powierzchni 71,32m² - sprzedano najemcy
4.Reptowo nr 56 -  udział ½ nieruchomości o powierzchni 150,00 m².                                W sprawie sprzedaży nieruchomości odbyły się cztery przetargi i dwa rokowania. Obecnie jesteśmy po kolejnym przetargu i w trakcie rokowań. Pojawił się potencjalny nabywca nieruchomości.
5.Kunowo nr 16 - budynek mieszkalny przeznaczono do rozbiórki i rozebrano.

Prognoza dotycząca wielkości zasobu mieszkaniowego gminy.
W roku 2008 oddano do użytkowania nowo wybudowany budynek komunalny w Kobylance przy ul. Bolesława Chrobrego,  w którym znajdują się 4 mieszkania komunalne o powierzchni 55 m²  każde.
Nad  sposobem wykorzystania pozostałych pomieszczeń mieszkalnych zamierza się przeprowadzić kolejną analizę ze względu na zmianę okoliczności związanych z ich dotychczasowym przeznaczeniem, dotyczy to:
1.Kobylanka ul. Szkolna nr 20/1, lokal mieszkalny o powierzchni 45,32m (obecnie lokal służbowy).
2.Bielkowo nr 36, pomieszczenia mieszkalne o powierzchni 51,89m² (obecnie wyłączony ze względu na decyzję nadzoru budowlanego)
W celu całkowitej realizacji programu należy do końca roku 2013 zmodyfikować punkt  dotyczący mieszkań socjalnych, który brzmi: „w okresie realizacji programu należy wybudować ( postawić) 6 mieszkań socjalnych w miejscowości Wielichówko”. Zmiana dotyczyć będzie tylko lokalizacji ponieważ mamy już gotowy projekt i kosztorys na realizację tej inwestycji na naszej działce w Morzyczynie. Trwają rozmowy dotyczące realizacji tego zadania poprzez PPP.
Gospodarka mieszkaniowa
Na podstawie art. 30, ust. 2, pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i Uchwały Rady Gminy Kobylanka Nr XXIII/150/08  z dnia 11 września 2008 r.     w sprawie zasad wynajmowania lokali mieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy Kobylanka zatwierdzono  listę  osób uprawnionych do zawarcia umowy najmu lokalu mieszkalnego oraz listę  osób uprawnionych do zawarcia umowy najmu lokalu socjalnego w 2011r. w przypadku posiadania w mieszkaniowym zasobie gminy Kobylanka wolnego lokalu mieszkalnego. Informacja ta została umieszczona na tablicy ogłoszeń                    w Urzędzie Gminy w Kobylance.
Pilne potrzeby lokalowe na dzień dzisiejszy, które uporządkują gospodarkę mieszkaniową        i wyprowadzą ją na bieżącą realizację to:
1.Jedno mieszkanie komunalne
2.Cztery mieszkania socjalne

Dyskusja:
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów Anna Liśkiewicz poinformowała, że odbyła się wyjazdowa komisja wspólnie z Komisja ds. Społecznych, na której dokonano wizji lokalnej: mieszkania komunalnego w Bielkowie, mieszkania                             w budynku Niepublicznego Ośrodka Zdrowia w Kobylance, pomieszczeń w ZSP w Reptowie i terenu OSiR w Zieleniewie, które zostało przejęte przez Gminę w 2010 r.

Przewodnicząca Komisji ds. Społecznych  Marzena Kosiacka poinformowała:
- Komisja po dokonaniu wizji lokalnej wspólnie z Komisją Rozwoju Gospodarczego                                        i Finansów wyraziła stanowisko dotyczące wolnych pomieszczeń w ZSP w Reptowie                         i akceptuje decyzję  o sposobie ich zagospodarowania wyrażoną przez Dyrektor ZSP              w Reptowie.
- W sprawie mieszkania komunalnego w Bielkowie, komisja akceptuje wolę mieszkańców Bielkowa.
- W sprawie pomieszczeń w Niepublicznym Ośrodku Zdrowia w Kobylance – komisja wnioskuje, aby pomieszczeń nie przeznaczać do sprzedaży.
Radny Andrzej Suchta – pytanie  dotyczy mieszkań  komunalnych w Kobylance. Na jakich zasadach były przydzielane te lokale?  Czy to jest docelowy czy przejściowy lokal?
Wójt A. Kaszubski – lokal otrzymały osoby, które miały nakaz do opuszczenia lokali np. na ul. B. Chrobrego w Kobylance. Mieszkanie komunale ma inne warunki niż mieszkanie socjalne. Mieszkanie socjalne to jest mieszkanie przejściowe,   natomiast komunalne jest to mieszkanie docelowe. Jednym z kryterium przydziału jest dochód. Są  ustawowe  zwolnienia                 z czynszu. Co roku jest to sprawdzane. Jeżeli dochód jest większy to wtedy czynsz wynosi  100%, a jak dochód  w rodzinie jest mniejszy to jest zniżka czynszu.
Radna Renata Krzysztanowicz – czy  rodziny, które aktualnie zajmują lokale  komunalne są zwolnione z czynszu?
Wójt – w zależności od dochodu są udzielane zniżki za czynsz lokalny. Gmina nie dopłaca do gospodarki mieszkaniowej ani złotówki,
Radna Ewa Barełkowska – w uzupełnieniu wypowiedzi przewodniczącej Komisji ds. Społecznych:  Jeśli będzie wola przeznaczenia mieszkania znajdującego się w budynku Niepublicznego Ośrodka Zdrowia w Kobylance do wynajęcia, proszę , aby wziąć pod uwagę lokalizację tego lokalu i wynająć go odpowiednim lokatorom.

Ad. 4
Informacja o bieżącej pracy Wójta Gminy i działalności Urzędu Gminy w Kobylance oraz informacja dotycząca realizacji uchwał podjętych przez Radę Gminy Kobylanka.
Wójt Gminy A. Kaszubski przedłożył Radzie Gminy informację o bieżącej pracy Wójta Gminy i działalności Urzędu Gminy w Kobylance w okresie od 27 stycznia do 24 lutego 2011 r.  oraz informacja dotycząca realizacji uchwał podjętych przez Radę Gminy Kobylanka.
1.Informacja o podejmowanych działaniach i stanie wody na jeziorze Miedwie                             w okresie od sierpnia 2010 do lutego 2011:
Poziom wody w Miedwiu:
a.26.08.2010 r. / 14.18 m (całkowite otwarcie jazu na rzece Płoni)
b.30.09.2010 r. / 14,39 m
c.31.10.2010 r. / 14,43 m
d.30.11.2010 r. / 14,59 m
e.31.12.2010 r. / 14,70 m
f.31.01.2011 r. / 14.98 m
g.17.02.2011 r. / 15.08 m
h.23.02.2011 r. / 15.05 m
12 grudnia 2010 roku podjęto pierwszą akcję przeciwpowodziową                            i uruchomiono wszystkie OSP z terenu gminy w celu zabezpieczenia infrastruktury Promenady przed wysokim poziomem wody i silnymi wiatrami powodującymi wysoka falę (około 1,5 m), która była zagrożeniem dla infrastruktury znajdującej się w bezpośrednim sąsiedztwie linii brzegowej. Ułożono wówczas blisko 1000 worków            z piaskiem. Zakupiono kolejne 5000 i zabezpieczono piasek.
Zarządzeniem wójta  ogłoszono  z dniem 8 lutego 2011 roku od godziny 13.00 pogotowie przeciwpowodziowe dla miejscowości Morzyczyn i Zieleniewo. Na obszarze tego sołectwa w sposób ciągły monitoruje się sytuację na zagrożonych terenach ze szczególnym uwzględnieniem poziomu wody w jeziorze Miedwie. Poprzez Straż Gminną, Policję i służby komunalne gminy przekazano informację mieszkańcom z zagrożonych terenów o ogłoszeniu pogotowia przeciwpowodziowego. Dokonano przeglądu sprzętu i materiałów przeciwpowodziowych. Przez cały czas      w gotowości utrzymywane są siły  i środki do udziału w akcji przeciwpowodziowej. Powodem wprowadzenia ww. pogotowia jest wysoki stan wody w Miedwiu, od wielu dziesiątków lat nie pojawiający się w naszej gminie.                              Po gwałtownych roztopach śniegu oraz bardzo obfitych opadach deszczu, zalaniu uległa część promenady nad jeziorem Miedwie wraz  z infrastrukturą. Również plaża  i port jachtowy w Zieleniewie są zalane. Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego, poinformował mieszkańców, że 10 lutego 2011r. zostanie zamknięta dla ruchu pojazdów cała Promenada. Nawierzchnia Promenady w niektórych miejscach uległa zniszczeniu i w związku z tym dojazd do ulicy Łabędziej będzie możliwy od strony ulicy Szczecińskiej.
W związku z wysokim poziomem wody w jeziorze Miedwie odbyły się  spotkania  Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego:

a.W posiedzeniu Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego  2 lutego 2011r. dodatkowo wzięło udział:
i.trzech przedstawicieli Zachodniopomorskiego Zarządu Melioracji          i Urządzeń Wodnych T/O Stargard Szczeciński,
ii.kierownik Zakładu Produkcji Wody Zakładu Wodociągów                     i Kanalizacji w Szczecinie,
iii.przedstawiciel Wodociągów Zachodniopomorskich Goleniów,
iv.przedstawiciel Komendy Powiatowej Policji w Stargardzie ,.
Pomimo zaproszenia na posiedzenie nie przybyli:
i.przedstawiciele Zachodniopomorskiego Zarządu Melioracji                    i Urządzeń Wodnych T/O Gryfino,
ii.przedstawiciele Zachodniopomorskiego Zarządu Melioracji                     i Urządzeń Wodnych T/O Pyrzyce,
iii.przedstawiciele Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej                   w Szczecinie.
b.W posiedzeniu Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego 8 lutego 2011r. dodatkowo wzięło udział:
i.dwóch przedstawicieli Komendy Powiatowej Policji ze Stargardu,
ii.dyrektor Wydziału ZB Starostwa Powiatowego                                      w Stargardzie,
c.W posiedzeniu Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego 11 lutego 2011 dodatkowo wzięło udział:
i.przedstawiciele Zachodniopomorskiego Zarządu Melioracji                    i Urządzeń Wodnych w Szczecinie
ii.przedstawiciele Zachodniopomorskiego Zarządu Melioracji                    i Urządzeń Wodnych T/O Szczecin,
iii.przedstawiciel Zachodniopomorskiego Zarządu Melioracji                      i Urządzeń Wodnych T/O Gryfino,
iv.kierownik Zakładu Produkcji Wody Zakładu Wodociągów                      i Kanalizacji w Szczecinie.
Po tym spotkaniu i po rozmowie z Marszałkiem Województwa oraz Dyrektorem Zarządu Melioracji ogłoszono przetarg na udrożnienie koryta rzeki Płoni z zalegających przeszkód. W przeciągu dwóch tygodni zaplanowane jest spotkanie dotyczące kompleksowej regulacji rzeki Płoni w całym jej biegu od jeziora Miedwie do jeziora Dąbie. Do dnia 16 lutego 2011r. zamknięto następujące ulice:
a. ścieżka edukacyjna dla ruchu kołowego na całym odcinku                                      ( w związku z tym nie ma dojazdu do  ul. Perkoza, ul. Rybołowa,                  ul. Kormorana, dojazd do ul. Łabędziej od strony ul. Szczecińskiej),
a.ścieżka edukacyjna dla ruchu pieszego na odcinku od ul. Jeziornej do ul. Łabędziej,
b.zakaz ruchu pieszych w okolicy głównego molo,
c.zakaz wstępu na muszlę koncertową,
d.odcinek drogi pomiędzy ul. Jeziorną, a ul. Nad Miedwinką,                                ( w związku z tym nie ma dojazdu do ul. Trzcinowej, Szuwarowej                        i Nawodnej),
e. wjazd na os. Ustronie.
2.Ze względu na pogotowie przeciwpowodziowe wykonano zjazd  z   ul. Szczecińskiej w ul. Łabędzia w Morzyczynie.
3.3 lutego br. zakończyły się wybory Sołtysów i Rad Sołeckich na terenie gminy Kobylanka. Na zebraniach wiejskich dokonano następujących wyborów:                                                                                                                   SOŁECTWO BIELKOWO: Sołtys – STATECZNA Ewa Agnieszka,  Rada Sołecka: ŻUREK-GIZUŃ Monika, JAROSZ Jan, KŁOS Grzegorz, KRZYSZTANOWICZ Renata, WITES Magdalena.
SOŁECTWO CISEWO: Sołtys - GRABOWSKA Czesława Maria, Rada Sołectwa: DZIDUCH Grażyna, STĘPIEŃ Henryk, TECŁAW Elżbieta.
SOŁECTWO JĘCZYDÓŁ: Sołtys – NELKE Aneta, Rada Sołecka: KAZIMIERCZAK Jakub, MACIĄG Mieczysław, STANKIEWICZ Katarzyna, SYREK Krystyna.
SOŁECTWO KOBYLANKA: Sołtys – KARPIŃSKI Stanisław Piotr, Rada Sołecka: DOLATA Piotr, KOSIACKA Marzena, PROSZOWSKA Monika, WOJCIECHOWSKA Bożena, PIWOWARSKI Marek
SOŁECTWO   KUNOWO: Sołtys – SIWIEC Ireneusz Jerzy, Rada Sołecka: MALINOWSKI Piotr, SIWIEC Jarosław, KOŁDUN Mirosław, PIERŚCIONEK Andrzej, CZAJEWSKI Jacek.
SOŁECTWO  MORZYCZYN-ZIELENIEWO: Sołtys – GOŁEMBOWSKI Zygmunt, Rada Sołecka: KOMISARCZYK Zenon, JANUSZEWSKA Wioletta, JABŁOŃSKI Paweł, MAJOREK Henryk, LASZKIEWICZ Sylwester.
SOŁECTWO MOTANIEC: Sołtys – GŁODAŁA Danuta, Rada Sołecka  KABAŁA Maria, MIKUŁA Zbigniew, WIĘCKOWSKI Leszek.
SOŁECTWO  NIEDŹWIEDŹ: Sołtys – DROHOMIRECKI Zbigniew, Rada Sołecka: DYGAS Anna, JURECKI Roman, KOZAN Jarosław
SOŁECTWO REKOWO: Sołtys – ANDRZEJCZAK Henryk Jakub, Rada Sołecka: ANDRZEJCZAK Damian, PŁATEK Radosław, REK Monika, SIKORA Paweł, WIŚNIEWSKI Tadeusz.
SOŁECTWO REPTOWO: Sołtys – DĄBKOWSKA Zofia, Rada Sołecka: SYGUŁA Marek, SZNYCER Zbigniew, KOŚCIELECKA-LISOWSKA Wanda, WOJTKIEWICZ Józef, TEREBECKA Joanna.
4.Dnia 16 lutego br. odbyło się pierwsze spotkanie nowo wybranych sołtysów. Na spotkaniu poruszono następujące sporawy:
a.Zmiany w statutach w celu dostosowania ich do potrzeb poszczególnych sołectw głównie w kontekście przeprowadzenia wyborów Sołtysów i Rad Sołeckich oraz sposobu informowania mieszkańców.
b.Prowadzenia rozliczeń finansowych przez Sołtysów i Rady Sołeckie.

5.Dnia 11.02.2011 r. o godz. 12.00 w sali nr 25 Urzędu Gminy odbyła się  publiczna dyskusja nad przyjętymi rozwiązaniami zawartymi w projekcie zmiany Studium Gminy Kobylanka. W spotkaniu uczestniczyło 57 osób. Na wstępie pani Małgorzata Cymbik z biura urbanistycznego przygotowującego projekt dla gminy omówiła metodologię jego tworzenia. Po tym wystąpieniu uczestnicy spotkania zadawali pytania, zgłaszali uwagi  i swoje spostrzeżenia. Na większość z nich na bieżąco udzielane były odpowiedzi. Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o planowaniu                       i zagospodarowaniu przestrzennym, każdy kto kwestionuje ustalenia przyjęte              w projekcie zmiany studium, może wnieść uwagi. Uwagi należy składać w formie pisemnej, ustnie do protokołu, za pomocą środków komunikacji elektronicznej - e-mail: ugk@kobylanka.pl, do Wójta Gminy Kobylanka, z podaniem imienia i nazwiska lub nazwy jednostki organizacyjnej i adresu, oznaczenia nieruchomości, której uwaga dotyczy, w nieprzekraczalnym terminie do dnia 09.03.2011r. Zgodnie z decyzją podjętą na spotkaniu każda uwaga zostanie szczegółowo przeanalizowana, jeżeli zajdzie taka potrzeba również z osobą lub instytucją bezpośrednio zainteresowaną. Wszyscy zgłaszający uwagi otrzymają odpowiedź   w formie pisemnej.

6.Otrzymaliśmy Wyrok Sądu Najwyższego za pośrednictwem SKO     sprawie sporu       z jednym z podatników o wysokość podatku na terenach rekreacyjnych. Wyrok Sądu jest jednoznaczny i nie pozostawia żadnych wątpliwości mówiąc o tym, że zmiana przeznaczenia budynku i gruntu po wydaniu decyzji przez wójta tylko przez niego może być zmieniona. Powołując się na ten wyrok rozpoczynamy proces zamknięcia wszystkich spornych spraw dotyczących bezprawnej zmiany ewidencji gruntów         w Starostwie Powiatowym.

7.Otrzymaliśmy informację o wypowiedzeniu umowy z Zakładem energetycznym na oświetlenie węzła Motaniec przez GDDKiA w Szczecinie z dniem 3 marca br. Jednocześnie w tym piśmie GDDKiA nakazuje Gminie zawarcie stosownej umowy      z Zakładem energetycznym na oświetlenie węzła. Do pisma dołączono wyrok Trybunału Konstytucyjnego nie mający nic wspólnego z przedmiotową sprawą. Dodatkowo o tym przedsięwzięciu poinformowano Wojewodę Zachodniopomorskiego i Policję. W związku z powyższym informuję, że od początku marca może nie być oświetlenia na węźle Motaniec. Jak już informowałem wcześniej, na 8 marca zaplanowana  jest kolejna rozprawa sądowa pomiędzy Gminą Kobylanka     a GDDKiA w Szczecinie w sprawie kosztów oświetlenia węzła Motaniec. Jako ciekawostkę podam fakt, że roczne oświetlenia węzła Motaniec kosztuje blisko 300 tys. złotych w sytuacji gdy po modernizacji oświetlenia w Gminie Kobylanka oświetlenie uliczne całej gminy kosztuje 170 tys. złotych rocznie.  Poza tym zgodnie  z opinią RIO Gmina nie może ponosić kosztów na utrzymanie nie swojego majątku,    a wszystkie lampy na węźle stoją na terenie GGDKiA i są jej własnością.
W związku z pismem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad                         z dnia 8 lutego 2011 r., jak również z faktem rozwiązania przez GDDKiA umowy na dostawę energii elektrycznej do oświetlenia węzła Motaniec, przedstawiam poniżej stanowisko Gminy Kobylanka.
Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy Prawo energetyczne, do zadań własnych gminy            w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe należy:
1)    planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze gminy;
2)    planowanie oświetlenia miejsc publicznych i dróg znajdujących się na terenie gminy;
3)    finansowanie oświetlenia ulic, placów i dróg publicznych znajdujących się na terenie gminy.
    Przepisu art. 18 ust. 1 pkt 3 Prawa energetycznego nie można więc interpretować        w oderwaniu od pkt 1 i 2. Kolejność zapisów nie jest tu przypadkowa. Zadaniem własnym Gminy jest więc po pierwsze: planowanie zaopatrzenia w energię elektryczną, po drugie: planowanie oświetlenia miejsc publicznych, a dopiero w trzecim punkcie przewidziany jest obowiązek finansowania oświetlenia.
    Gmina Kobylanka oświadcza, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych                          i Autostrad nie powiadomiła Gminy o budowie sieci oświetlenia, nie uzgadniała ilości, sposobu wykonania, rozmieszczenia punktów świetlnych.
    Nie sposób przyjąć, aby intencją ustawodawcy było stawianie Gminy       w sytuacji, w której nie może ona zaspokoić  ustawowych potrzeb swoich mieszkańców, bo zmuszona jest wydawać środki na energię elektryczną pobieraną przez punkty świetlne, których ustawienia ani mocy nikt z Gminą nie konsultował.
    Umiejscowienie art. 18 ust. 1 pkt 3 Prawa energetycznego ewidentnie wskazuje, że intencją ustawodawcy było nałożenie na Gminę obowiązku finansowania oświetlenia ulic, placów i dróg publicznych, ale tylko w zakresie określonym w pkt 2, czyli zaplanowanym przez Gminę. Inna interpretacja kłóciłaby się z zasadą racjonalności prawodawcy.
    Stanowisko powyższe potwierdzają też przepisy Ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty – dalej następuje przykładowe ich wyliczenie. Zadań własnych gminy, nałożonych w przepisach szczególnych, nie sposób interpretować        w oderwaniu od tego przepisu. W pierwszym rzędzie zatem, przy rozpatrywaniu, czy mamy do czynienia z zadaniem własnym gminy, trzeba wykazać, że ma ono na celu zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.
    Oświetlenie węzła Motaniec nie ma nic wspólnego z potrzebami mieszkańców Gminy Kobylanka. Gmina Kobylanka jest małą gminą wiejską. Przez jej teren przebiega droga ekspresowa. Węzeł Motaniec jest położony na uboczu miejscowości Motaniec, przy skrzyżowaniu drogi krajowej nr 10 z drogą ekspresową. Oświetlenie węzła nie służy zatem mieszkańcom Gminy, tylko potrzebom kierowców korzystających z drogi ekspresowej. Nie ma więc żadnego związku między oświetleniem tego węzła,                     a zbiorowymi potrzebami wspólnoty, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy                   o samorządzie gminnym.
    W chwili obecnej, na terenie Gminy jest szereg innych miejsc, które wymagają oświetlenia; zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy o samorządzie gminnym, Gmina przede wszystkim musi zadbać o oświetlenie miejsc istotnych dla mieszkańców Gminy.
    Istotnym jest również, że środki w budżecie Gminy nie pozwalają na finansowanie oświetlenia węzła Motaniec w takich rozmiarach, jak zostało wybudowane przez Generalną Dyrekcję – bez użycia żarówek energooszczędnych i przy tak gęstym rozmieszczeniu punktów świetlnych. Wysokość opłat, jakie miałaby ponosić Gmina na dostawę energii do węzła Motaniec jest wyższa od zaplanowanych w budżecie wydatków na oświetlenie na cały rok, na terenie całej Gminy.
    Całkowicie bezzasadnym jest pogląd o konieczności dodatkowo finansowania przez Gminę kosztów utrzymania punktów świetlnych. Nie ma do tego prawnych podstaw, przeciwnie, inwestowanie w cudzy majątek nie jest dozwolone na gruncie przepisów Ustawy o finansach publicznych.
    Zwracam ponadto uwagę, że wyrok Trybunału Konstytucyjnego, załączony do pisma, w ogóle nie jest adekwatny w niniejszej sprawie. Trybunał Konstytucyjny nie dokonywał w nim wykładni art. 18 ustawy Prawo energetyczne, zajmował się tylko zgodnością z Konstytucją przepisów Ustawy o drogach publicznych.
    Wobec powyższego, Gmina Kobylanka stoi na stanowisku, że nie ma obowiązku zawierania umów na dostawę energii elektrycznej dla oświetlenia węzła Motaniec, którego budowy nikt z Gminą nie konsultował, ani też, utrzymywania punktów świetlnych, których nie jest właścicielem.
    Gmina stoi na takim stanowisku również w postępowaniu z powództwa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przed Sądem Okręgowym w Szczecinie.
    Nie jest wykluczone, że stanowisko Gminy byłoby odmienne, gdyby zgodnie               z dyspozycją art. 18 ust. 1 pkt 2 Prawa energetycznego, Gmina miała możliwość planowania oświetlenia, w szczególności, gdyby budowa oświetlenia węzła była              z Gminą konsultowana. Generalna Dyrekcja nie podjęła jednak żadnych kroków w tym kierunku. 

8.W ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na la ta 2007 – 2013 Gmina Kobylanka otrzymała dotację na zadanie „Budowa sieci sanitarnej z przyłączeniami do granicy działek w miejscowości Reptowo”. Kosztorysowa wartość inwestycji wynosi 3.590.902 zł, kwota dofinansowania wynosi 2.207.522 zł. W związku              z powyższym dokonujemy zmiany w WPF i uwzględniamy tę inwestycję do finansowania w przyszłym roku budżetowym. Podpisanie umowy z Zarządem Województwa nastąpi w dniu jutrzejszym.

Udział wójta, przedstawicieli urzędu w pracach stowarzyszeń i oficjalnych spotkaniach.
1.Walne Zgromadzenie LGD „Wiejska Inicjatywa Rozwoju” w Stargardzie Szczecińskim.
2.Udział przedstawiciela gminy w Walnym Zgromadzeniu LGD „Sieja”, które odbyło się w GOK w Kobylance.

Wójt Gminy A. Kaszubski przekazał informacje dotyczące realizacji podjętych uchwał przez Radę Gminy Kobylanka na ostatniej sesji Rady Gminy /załącznik do nin. protokołu nr 3/.

Ad. 5
Informacja o bieżącej działalności Przewodniczącej Rady Gminy.
Przewodnicząca Rady Gminy I. Rybarczyk poinformowała, że
1)do Biura Rady wpłynęło pismo z Sołectwa Bielkowo w sprawie  mieszkania komunalnego, które zostało skierowane do Wójta Gminy.
2)do Biura Rady wpłynęło pismo od Wojewody Zachodniopomorskiego w sprawie regulacji dotyczących wykonywania pracy przez radnego, które zostało przekazane    w materiałach na sesję /zał. nr 4 do nin. protokołu/.
3)została złożona informacja dotycząca odpowiedzi na zadane pytanie na sesji Rady Gminy w dniu 27.01.2011 r. przez radną Annę Liśkiewicz. Informacja dotyczy ilości punktów sprzedaży  napojów alkoholowych na terenie Gminy Kobylanka /zał. nr 5 do nin. protokołu.
4)odbyło się posiedzenie Komisji Rewizyjnej, na której została przeprowadzona kontrola wykorzystania funduszy sołeckich,  z którego protokół zostanie przedstawiony na następnej sesji.
5)druki „oświadczenia majątkowe” zostaną przekazane w materiałach na następną sesję.
6)odbyły się prace przygotowawcze do posiedzeń komisji i sesji.

Ad. 6
Interpelacje i zapytania.
Radny Józef Tarnawski – jest problem ze zbiornikiem na nieczystości płynne, który znajduje się przy świetlicy w Niedźwiedziu. Czy można wykopać i wykorzystać zbiornik retencyjny, aby służył jako zbiorniki przy świetlicy w Niedźwiedziu?
Radna Renata Krzysztanowicz – w sprawie przejęcia przez Gminę nieruchomości po Kółku Rolniczym w Bielkowie. Proszę  o udostępnienie informacji  i  dokumentów  dotyczących tej sprawy.
Radny Ireneusz Siwiec – proszę spowodowanie  usunięcia  lodu na jezdni na wysokości przystanku w Kunowie.
Radny Bogdan Poliwka – przypominam się z tematem przestawienia słupów energetycznych na ul. Sosnowej w Morzyczynie.
Radny Tadeusz Wiśniewski – jaka jest możliwość załatania dziury w Reptowie na  drodze       w kierunku  Cisewa?
Radny Józef Tarnawski – czy droga z Motańca do Niedźwiedzia jest już odebrana?
Została ogłoszona przerwa 10 min.



Ad 7
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Kobylanka na lata 2011 – 2021 /projekt nr 26/11/
Skarbnik gminy D. Urbańczyk  omówił powyższy projekt uchwały /zał. nr 6 do nin. protokołu/.
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów Anna Liśkiewicz przedstawiła do powyższego projektu uchwały  pozytywną opinię komisji.
Do nin. projektu uchwały brak pytań.
Salę posiedzeń opuścił radny Józef Tarnawski. Ilość biorących udział w posiedzeniu – 14.
Rada Gminy w obecności 14 radnych podjęła jednogłośnie uchwałę  Nr  V/26/11
/głosowanie imienne zał. nr 7 do nin. protokołu/  w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Kobylanka na lata 2011 – 2021 /zał. nr 8 do nin. protokołu/.

Ad. 8
Podjęcie uchwały w sprawie  zmiany budżetu Gminy Kobylanka na 2011 rok /projekt nr 27/11/.
Skarbnik gminy D. Urbańczyk  omówił powyższy projekt uchwały /zał. nr 9 do nin. protokołu/.
Salę posiedzeń opuścił radny Ireneusz Siwiec. Ilość obecnych radnych – 13.
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów Anna Liśkiewicz przedstawiła do powyższego projektu uchwały  pozytywną opinię komisji.
Do nin. projektu uchwały brak pytań.
Na salę posiedzeń przybył radny Ireneusz Siwiec. Ilość radnych obecnych – 14.
Rada Gminy w obecności 14 radnych podjęła uchwałę w następujący sposób: za-12, przeciw-0,wstrzymał się – 1 , uchwałę  Nr  V/27/11 /głosowanie imienne zał. nr 10 do nin. protokołu/ w sprawie zmiany budżetu Gminy Kobylanka na 2011 rok /zał. nr 11 do nin. protokołu./.

Ad.9
Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego zobowiązania finansowego /projekt nr 28/11/.
Skarbnik gminy D. Urbańczyk  omówił powyższy projekt uchwały /zał. nr 12 do nin. protokołu/.
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów Anna Liśkiewicz przedstawiła do powyższego projektu uchwały  pozytywną opinię komisji.
Radna Ewa Barełkowska – na jaki cel pieniądze zostaną przeznaczone?
Skarbnik D. Urbańczyk – „nie jest ściśle określone bo ustawa tego nie wymaga”.
Wójt A. Kaszubski – to jest zapisane w budżecie. Trudno wpisać konkretny cel. Musimy zabezpieczyć finansowanie inwestycji zaplanowanych w budżecie.
Aktualnie na posiedzenie przybył radny Józef Tarnawski. Ilość radnych biorących udział                      w posiedzeniu – 15.
Rada Gminy w obecności 15 radnych podjęła jednogłośnie uchwałę  Nr  V/28/11
/głosowanie imienne zał. nr 13 do nin. protokołu/ w sprawie zaciągnięcia długoterminowego zobowiązania finansowego /zał. nr 14 do nin. protokołu/.

Ad. 10
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia diet dla sołtysów /projekt nr 29/11/.
Skarbnik gminy D. Urbańczyk  omówił powyższy projekt uchwały /zał. nr 15 do nin. protokołu/.
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów Anna Liśkiewicz przedstawiła do powyższego projektu uchwały  pozytywną opinię komisji.
Do nin. projektu uchwały brak pytań.
Rada Gminy w obecności 15 radnych podjęła jednogłośnie uchwałę  Nr  V/29/11
/głosowanie imienne zał. nr 16 do nin. protokołu/ w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia diet dla sołtysów /zał. nr 17 do nin. protokołu/.

Ad. 11
Podjęcie uchwały w sprawie współdziałania z Gminą Stargard Szczeciński w realizacji zadań w zakresie wychowania przedszkolnego w niepublicznych przedszkolach oraz niepublicznych innych formach wychowania przedszkolnego, działających na terenie Gminy Kobylanka /projekt nr 30/11/.
Wójt A. Kaszubski   omówił powyższy projekt uchwały /zał. nr 18 do nin. protokołu/.
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów Anna Liśkiewicz przedstawiła do powyższego projektu uchwały  pozytywną opinię komisji.
Do nin. projektu uchwały brak pytań.
Rada Gminy w obecności 15 radnych podjęła jednogłośnie uchwałę  Nr  V/30/11
/głosowanie imienne zał. nr 19 do nin. protokołu/ w sprawie współdziałania z Gminą Stargard Szczeciński w realizacji zadań w zakresie wychowania przedszkolnego w niepublicznych przedszkolach oraz niepublicznych innych formach wychowania przedszkolnego, działających na terenie Gminy Kobylanka /zał. nr 20 do nin. protokołu/.

Ad. 12
Podjęcie uchwały w sprawie wyboru reprezentanta Gminy Kobylanka do stowarzyszenia pn. „Konwent Gmin i powiatów Rzeczypospolitej Polskiej współpracujących z samorządami Republiki Ukrainy” /projekt nr 31/11/.
Wójt A. Kaszubski   omówił powyższy projekt uchwały /zał. nr 21 do nin. protokołu/.
Do nin. projektu uchwały brak pytań.
Rada Gminy w obecności 15 radnych podjęła jednogłośnie uchwałę  Nr  V/31/11
/głosowanie imienne zał. nr 22 do nin. protokołu/ w sprawie wyboru reprezentanta Gminy Kobylanka do stowarzyszenia pn. „Konwent Gmin i powiatów Rzeczypospolitej Polskiej współpracujących z samorządami Republiki Ukrainy” /zał. nr 23 do nin. protokołu/.

Ad. 13
Podjęcie uchwały w sprawie nabycia nieruchomości na mienie gminy /projekt nr 32/11/.
Zastępca Wójta T. Lubert  omówił powyższy projekt uchwały /zał. nr 24 do nin. protokołu/.
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów Anna Liśkiewicz przedstawiła do powyższego projektu uchwały  pozytywną opinię komisji.
Do nin. projektu uchwały brak pytań.
Rada Gminy w obecności 15 radnych podjęła jednogłośnie uchwałę  Nr  V/32/11
/głosowanie imienne zał. nr 25 do nin. protokołu/ w sprawie nabycia nieruchomości na mienie gminy /zał. nr 26 do nin. protokołu/.

Przewodnicząca Rady Gminy i. Rybarczyk poinformowała, że została złożona rezygnacja przez radnego Zygmunta Gołembowskiego z pełnienia funkcji członka Komisji ds. Społecznych, która stanowi zał. nr 27 do nin. protokołu. Jak również poinformowała, że na ostatniej sesji został zgłoszony wniosek przez radną Renatę Krzysztanowicz  w sprawie wejścia do składu Komisji ds. Społecznych.

Przewodnicząca Rady Gminy I. Rybarczyk poddała pod głosowanie wniosek w sprawie powołania nowego składu komisji, aby pkt. 14 porządku obrad był o następującej treści:
„Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr I/4/10 Rady Gminy Kobylanka z dnia        02 grudnia 2010 r. w sprawie powołania składu osobowego Komisji ds. Społecznych Rady Gminy Kobylanka”.
Wniosek został przyjęty przez radnych w następujący sposób: za-14, przeciw-0, wstrzymał się-1. Wniosek został przyjęty.

Ad. 14
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr I/4/10 Rady Gminy Kobylanka z dnia        02 grudnia 2010 r. w sprawie powołania składu osobowego Komisji ds. Społecznych Rady Gminy Kobylanka /projekt nr 33/11/.
Przewodnicząca Rady Gminy skierowała pytanie do wszystkich radnych, czy są inne kandydatury oprócz radnej Renaty Krzysztanowicz do składu Komisji ds. Społecznych.
Nie zgłoszono żadnych innych kandydatur.
Kto jest za tym, aby Radna Renata Krzysztanowicz weszła w skład Komisji ds. społecznych?
W/w kandydatura została przyjęta do projektu uchwały jednogłośnie w obecności 15 radnych /projekt uchwały zał. nr 28 do nin. protokołu/.
Rada Gminy w obecności 15 radnych podjęła jednogłośnie uchwałę  Nr  V/33/11
/głosowanie imienne zał. nr 29 do nin. protokołu/ w sprawie zmiany uchwały Nr I/4/10 Rady Gminy Kobylanka z dnia  02 grudnia 2010 r. w sprawie powołania składu osobowego Komisji ds. Społecznych Rady Gminy Kobylanka /zał. nr 30 do nin. protokołu/.

Ad. 15
Odpowiedzi na złożone interpelacje i zapytania.
Odpowiedzi na złożone interpelacje i zapytania udzielił wójt gminy A. Kaszubski.
Radny Józef Tarnawski – jest problem ze zbiornikiem na nieczystości płynne, który znajduje się przy świetlicy w Niedźwiedziu. Czy można wykopać  i wykorzystać zbiornik retencyjny, aby służył jako zbiorniki przy świetlicy w Niedźwiedziu?
Wójt – aby wykonać to zadanie należy mieć pozwolenie na budowę. Aktualnie prace dotyczące tego zadania są w trakcie realizacji.
Radna Renata Krzysztanowicz – sprawie przejęcia przez Gminę nieruchomości po Kółku Rolniczym w Bielkowie. Proszę  o udostępnienie informacji  i  dokumentów  dotyczących tej sprawy.
Wójt  – sprawę jak najszybciej załatwię.
Radny Ireneusz Siwiec – proszę spowodowanie  usunięcia  lodu na jezdni na wysokości przystanku w Kunowie..
Wójt – informacja z Zarządu Drąg Powiatowych z godz. 12.30, lód został już usunięty             z drogi.
Radny Bogdan Poliwka – przypominam się z tematem przestawienia słupów na ul. Sosnowej.
Wójt- zadanie jest zaplanowane na wiosnę.
Radny Tadeusz Wiśniewski – jaka jest możliwość załatania dziury w Reptowie na   drodze       w stronę Cisewa?
Wójt – warunki pogodowe /mróz/ nie pozwalają na naprawienie drogi.
Radny Józef Tarnawski – czy droga z Motańca do Niedźwiedzia jest już odebrana?
Wójt – droga jest zrobiona zgodnie z normami zawartymi w dokumentacji budowlanej. Droga została pod względem technicznym odebrana.



Ad. 16
Wolne wnioski i informacje.
Radny Krzysztof Kleinowski – wnioskuję, aby sesje rozpoczynały się o godz. 9.00.
Radny Ireneusz Siwiec – wnioskuję, aby sesje rozpoczynały się o godz. 8.00.
Radny Zygmunt Gołembowski – wnioskuję o wykonanie oznakowania terenu Zagość za TRAMPEM w Zieleniewie.
Przewodnicząca Rady Gminy I. Rybarczyk – poinformowała, że w związku z zaplanowaną debatą na następnej sesji o kulturze fizycznej i sporcie w gminie Kobylanka można   składać zapytania, wnioski, sugestie do Biura Rady do dnia 15.03.2011 r.

Ad. 17
Zamknięcie obrad.
Wobec zrealizowania porządku obrad. Przewodnicząca Rady o godzinie  12.40 zamknęła V sesję Rady Gminy.

 

Protokołowała:

inspektor Joanna Baszak

 

Przewodniczyła:
Przewodnicząca Rady Gminy
Irena Rybarczyk



 


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Irena Rybarczyk

Data wytworzenia:
08 kwi 2011

Osoba dodająca informacje

Adam Hendzel

Data publikacji:
08 kwi 2011, godz. 09:14

Osoba aktualizująca informacje

Adam Hendzel

Data aktualizacji:
08 kwi 2011, godz. 09:17