PROTOKÓŁ Nr III/14 z Nadzwyczajnej Sesji Rady Gminy Kobylanka odbytej w dniu 10 grudnia 2014 r.
PROTOKÓŁ Nr III/14
z Nadzwyczajnej Sesji Rady Gminy Kobylanka
odbytej w dniu 10 grudnia 2014 r.
Ad. 1
Otwarcie i stwierdzenie quorum.
Przewodniczący Rady Gminy p. Grzegorz Kłos o godz. 10.00 otworzył nadzwyczajną sesję Rady Gminy Kobylanka. Przewodniczący Rady Gminy oświadczył, że zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady Gminy wynoszącego 15 radnych stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał - lista obecności - zał. Nr 1.
Nieobecny radny Daniel Szczęsny.
W posiedzeniu udział wzięły następujące osoby: wójt gminy p. Mirosław Przysiwek, sekretarz gminy p. Jolanta Kazberuk i skarbnik gminy p. Bernadeta Opasińska oraz zaproszeni goście; p. Aleksandra Sośnicka - doradca CURULIS i p. Hubert Goska - doradca CURULIS - lista obecności zał. nr 2.
Przewodniczący Rady Gminy p. Grzegorz Kłos poinformował, że nadzwyczajna sesja została zwołana na wniosek Wójta Gminy, który stanowi zał. Nr 3.
W dniu 5.12.2014 r. zostało złożone pismo dotyczące ujęcia w obradach nadzwyczajnej sesji projektu uchwały w sprawie emisji obligacji Gminy Kobylanka oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu - zał. nr 3.
W wyniku głosowania projekt uchwały w sprawie emisji obligacji Gminy Kobylanka oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu - projekt nr 12/14 , w obecności 14 radnych został jednogłośnie przyjęty do porządku obrad jak pkt 5.
Ad. 2
Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Programu Postępowania Naprawczego dla Gminy Kobylanka - projekt nr 8/14 - zał. nr 4.
Przewodniczący Rady Gminy p. Grzegorz Kłos poinformował, że zgodnie z § 40 statutu Gminy Kobylanka projektodawca przedstawi projekt uchwały.
Wójt p. Mirosław Przysiwek poprosił o omówienie zgodnie z § 44 statutu Gminy Kobylanka projektu uchwały.
Skarbnik Gminy p. Bernadeta Opasińska - przedstawiła uzasadnienie do projektu uchwały:
„W dniu 22 października 2014r., uchwałą Nr XXV.163.S.2014, Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie stwierdziło nieważność uchwały Nr XLVI/271/14, Rady Gminy Kobylanka z dnia 25 września 2014r. w sprawie uchwalenia zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kobylanka na lata 2014-2023.
Powodem stwierdzenia nieważności uchwały Nr XLVI/271/14, było niezachowanie relacji, której mowa w art.243ustawy o finansach publicznych. W przedmiotowej uchwale Rady Gminy przyjęto, iż relacja łącznej kwoty spłat rat kredytów i pożyczek wraz z należnymi odsetkami od kredytów i pożyczek, wykupów papierów wartościowych wraz z należnymi odsetkami i dyskontem od papierów wartościowych oraz potencjalnych kwot wynikających z udzielonych poręczeń i gwarancji, do planowanych dochodów ogółem wyniesie 13,17%, a tym samym przekroczy średnią arytmetyczną z obliczonych dla ostatnich trzech lat relacji jej dochodów bieżących powiększonych o dochody ze sprzedaży majątku oraz pomniejszonych o wydatki bieżące, do dochodów ogółem budżetu, wynoszącą 12,98%. Tym samym organ stanowiący nie będzie mógł uchwalić budżetu na 2015r.
W wyniku niewykonania zaplanowanych dochodów ze sprzedaży majątku oraz z powodu konieczności wykonywania zadań publicznych na podstawie zawartych umów i zleceń i dokonywania zapłaty zobowiązań z nich wynikających - Gmina nie jest w stanie spłacić debetu w rachunku bieżącym w wysokości 1.500.000 zł na koniec roku budżetowego.
Zawarta w programie naprawczym restrukturyzacja długu, pozwoli na spłatę kredytu i pożyczki, wcześniej zaciągniętych na realizowane inwestycje gminne takie jak budowa ścieżki rowerowej, drogi Reptowo-Motaniec, Internet dla mieszkańców czy ostatnio realizowanej sieci kanalizacyjnej pn. „Ochrona wód jeziora Miedwie….” a także na spłatę debetu w rachunku bieżącym, co pozwoli na ponowne jego uruchomienie w m-cu styczniu 2015. Początek roku budżetowego w gminie jest najtrudniejszym okresem rozliczeniowym z powodu konieczności zachowania ciągłości zadań a także braku w I kwartale dochodów z tyt. podatków i opłat lokalnych.
Reasumując - na podstawie przewidywanego wykonania dochodów oraz wydatków roku 2014 oraz przyjętych w projekcie budżetu na 2015r., realnych dochodów i wydatków wynikających z konieczności kontynuacji zadań publicznych oraz zgodnie z zasadami określonymi w art.242-244 ustawy o finansach publicznych, wnioskuję o przyjęcie Programu postępowania naprawczego na lata 2015-2016.”
Pani Aleksandra Sośnicka - doradca CURULIS Sp. z o.o. Poznań omówiła projekt Programu Naprawczego dla Gminy Kobylanka:
„ Przyczyny PPN:
-
Niekorzystna sytuacja finansowa JST:
-
zbyt niskie, w stosunku do potrzeb, wykonanie dochodów;
-
wzrastający poziom wydatków, w tym przede wszystkim wydatków bieżących;
-
kredyty, pożyczki i wyemitowane obligacje niedostosowane do struktury dochodów
i wydatków;
-
-
Zaostrzone przepisy dotyczące obliczania maksymalnego możliwego wskaźnika obsługi zadłużenia JST.
Cele PPN:
Cel ustawowy - zachowanie relacji z art. 242-244 UoFP
A przy tym:
-
racjonalizacja wydatków i zadłużenia jednostki;
-
poprawa dyscypliny finansów publicznych;
-
identyfikacja ryzyka finansowego grożącego jednostce;
-
stabilizacja polityki finansowej jednostki.
Podstawa prawna PPN:
Art. 240a ustawy o finansach publicznych wprowadzony na mocy ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
określa:
-
kto opracowuje PPN;
-
okres obowiązywania;
-
strukturę dokumentu;
-
obligatoryjne ograniczenia;
-
zasady uchwalania.
PPN opracowuje:
-
JST bez możliwości uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej lub budżetu (art. 242-244 UoFP), gdy:
-
planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki:
-
koszty obsługi zadłużenia (raty + odsetki) do planowanych dochodów ogółem przekroczą średnią arytmetyczną z obliczonych dla ostatnich trzech lat relacji jej dochodów bieżących powiększonych o dochody ze sprzedaży majątku oraz pomniejszonych o wydatki bieżące, do dochodów ogółem budżetu:
-
-
JST, w których występuje zagrożenie realizacji zadań publicznych.
Termin opracowania PPN:
-
Na początku roku:
-
przekroczenie wskaźników w oparciu o planowane wykonanie po III kwartałach;
-
negatywna opinia RIO do projektu budżetu lub WPF.
-
-
W trakcie roku:
-
PPN opracowuje się na okres nieprzekraczający 3 kolejnych lat budżetowych.
Struktura dokumentu - PPN:
-
wprowadzenie do WPF słabego wykonania;
-
brak możliwości uchwalenia zmiany budżetu lub unieważnienie zmiany WPF.
-
Analiza finansów Gminy wraz z określeniem przyczyn zagrożenia realizacji zadań publicznych:
-
dochody;
-
wydatki;
-
zadłużenie.
-
-
-
Plan przedsięwzięć naprawczych:
-
możliwe do uzyskania oszczędności;
-
harmonogramem wprowadzania poszczególnych przedsięwzięć.
-
Przewidywane efekty finansowe zalecanych przedsięwzięć wraz z przedstawieniem sposobu ich obliczania:
Obligatoryjne ograniczenia:
- kredyty, pożyczki i obligacje na nowe inwestycje
- pomoc finansowa innym JST
- nowe poręczenia i gwarancje
- ponoszenie wydatków na promocję
- tworzenie funduszu sołeckiego
- wzrost wynagrodzeń dla zarządu i radnych
- realizacja zadań nieobligatoryjnych.
Zasady uchwalania PPN:
- wystąpienie przesłanek do opracowania PPN
- przystąpienie do opracowania PPN
- uchwała organu stanowiącego w sprawie PPN
- opinia RIO w sprawie przedłożonego PPN
- realizacja przyjętych w programie założeń.
Podstawy wdrożenia PPN w Gminie Kobylanka.
Analiza dochodów, wydatków i zadłużenia gminy.
Dochody - stan na dzień 6.XI.2014 r.
2009
2010
2011
2012
2013
2014*
DOCHODY OGÓŁEM
14 340 747
14 913 520
18 734 730
20 245 144
20 184 872
22 116 820
Dochody bieżące
12 835 524
13 039 816
14 547 879
17 323 122
17 672 295
19 267 910
Podatki i opłaty lokalne
5 127 348
5 354 690
5 550 101
6 197 880
6 659 310
7 132 698
Udział w podatkach centralnych
3 096 222
2 875 870
3 818 431
4 311 714
3 654 079
4 190 694
Subwencje
2 368 861
2 452 881
2 794 755
3 052 760
3 284 589
3 309 648
Dotacje
1 908 943
1 828 244
1 848 277
2 310 122
2 542 943
2 483 350
Dofinansowanie
0
80 000
80 000
3 623
0
63 184
Pozostałe
334 149
448 131
456 314
1 447 023
1 531 373
2 088 335
Dochody majątkowe
1 505 223
1 873 704
4 186 851
2 922 021
2 512 577
2 848 910
Dochody z majątku
839 223
977 751
1 653 562
576 173
1 160 997
1 718 398
Dotacje na inwestycje
666 000
895 953
2 533 289
2 345 848
1 351 580
1 130 512
*wartości planowane po III kwartale uzupełniono o uchwały Rady Gminy oraz zarządzenia zmieniające budżet Wójta Gminy Kobylanka podjęte w październiku 2014 roku
Dochody
Par.
Nazwa
2009
2010
2011
2012
2013
2014*
Średnia
Udział
Udział skumulowany
3
Podatek od nieruchomości
3 937 982
4 382 371
4 636 359
5 123 483
5 509 971
6 020 320
4 935 081
26,79%
26,79%
1
Podatek dochodowy od osób fizycznych
2 414 430
2 344 356
2 954 836
3 151 779
3 229 309
3 290 694
2 897 567
15,73%
42,52%
292
Subwencje ogólne z budżetu państwa
2 368 861
2 452 881
2 794 755
3 014 597
3 261 107
3 309 648
2 866 975
15,56%
58,08%
201
Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizacje zadań bieżących zakresu administracji rządowej (..)
1 149 330
1 192 496
1 262 099
1 271 855
1 206 705
956 682
1 173 194
6,37%
64,45%
620
Dotacje celowe w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich (…)
-
-
2 533 289
2 256 848
1 341 580
834 288
1 161 001
6,30%
70,75%
77
Wpłaty z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości
832 237
891 529
805 557
252 913
881 587
1 708 398
895 370
4,86%
75,61%
2
Podatek dochodowy od osób prawnych
681 792
531 514
863 595
1 159 935
424 770
900 000
760 268
4,13%
79,74%
203
Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację własnych zadań bieżących gmin (związków gmin)
356 929
528 580
473 949
520 230
612 847
621 186
518 953
2,82%
82,55%
200
Dotacje celowe w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich (…)
402 684
107 168
112 228
518 037
667 766
897 082
450 828
2,45%
85,00%
50
Podatek od czynności cywilno-prawnych
602 546
403 248
360 796
310 846
298 011
252 000
371 241
2,02%
87,02%
Wydatki - stan na dzień 6.XI.2014r.
2009
2010
2011
2012
2013
2014*
WYDATKI OGÓŁEM
17 268 652
17 563 761
18 802 683
24 474 004
19 823 837
20 209 176
Wydatki bieżące
11 905 342
13 217 748
13 267 075
15 684 142
16 022 654
17 477 451
Wynagrodzenia
4 045 138
4 423 821
4 931 080
5 489 885
5 605 770
5 806 909
Pochodne od wynagrodzeń
706 391
761 675
784 889
1 024 102
1 016 471
1 131 550
Pozostałe bieżące
6 839 102
7 513 289
6 844 382
8 051 795
8 492 783
9 809 149
Obsługa długu
314 711
518 962
706 724
1 118 361
907 630
729 843
Poręczenia i gwarancje
0
0
0
0
0
0
Wydatki majątkowe
5 363 310
4 346 013
5 535 608
8 789 862
3 801 183
2 731 725
WYNIK BUDŻETU
-2 927 905
-2 650 241
-67 954
-4 228 861
361 035
1 907 644
WYNIK BUDŻETU BIEŻĄCEGO
930 182
-177 932
1 280 804
1 638 980
1 649 640
1 790 458
WYNIK BUDŻETU BIEŻĄCEGO ZE SPRZEDAŻĄ MIENIA
1 769 405
799 819
2 934 365
2 215 153
2 810 637
3 508 856
*wartości planowane po III kwartale uzupełniono o uchwały Rady Gminy oraz zarządzenia zmieniające budżet Wójta Gminy Kobylanka podjęte w październiku 2014 roku
Wydatki
Dz.
Nazwa
2009
2010
2011
2012
2013
2014*
Średnia
Udział
Udział
skumulowany801
Oświata i wychowanie
3 724 107
3 934 564
4 393 157
5 102 025
5 233 639
5 353 957
4 623 575
23,47%
23,47%
900
Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
2 956 459
2 204 657
2 726 284
6 788 533
3 405 593
4 034 509
3 686 006
18,71%
42,19%
750
Administracja publiczna
2 727 847
2 823 882
2 873 943
2 988 510
3 060 644
3 313 715
2 964 757
15,05%
57,24%
600
Transport i łączność
1 627 178
2 134 245
3 536 251
2 707 774
996 772
751 700
1 958 987
9,95%
67,18%
852
Pomoc społeczna
1 557 340
1 733 318
1 842 493
1 930 523
1 962 195
1 828 811
1 809 113
9,18%
76,37%
700
Gospodarka mieszkaniowa
622 370
731 277
468 453
707 765
1 502 853
736 559
794 879
4,04%
80,40%
921
Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
864 914
888 702
655 415
718 318
653 437
754 877
755 944
3,84%
84,24%
757
Obsługa długu publicznego
314 711
518 962
706 724
1 118 361
907 630
774 500
723 481
3,67%
87,91%
854
Edukacyjna opieka wychowawcza
433 801
470 227
521 391
569 046
485 698
400 314
480 080
2,44%
90,35%
754
Bezpieczeństwo publiczne i ochrona narodowa
263 164
409 991
302 467
610 431
515 434
718 731
470 036
2,39%
92,74%
926
Kultura fizyczna
1 137 938
810 659
53 019
61 548
78 067
95 300
372 755
1,89%
94,63%
853
Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej
247 257
171 703
176 547
580 934
507 770
510 695
365 818
1,86%
96,49%
758
Różne rozliczenia
323 505
134 947
219 105
253 729
276 525
370 728
263 090
1,34%
97,82%
Dział 801 - Oświata i wychowanie
Dział 900 - gospodarka komunalna
2009
2010
2011
2012
2013
2014*
WYDATKI OGÓŁEM
2 956 459
2 204 657
2 726 284
6 788 533
3 405 593
4 034 509
Wydatki bieżące, w tym:
931 714
1 079 559
1 062 568
1 223 700
1 294 923
2 652 443
- wynagrodzenia
99 435
112 603
115 053
112 942
100 878
224 189
- pochodne od wynagrodzeń
14 501
15 028
17 064
19 586
16 245
33 344
- pozostałe bieżące
817 778
951 927
930 452
1 091 172
1 177 800
2 394 910
Wydatki majątkowe
2 024 745
1 125 098
1 663 715
5 564 833
2 110 669
1 382 066
Dział 750 - administracja publiczna
2009
2010
2011
2012
2013
2014*
WYDATKI OGÓŁEM
2 727 847
2 823 882
2 873 943
2 988 510
3 060 644
3 313 715
Wydatki bieżące, w tym:
2 100 132
2 356 329
2 397 383
2 518 521
2 640 111
2 897 355
- związane z funkcjonowaniem organów JST
2 367 452
2 485 235
2 597 671
2 731 726
2 810 054
3 043 020
- wynagrodzenia
1 123 526
1 285 498
1 425 720
1 478 807
1 584 242
1 577 330
- pochodne od wynagrodzeń
182 884
208 197
130 446
221 240
228 832
320 018
- pozostałe bieżące
793 723
862 634
841 217
818 474
827 036
1 000 007
Wydatki majątkowe
627 715
467 553
476 561
469 989
420 533
416 360
Zadłużenie - na dzień 6.XI.2014 r.
Przewidywane wykonanie budżetu Gminy na koniec 2014 r.:
Plan po III kwartale 2014 r.
+ zarządzenie Wójta Gminy zmieniające budżet z dnia 3 X 2014
+ uchwała Rady Gminy zmianująca budżet z dnia 30 X 2014
+ uchwała zmieniająca budżet na dzień 13 XI 2014
+ przewidywane wykonanie budżetu na koniec 2014 roku: na podstawie szacunków własnych i wiedzy pracowników Wydziałów Urzędu Gminy nt. kształtowania się określonych pozycji budżetowych.
Przewidywane wykonanie budżetu:
Dochody
Rozdział
Par.
Plan po III kwartale
Wykonanie po III kwartale
Przewidywane wykonanie
Zmiana
70005
77
260 000 zł
83 132 zł
85 000 zł
- 175 000 zł
90095
77
1 448 398 zł
0 zł
415 000 zł
- 1 033 398 zł
Suma
- 1 208 398 zł
Wydatki
Rozdział
Par.
Plan po III kwartale
Wykonanie po III kwartale
Przewidywane wykonanie
Zmiana
85212
311
846 500 zł
742 307 zł
1 000 000 zł
153 500 zł
85214
311
180 895 zł
178 562 zł
220 000 zł
39 105 zł
80103
404
15 410 zł
15 405 zł
20 000 zł
4 590 zł
80110
404
41 100 zł
41 058 zł
50 000 zł
8 900 zł
85219
404
16 780 zł
16 690 zł
20 000 zł
3 220 zł
85295
311
114 805 zł
100 353 zł
125 000 zł
10 195 zł
85212
411
41 500 zł
41 500 zł
45 000 zł
3 500 zł
75023
404
103 551 zł
103 551 zł
120 000 zł
16 449 zł
80101
404
179 197 zł
179 183 zł
210 000 zł
30 803 zł
80101
421
55 446 zł
48 516 zł
65 000 zł
9 554 zł
75075
430
17 559 zł
17 323 zł
25 000 zł
7 441 zł
60016
430
110 341 zł
104 687 zł
135 000 zł
24 659 zł
85395
430
27 777 zł
25 349 zł
32 000 zł
4 223 zł
Suma
316 139 zł
Projekcja finansowa na koniec 2014 roku
(I) Dochody ogółem
20 116 789 zł
(II) Wydatki ogółem
19 952 379 zł
(III) Wynik finansowy [I-II]
164 410 zł
(IV) Obsługa zadłużenia (bez odsetek, razem z planami)
1 864 516 zł
(V) Środki budżetowe na inwestycje [III-IV bez inwest]
456 261 zł
(VI) Inwestycje
2 156 367 zł
(VII) Wolne środki po inwestycjach
- 1 700 106 zł
(VIII) Otrzymane kredyty, pożyczki, obligacje(razem z planami)
0 zł
(IX) Nadwyżka z lat ubiegłych, w tym:
0 zł
(X) Inne przychody, w tym:
0 zł
(XI) Rozchody (inne)
0 zł
(XI) PRZEPŁYWY FINANSOWE
-1 700 106 zł
Z szacunków poczynionych przez pracowników Urzędu wynika, że przewidywany wynik finansowy Gminy będzie kształtował się na poziomie -281 465 zł (deficyt, niezachowanie wskaźnika z art. 242 UoFP), a co za tym idzie niedoborem środków w kwocie prawie 2 mln zł.
Uzasadnienie wdrożenia PPN:
Usprawnienie gospodarki finansowej Gminy Kobylanka.
Plan działań naprawczych
- Działania naprawcze po stronie wydatków:
- Diety dla radnych
Funkcja
Aktualna stawka
Stawka po wdrożeniu PPN
Wydatki roczne
po wdrożeniu PPNPrzewodniczący Rady Gminy
1 000 zł
800 zł
9 600 zł
Wiceprzewodniczący Rady Gminy
600 zł
480 zł
5 760 zł
Przewodniczący Komisji
700 zł
560 zł
20 160 zł
Radny
500 zł
400 zł
48 000 zł
Łącznie wydatki roczne
83 520 zł
2014
2015
2016
Planowana wysokość wydatków na wypłatę diet przed wdrożeniem działań naprawczych
104 400 zł
106 000 zł
108 000 zł
Planowana wysokość wydatków na wypłatę diet po wdrożeniu działań naprawczych
104 400 zł
83 520 zł
83 520 zł
Oszczędność
0 zł
22 480 zł
24 480 zł
NPV (3%)
43 592 zł
-reorganizacja struktury Urzędu Gminy
2014
2015
2016
Prognozowane wynagrodzenie pracowników Urzędu Gminy
1 810 700 zł
1 833 000 zł
1 862 000 zł
Wynagrodzenie kadry kierowniczej
327 000 zł
336 000 zł
343 000 zł
Średnie roczne wynagrodzenie pracownika Urzędu Gminy (bez wynagrodzenia kadry kierowniczej)
58 161 zł
56 852 zł
59 000 zł
Średnie łączne wynagrodzenie pracowników na 3 stanowiskach urzędniczych
174 483 zł
170 556 zł
177 000 zł
Prognozowane wynagrodzenie pracowników Urzędu Gminy po wdrożeniu działań naprawczych
1 570 348 zł
1 364 444 zł
1 416 000 zł
Oszczędność
0 zł
170 556 zł
177 000 zł
NPV (3%)
322 745 zł
- wydatki na promocję
2014
2015
2016
Planowane wydatki na promocję Gminy
67 908 zł
68 000 zł
69 000 zł
Prognozowane wydatki po wdrożeniu programu naprawczego
67 908 zł
18 000 zł
18 000 zł
Oszczędność
0 zł
50 000 zł
51 000 zł
NPV (3%)
93 802 zł
- wydatki jednostek pomocniczych
2014
2015
2016
Planowane łączne wydatki jednostek pomocniczych
126 250 zł
128 304 zł
130 615 zł
Prognozowane wydatki po wdrożeniu programu naprawczego
126 250 zł
62 100 zł
62 100 zł
Oszczędność
0 zł
66 204 zł
68 515 zł
NPV (3%)
125 105 zł
- zaostrzenie polityki kadrowej
Łączna liczba oddziałów
Całkowe tygodniowe obciążenie godzinowe
Suma etatów nauczycielskich
Obciążenie godzinowe nauczycieli
Przed wdrożeniem działań naprawczych
26
660
55,29
11,94
Po wdrożeniu działań naprawczych
26
660
51
12,94
Różnica
4,29
1,0
2014
2015
2016
Przeciętne roczne wydatki przeznaczone na wypłatę wynagrodzeń dla nauczycieli
2 885 247 zł
2 900 000 zł
3 000 000 zł
Średnie roczne wydatki na wypłatę wynagrodzenia dla jednego nauczyciela
52 184 zł
52 451 zł
54 259 zł
Średnie miesięczne wydatki na wypłatę wynagrodzenia dla jednego nauczyciela
4 349 zł
4 371 zł
4 522 zł
Prognozowane wydatki na wypłatę wynagrodzeń po wdrożeniu działań naprawczych
2 885 247 zł
2 824 995 zł
2 776 131 zł
Oszczędność
0 zł
75 005 zł
223 869 zł
NPV (3%)
275 571 zł
- ograniczenie wydatków bieżących
DZIAŁ 900
2014
2015
2016
Planowane wydatki w dziale 900
4 090 842 zł
4 100 000 zł
4 200 000 zł
Prognozowane wydatki w dziale 900 po wdrożeniu działań naprawczych
4 090 842 zł
3 690 000 zł
3 780 000 zł
Oszczędność
0 zł
410 000 zł
420 000 zł
NPV (3%)
770 824 zł
DZIAŁ 754
2014
2015
2016
Planowane wydatki w dziale 754
402 425 zł
289 000 zł
311 000 zł
Prognozowane wydatki w dziale 754 po wdrożeniu działań naprawczych
402 425 zł
144 500 zł
155 500 zł
Oszczędność
0 zł
144 500 zł
155 500 zł
NPV (3%)
278 510 zł
DZIAŁ 926
2014
2015
2016
Planowane wydatki w dziale 926
14 800 zł
11 000 zł
12 000 zł
Prognozowane wydatki w dziale 926 po wdrożeniu działań naprawczych
14 800 zł
5 500 zł
6 000 zł
Oszczędność
0 zł
5 500 zł
6 000 zł
NPV (3%)
10 675 zł
- połączenie GOK i Biblioteki
2014
2015
2016
Planowane łączne wydatki związane z wypłatą dotacji dla GOK i GBP
360 000 zł
360 000 zł
360 000 zł
Planowane łączne wydatki na wypłatę dotacji po wdrożeniu PPN
360 000 zł
300 000 zł
300 000 zł
Oszczędność
0 zł
60 000 zł
60 000 zł
NPV (3%)
111 464 zł
- Oszczędność po stronie wydatków
Restrukturyzacja zadłużenia
Cele restrukturyzacji:
-
oddziaływanie na kształt WPF.
-
Niewykonanie, w szczególności, zaplanowanego poziomu dochodów majątkowych w 2014 roku.
-
Rosnąca wartość wydatków bieżących w latach 2010-2013.
-
Istniejące zadłużenie, szczególnie kredyty i pożyczki zawarte na niekorzystanych warunkach.
-
Przekroczenie wskaźnika z art. 243 UoFP w 2015 r.
-
Niedobór środków finansowych na koniec 2014 roku.
-
Ryzyko wystąpienia deficytu na koniec 2014 roku.
-
Zmiana przepisów UoFP.
-
Dział 750
-
Zmniejszenie wysokości wydatków ponoszonych na wypłatę diet dla radnych o 20%
-
Reorganizacja struktury Urzędu Gminy
-
Zawieszenie wydatków na promocję Gminy na okres obowiązywania PPN
-
Ograniczenie wydatków jednostek pomocniczych Gminy w okresie obowiązywania PPN
-
-
Dział 801
-
Zaostrzenie polityki kadrowej w placówkach oświatowych
-
-
Dział 900
-
Ograniczenie wydatków bieżących o 10%
-
-
Dział 921
-
Połączenie Gminnego Ośrodka Kultury i Gminnej Biblioteki Publicznej
-
-
Dział 754
-
Dział 926
-
Ograniczenie wydatków w wybranych działach klasyfikacji budżetowej w okresie obowiązywania programu postępowania naprawczego
-
-
2014 - Oszczędność 0 zł
-
2015 - Oszczędność 1 004 245 zł
-
2016 - Oszczędność 1 186 364 zł
Wyszczególnienie
Kwota pozostała do spłaty na dzień 01.01.2014
Oprocentowanie
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
Kredyty i pożyczki
BGK Toruń
316 164 zł
WIBOR 3M + 0,4 pp.
42 624 zł
42 624 zł
42 624 zł
42 624 zł
42 624 zł
42 624 zł
42 624 zł
17 796 zł
BGK Toruń
300 592 zł
WIBOR 3M + 0,15 pp.
40 079 zł
40 079 zł
40 079 zł
40 079 zł
40 079 zł
40 079 zł
40 079 zł
20 040 zł
SGB Koszalin
2 316 249 zł
WIBOR 1M + 2,0 pp.
289 531 zł
289 531 zł
289 531 zł
289 531 zł
289 531 zł
289 531 zł
289 531 zł
289 531 zł
BGK Toruń (EBI)
1 534 289 zł
Zmienna stawka
bazowa EBI204 096 zł
204 096 zł
204 096 zł
204 096 zł
204 096 zł
204 096 zł
204 096 zł
105 617 zł
Magellan S.A.
1 745 490 zł
WIBOR 3M + 9,65 pp.
218 186 zł
218 186 zł
218 186 zł
218 186 zł
218 186 zł
218 186 zł
218 186 zł
218 186 zł
WOFŚIGW 1
1 200 000 zł
3,7%
120 000 zł
120 000 zł
120 000 zł
120 000 zł
120 000 zł
120 000 zł
120 000 zł
120 000 zł
120 000 zł
120 000 zł
WOFŚIGW 2
2 300 000 zł
3,7%
150 000 zł
250 000 zł
250 000 zł
250 000 zł
250 000 zł
250 000 zł
250 000 zł
250 000 zł
250 000 zł
150 000 zł
Obligacje
DnB NORD Polska S.A.
5 560 000 zł
WIBOR 3M + 1,5 pp.
800 000 zł
800 000 zł
800 000 zł
800 000 zł
800 000 zł
800 000 zł
760 000 zł
Spłata długu ogółem
1 864 516 zł
1 964 516 zł
1 964 516 zł
1 964 516 zł
1 964 516 zł
1 964 516 zł
1 924 516 zł
1 021 170 zł
370 000 zł
270 000 zł
Restrukturyzacja zadłużenia
Cele restrukturyzacji:
-
Pokrycie niedoboru środków pieniężnych w budżecie Gminy;
-
Spłata wcześniej zaciągniętych zobowiązań:
Wyszczególnienie
Kwota pozostała do spłaty na dzień 01.01.2015 roku
Oprocentowanie
Odsetki
należneŁączna
należnośćSGB Koszalin
2 026 718 zł
WIBOR 1M + 2,0 pp.
80 461 zł
2 107 179 zł
Magellan S.A.
1 527 303 zł
WIBOR 3M + 9,65 pp.
177 167 zł
1 704 470 zł
Płatność ogółem
3 811 649 zł
Cele restrukturyzacji
Wartość
Spłata wcześniej zaciągniętych zobowiązań
3 811 649 zł
Pokrycie niedoboru środków pieniężnych
1 700 106 zł
Prowizje, koszty renegocjacji umów
188 245 zł
Razem
5 700 000 zł
- Harmonogram spłaty historycznych i planowanych zobowiązań
Wyszczególnienie
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Zobowiązania historyczne
Transze
Raty kapitałowe
5 418 535 zł
1 456 799 zł
1 456 799 zł
1 456 799 zł
1 456 799 zł
1 456 799 zł
1 416 799 zł
513 453 zł
370 000 zł
270 000 zł
- wyłączenie (art.243/169)
564 826 zł
Odsetki
987 471 zł
417 881 zł
358 871 zł
297 689 zł
225 852 zł
263 362 zł
146 299 zł
24 468 zł
9 990 zł
2 997 zł
Umorzenia
Stan na koniec roku
9 854 247 zł
8 397 448 zł
6 940 649 zł
5 483 850 zł
4 027 051 zł
2 570 252 zł
1 153 453 zł
640 000 zł
270 000 zł
0 zł
Zobowiązania planowane
Transze
5 700 000 zł
Raty kapitałowe
300 000 zł
300 000 zł
300 000 zł
800 000 zł
900 000 zł
1 000 000 zł
1 000 000 zł
1 100 000 zł
Odsetki*
228 000 zł
228 000 zł
228 000 zł
222 000 zł
210 000 zł
198 000 zł
176 000 zł
142 000 zł
104 000 zł
64 000 zł
22 000 zł
Umorzenia
Stan na koniec roku
5 700 000 zł
5 700 000 zł
5 700 000 zł
5 700 000 zł
5 400 000 zł
5 100 000 zł
4 800 000 zł
4 000 000 zł
3 100 000 zł
2 100 000 zł
1 100 000 zł
0 zł
Restrukturyzacja - wpływ na wskaźnik (art. 243 UoFP)
Harmonogram wdrażania działań naprawczych
Nr
Nazwa przedsięwzięcia
Początek
Koniec
1
Zmniejszenie wysokości wydatków ponoszonych na wypłatę diet dla radnych o 20%
2015-01-01
2016-12-31
2
Reorganizacja struktury urzędu gminy
2015-01-01
2015-01-31
3
Zawieszenie wydatków na promocję gminy na okres obowiązywania programu postępowania naprawczego
2015-01-01
2016-12-31
4
Ograniczenie wydatków jednostek pomocniczych gminy w okresie obowią-zywania PPN
2015-01-01
2016-12-31
5
Zaostrzenie polityki kadrowej w pla-cówkach oświatowych
2015-03-01
2015-08-31
6
Ograniczenie wydatków bieżących o 10%
2015-01-01
2016-12-31
7
Połączenie Gminnego Ośrodka Kultury
i Gminnej Biblioteki Publicznej2015-01-01
2015-01-31
8
Ograniczenie wydatków w wybranych działach klasyfikacji budżetowej
w okresie obowiązywania PPN2015-01-01
2016-12-31
9
Restrukturyzacja zadłużenia
2014-11-15
2014-12-31
Efekty wdrożenia programu naprawczego w Gminie:
- Efekty finansowe działań naprawczych
Efekt finansowy wszystkich działań naprawczych
Zgodnie z art. 240a ust. 4 UoFP:
„Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może uchwalić wieloletnią prognozę finansową oraz budżet jednostki, które nie zachowują relacji określonej w art. 242-244 w okresie realizacji programu postępowania naprawczego, który uzyskał pozytywną opinię regionalnej izby obrachunkowej, przy czym niezachowanie relacji może dotyczyć jedynie spłat zobowiązań istniejących na dzień uchwalenia programu postępowania naprawczego”
Efekt finansowy wszystkich działań naprawczych
Wyszczególnienie
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Dochody ogółem
19 900 385
19 466 743
18 879 000
19 413 000
19 242 000
19 553 000
19 934 000
20 308 000
20 703 000
21 139 000
21 285 000
21 587 000
Dochody bieżące
18 217 023
18 933 717
18 590 000
18 987 000
19 242 000
19 553 000
19 934 000
20 308 000
20 703 000
21 139 000
21 285 000
21 587 000
dochody z tytułu udziału we wpływach z PIT
3 290 694
3 911 000
3 408 000*
3 468 000
3 532 000
3 594 000
3 663 000
3 731 000
3 804 000
3 884 000
3 911 000
3 966 000
dochody z tytułu udziału we wpływach z CIT
65 000
100 000
100 000
100 000
0
0
0
0
0
0
0
0
podatki i opłaty
7 709 323
8 439 407
7 241 000
7 413 000
7 564 000
7 688 000
7 830 000
7 980 000
8 135 000
8 306 000
8 363 000
8 482 000
z podatku od nieruchomości
5 812 606
6 163 227
6 070 000
6 223 000
6 352 000
6 455 000
6 575 000
6 700 000
6 832 000
6 975 000
7 024 000
7 123 000
z subwencji ogólnej
3 309 648
3 578 705
3 404 000
3 467 000
3 526 000
3 588 000
3 658 000
3 725 000
3 798 000
3 878 000
3 905 000
3 960 000
Dochody majątkowe
1 683 362
533 026
289 000
426 000
0
0
0
0
0
0
0
0
ze sprzedaży majątku
498 250
460 000
200 000
350 000
0
0
0
0
0
0
0
0
Wydatki ogółem
20 181 850
18 009 944
17 422 201
17 956 201
17 485 201
17 796 201
18 217 201
18 994 547
19 433 000
19 869 000
20 285 000
20 487 000
Wydatki bieżące
18 025 483
15 419 052
15 962 872
16 498 689
16 604 852
16 851 362
17 076 299
17 252 467
17 536 990
17 869 997
17 813 000
17 973 000
obsługa długu
987 471
645 880
586 872
525 689
447 852
473 362
344 299
200 467
151 990
106 997
64 000
22 000
Wynagrodzenia i składki
6 687 483
6 492 897
6 847 000
7 151 000
7 192 000
7 369 000
7 522 000
7 676 000
7 837 000
8 022 000
7 955 000
8 028 000
Związane z funkcjonowaniem JST
3 042 937
2 669 393
3 100 000
3 198 000
3 228 000
3 314 000
3 380 000
3 449 000
3 523 000
3 606 000
3 573 000
3 606 000
Wydatki majątkowe
2 156 367
2 590 892
1 459 329
1 457 512
880 349
944 839
1 140 902
1 742 080
1 896 010
1 999 003
2 472 000
2 514 000
Wynik budżetu
-281 465
1 456 799
1 456 799
1 456 799
1 756 799
1 756 799
1 716 799
1 313 453
1 270 000
1 270 000
1 000 000
1 100 000
Przychody budżetu
5 700 000
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Rozchody budżetu
5 418 535
1 456 799
1 456 799
1 456 799
1 756 799
1 756 799
1 716 799
1 313 453
1 270 000
1 270 000
1 000 000
1 100 000
Kwota długu
17 252 607
15 116 353
12 980 100
11 194 836
9 427 051
7 670 252
5 953 453
4 640 000
3 370 000
2 100 000
1 100 000
0
Wskaźnik planowanej łącznej kwoty spłaty zobowiązań w art. 243 UoFP
27,46%
10,80%
10,83%
10,21%
11,46%
11,41%
10,34%
7,45%
6,87%
6,51%
5,00%
5,20%
Dopuszczalny wskaźnik spłaty zobowiązań określony w art. 243 UoFP
15,00%
8,86%
12,55%
13,12%
16,67%
14,43%
14,05%
13,95%
14,40%
14,89%
15,27%
15,69%
Informacja o spełnieniu wskaźnika spłaty zobowiązań określonego w art. 243 UoFP
Nie
Nie
Tak
Tak
Tak
Tak
Tak
Tak
Tak
Tak
Tak
Tak
Podsumowanie
Korzyści z wdrożenia PPN dla Gminy Kobylanka
2014
2015
2016
Wskaźnik inflacji
PKB
Wskaźnik wynagrodzeń
2,40%
2,50%
1,00%
2,50%
3,80%
2,10%
2,50%
4,30%
2,70%
WYDATKI
Zmniejszenie wysokości wydatków ponoszonych na wypłatę diet dla radnych o 20%
0 zł
22 480 zł
24 480 zł
Reorganizacja struktury Urzędu Gminy
0 zł
170 556 zł
177 000 zł
Zawieszenie wydatków na promocję Gminy na okres obowiązywania programu postępowania naprawczego
0 zł
50 000 zł
51 000 zł
Ograniczenie wydatków jednostek pomocniczych Gminy w okresie obowiązywania programu postępowania naprawczego
0 zł
66 204 zł
68 515 zł
Zaostrzenie polityki kadrowej w placówkach oświatowych
0 zł
75 005 zł
223 869 zł
Ograniczenie wydatków bieżących o 10% w dziale 900
0 zł
410 000 zł
420 000 zł
Połączenie Gminnego Ośrodka Kultury i Gminnej Biblioteki Publicznej
0 zł
60 000 zł
60 000 zł
Ograniczenie wydatków w wybranych działach klasyfikacji budżetowej w okresie obowiązywania programu postępowania naprawczego
0 zł
150 000 zł
161 500 zł
Łączna oszczędność
0 zł
1 004 245 zł
1 186 364 zł
Wyszczególnienie
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Dochody bieżące
18 217 023
18 933 717
18 590 000
18 987 000
19 242 000
19 553 000
19 934 000
20 308 000
20 703 000
21 139 000
21 285 000
21 587 000
Wydatki bieżące
18 025 483
15 419 052
15 962 872
16 498 689
16 604 852
16 851 362
17 076 299
17 252 467
17 536 990
17 869 997
17 813 000
17 973 000
Wynik operacyjny
191 540
3 514 665
2 627 128
2 488 311
2 637 148
2 701 638
2 857 701
3 055 533
3 166 010
3 269 003
3 472 000
-
605 000
Skutki niewdrożenia opracowanego PPN
Przewodniczący Rady Gminy p. Grzegorz Kłos otworzył dyskusję.
Radny Mariusz Ilnicki zwrócił się z pytaniem do przedstawicieli firmy CURULIS „kiedy do Państwa się zwrócono w sprawie przygotowania dokumentu?”
Przedstawiciel firmy CURULIS p. Aleksandra Sośnicka - „Gmina zwróciła się do nas pod koniec sierpnia 2014 r. Ostateczna wersja trafiła do p. skarbnik w listopadzie 2014 r.”
Radny Krzysztof Kleinowski -„ Jeśli Gmina pozyska środki ze sprzedaży w 2015 r., czy będzie mogła przeznaczyć te środki na naprawę dróg, oświetlenie, dotyczy funkcjonowania gminy?”
Przedstawiciel firmy CURULIS p. Hubert Goska - „ To musi być wydatek inwestycyjny.”
Wójt p. Mirosław Przysiwek -pytanie zostało skierowane do przedstawicieli firmy CURULIS „Jeśli nie będzie wpływu ok. 400 000 zł, czy Państwo przewidzieliście, co należałoby zrobić jak nie zostanie wykonany dochód?”
Przedstawiciel firmy CURULIS - p. Aleksandra Sawicka - „ To, że program będzie przyjęty, on określa pewne kierunki. Jeśli nie zostaną wykonane dochody majątkowe, może trzeba się zastanowić nad realnymi wydatkami.”
Wójt p. Mirosław Przysiwek - „Co będzie jeżeli tych dochodów nie będzie? Analiza musi zakładać pewna tolerancję. Jeżeli w 2015, 2016, 2017 jest zero, z jakiej przesłanki wynika, że będzie ta kwota 400 000 zł?”
Przedstawiciel firmy CURULIS p. Hubert Goska - poinformował, że oświata została delikatnie potraktowana.
Wójt p. Mirosław Przesiwek - „ Z czego wynika analiza, Pana stwierdzenie, że oświata została delikatnie potraktowana? Czy to nie było zasugerowane?”
Przedstawiciel firmy CURULIS p. Hubert Goska - „Przez nikogo nie zostało zasugerowane. To wynika z analizy danych.”
Przewodniczący Rady Gminy p. Grzegorz Kłos - „ Czy Państwo w zakresie przygotowania programu postepowania naprawczego odbyło spotkania konsultacyjne z dyrektorami szkół?”
Przedstawiciel firmy CURULIS p. Hubert Goska - „Konsultacje odbyły się z p. skarbnik.”
Radny Mariusz Ilnicki - „ Mamy przyrost naturalny. Z obserwacji wiem, że dzieci jest coraz więcej. Sam mam dwójkę dzieci. Skąd taka analiza? Czy były brane pod uwagę zajęcia pozalekcyjne?”
Przedstawiciel firmy CURULIS p. Hubert Goska - „Analiza dotyczy ilości nauczycieli w odniesieniu do ilości uczniów.”
Przedstawiciel firmy CURULIS p. Hubert Goska - `Program wyznacza pewne ramy działania. To zależy od Gminy jakie działania podejmie.”
Przewodniczący rady Gminy p. Grzegorz Kłos - „ Proszę o wyjaśnienie, gdzie szukać oszczędności? Czy państwo się spotkaliście z sołtysami, przecież tam zostało duże zmniejszenie dokonane.”
Przedstawiciel firmy CURULIS p. Hubert Goska - „To Państwo musicie sami zadziałać, gdzie te oszczędności szukać.”
Przewodniczący Rady Gminy p. Grzegorz Kłos - „Ten program jest mało przejrzyście przygotowany, jest zbyt ogólnie przygotowany.”
Radny Zbigniew Drohomirecki - „Zmniejszenie w przedstawionej wersji wydatków dotyczących sołectw, jest bardzo drastycznie dokonane. Przecież w sołectwach mamy zaplanowane wydatki, zmniejszenie w wysokości 50 % to jest mało do przyjęcia.”
Przedstawiciel firmy CURULIS p. Aleksandra Sośnicka - „Dlaczego mamy zasugerować coś innego a nie np. grupę sołtysów? Analiza przedstawia konkretny dział w danym zakresie co należałoby zmniejszyć.”
Wójt p. Mirosław Przysiwek - „Pani stwierdza, że nie zadaniem Państwa jest opracowanie szczegółowej analizy. To dlaczego 4, a nie 8 czy inna ilość pracowników jest wykazana?”
Przedstawiciel firmy CURULIS p. Hubert Goska - „Program był przygotowany na podstawie sprawozdań finansowych, można podać w innym zakresie. Ten program jest przedstawiony do zaopiniowania przez Regionalną Izbę Obrachunkową. W takiej małej społeczności trudno zrobić restrukturyzację.”
Radny Mariusz Ilnicki - skierował pytanie do przedstawicieli firmy CURULIS. Dotyczy tabeli 22 str. 45 - „zostały wykazane oszczędności, na jakiej podstawie była dokonane analiza?”
Przedstawiciel firmy CURULIS p. Hubert Goska - „Analiza była zrobiona na podstawie dokumentów z Urzędu Gminy.”
Radny Mariusz Ilnicki - „ Czy Państwo przeprowadziliście analizę na miejscu” Uważam, że dostępność materiałów była nie prawdziwa. Ja do Państwa nie mam uwag.”
Przedstawiciel firmy CURULIS p. Hubert Goska - „To wszystko było przygotowane na podstawie sprawozdań.”
Skarbnik p. Bernadeta Opasińska - „ Kwota 126 250 zł to jest plan na 2014 r. Natomiast wykonanie planu będzie ok. 70 000 zł. Kwota dot. 2013 r. to też był plan. Wydatki były nie wykonane w całości. Wydatki na sołectwa były wykonane w miarę potrzeb, np. dot. sołectwa Morzyczyn-Zieleniewo - wykonanie okna, drzwi do świetlicy w Morzyczynie.”
Przewodniczący rady Gminy p. Grzegorz Kłos - „Kultura fizyczna - nie powinno być tam zmniejszenia dot. kwoty 11 000 zł.”
Radny Zbigniew Drohomirecki - „Zmniejszenie wydatków z działu gospodarki komunalnej, ochrony środowiska nie powinno być dokonane. Na przełomie miesiąca lipca już brakowało środków finansowych.”
Przedstawiciel firmy CURULIS p. Hubert Goska - „Mieliśmy informację, że Gmina przechodzi do związku, co zmniejszy wydatki z funkcjonowaniem tego działu.”
Radny Mariusz Ilnicki - „Na jakim poziomie są planowane środki ze sprzedaży majątku?”
Skarbnik p. Bernadeta Opasińska - „ Na poziomie poprzednich lat i wniosków składanych przez stanowiska pracy.”
Przewodniczący Rady Gminy p. Grzegorz Kłos z uwagi na brak pytań dotyczących projektu uchwały zakończył dyskusję.
Skarbnik p. Bernadeta Opasińska skierowała pytanie do przedstawicieli firmy CURULIS dotyczące emisji obligacji. Co się z tym dzieje?”
Przedstawiciel firmy CURULIS p. Hubert Goska przedstawił procedurę dotyczącą emisji obligacji:
Kredyt a obligacje:
Wyłączenie emisji obligacji z obowiązku stosowania PZP
art. 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
Czas pozyskania kapitału
Spłata kapitału:
Forma zabezpieczenia:
Wójt p. Mirosław Przesiwek - „Czy ja rozumię, że Państwo jesteście związani z przygotowaniem projektu uchwały dotyczącej emisji obligacji?”
Przedstawiciel firmy CURULIS p. Hubert Goska - „Tego zadania nie ma w umowie, ale służymy pomocą.”
Wójt p. Mirosław Przysiwek - „To pytanie p. skarbnik było nie taktowne. Proszę o takie informacje od p. skarbnik dotyczy przygotowania projektu uchwały w sprawie emisji obligacji.”
Przewodniczący Rady Gminy p. Grzegorz Kłos z uwagi na brak pytań dotyczących projektu uchwały zakończył dyskusję.
Została ogłoszona 10 min. przerwa.
Po przerwie przystąpiono do kontynuacji obrad.
Wójt p. Mirosław Przsiwek - „Obowiązek zrobienia budżetu, aby mogli realizować zamierzenia przed wyborcami. Aby realizować te wszystkie umowy i zamierzenia jakie podjęła Gmina. Moja refleksja jest merytorycznie dobrze napisana. Wnioski, są następujące: analiza wykonana na podstawie dostarczonych sprawozdań, nie było żadnych rozmów. Do tego włączone zostały lata ubiegłe. Przedstawiony program naprawczy nie służy restrukturyzacji urzędu, służy pogłębieniu sołectw, to jest skandal zmniejszanie wydatków na kulturę fizyczną czy kulturę. Te działania zrobiono po to aby zmusić do pobrania kredytu w wysokości 5 700 000 zł.
Projekt uchwały złożony do programu naprawczego zawiera podstawę prawną zawierającą art. 224. Czy komisja sprawdziła, co to determinuje?
To determinuje do pobrania kredytu. Jest jeszcze coś gorszego, że firma z Poznania podała całkiem inną podstawę prawną. Ktoś zmienił podstawę prawną. Projekt uchwały przygotowany przez firmę z Poznania zawierała podstawę prawną dotyczącą art. 240a.”
Wójt p. Mirosław Przsiwek zgodnie z art. 43 Statutu Gminy Kobylanka poprosił o wycofanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Programu Postępowania Naprawczego dla Gminy Kobylanka - projekt nr 8/14.
Wójt p. Mirosław Przysiwek poinformował, że w przedstawionym dokumencie dot. str. 14,16, 20, 25 i 46 znajdują się błędy. „Moja logika jest taka, mam przygotowany konspekt, że będą oszczędności poprzez reorganizację urzędu, dotyczy to 6 stanowisk, m.in. promocja. Moja analiza oświaty wskazuje zmniejszenie min. 8 etatów. Gospodarka komunalna - 20 % zakładam rezerwy. Sport i kultura nie zostaną zmniejszone. Jestem po dokonaniu analizy dotyczącej mieszkańców niezameldowanych.
Przedstawioną wersją PPN nie mogę przyjąć. Zmusił nas do wzięcia kredytu w wysokości 5 700 000 zł.”
Radna Aneta Nelke - „Na dzisiejszej sesji mamy inny dokument, jak Pan nam przedstawił. Mało mamy czasu, aby to porównać i ocenić.”
Radny Zbigniew Drohomirecki - „Program został zrobiony zanim p. wójt objął obowiązki wójta. Nie zaczyna się pracy od pobierania kredytów i tak wielkich kredytów. Ja będę przeciwny.”
Radny Mariusz Ilnicki - skierował pytanie do p. Wójta „Do kiedy będzie przygotowany PPN, aby nie był tylko konspektem? W jakim terminie PPN musi być wdrożony?”
Radny Krzysztof Kleinowski - „Przecież spłacamy trzy kredyty /Magellan, Koszalin, debet/. W jaki sposób pozyskamy środki?”
Radna Agnieszka Grzyb - „Jak Pan chce rozpocząć rok 2015 bez zobowiązania?”
Radna Czesława Grabowska - „W jaki sposób będą pozyskane środki finansowe z dokonanych meldunków. Czy Pan będzie mieszkańców zmuszał do zameldowania?”
Wójt p. Mirosław Przysiwek udzielił odpowiedzi: „Przez 4 dni musiałem szukać argumentów, czy wzięcie kredytu to jest uzasadnione. Piszę swój PPN, który przygotuję do 31.12.2014 r. wraz z uchwałą. Skonstruuję go do następnego tygodnia w postaci pisma. Krótki, czytelny, skondensowany. Musi być dużo treści, wskaźników, ale mało części opisowej.
P. wójt poinformował, że logika, która stanowiła PPN nie będzie realizowana. Kredyty , wysokie płace w szkołach, w urzędzie nie stanowią istotę działania.
Spłacane kredyty, tak to były oprocentowany 1 % a nie w wysokości 10 %.
Będę rozmawiał z firmą, która pomogła nam pobranie kredytu na Promenadę.
P. Wójt poinformował, że są całe osiedla, których nie widać w bazie danych. Sprawa dotyczy zameldowania co za tym idą podatki od nieruchomości. Oznacza to, że Urząd Skarbowy część z podatku tych ludzi daje tam gdzie jest meldunek.
Radna Agnieszka Grzyb - „Na jakiej podstawie?”
Wójt - „Zameldowanie z przebywaniem to nic nie ma wspólnego z podatkiem.”
P. Wójt poinformował, że chce dokonać działań takich jak NETTO dokonało, dotyczy to działalności gospodarczej na terenie Gminy prowadzonych przez firmy. Jest to kolejny pieniądz dużego wymiaru.
Radna Jolanta Kisielewska poinformowała o tym, że za pośrednictwem radnych, urzędu, p. wójta dotrzemy do mieszkańców, którzy nie maja czasu spotkać się w sprawach dotyczących życia społecznego. Tak aby został znaleziony kompromis pomiędzy mieszkańcem a Gminą.
Wójt p. Mirosław Przysiwek - „Jeśli nie znajdziemy poprawy to będzie komornik.”
Radny Krzysztof Kleinowski - „ Czy w przeciągu dwóch, trzech lat były podwyżki w Urzędzie Gminy?”
Skarbnik p. Bernadeta Opasińska - „Nie, mam wiedzę co do czterech lat nie było podwyżki. Tylko jedna osoba otrzymała nagrodę.”
Wójt p. Mirosław Przysiwek - „To jest logika, taka nie ma podwyżek, ale zatrudnienie się zwiększyło. Urząd wróci do podwyżek. To będzie ilość pracowników godziwa z godziwymi płacami, tylko zgodnie z prawem.”
Radna Agnieszka Grzyb - „Dotyczy reorganizacji w szkołach, dotyczy zmniejszenia o 8 etatów, czy wiemy jakie szkoły to zmniejszenie dotyczy?”
Wójt p. Mirosław Przysiwek - „Działania będą zgodnie ze wskaźnikami. Nie wiem jeszcze o jakie szkoły to chodzi. Może się okazać, że jak namówię rodziców i dzieci pójdą do Reptowa, to może zmiany nie będą dotyczyły zatrudnienia. Przecież za dzieckiem idzie subwencja.”
Radny Dariusz Dąbkowski - „Czym te dzieci dojadą?”
Wójt p. Mirosław Przysiwek - „Mówimy o myśli strategicznej. Czy dać możliwość, aby dzieci były w naszej szkole? W takim przypadku będą pieniądze, bo subwencja idzie za dzieckiem.”
Radna Agnieszka Grzyb - „Czy projekt budżetu na 2015 będzie bez programu postępowania naprawczego?”
Wójt p. Mirosław Przysiwek - „Regionalna Izba Obrachunkowa nas nie wezwała. Ja skompletuję budżet. PPN jest po to, aby wziąć kredyt.”
Radny Mariusz Ilnicki - „To na siłę musimy bo ludzie nie dostaną wypłaty, to jest szantaż. Ja nie jestem ekonomistą. Nie rozumię tego działania.”
Radny Krzysztof Kleinowski skierował pytanie czy p. wójt ma wiedzę, że dokument będzie sprawdzony i zaopiniowany w przeciągu 48, 72 godzin?”
Wójt p. Mirosław Przysiwek - „Wszelkie urzędy mają swoją procedurę. Sfałszowana podstawa prawna. Ja tylko mogę powiedzieć Panu, że nie będę prosił o wcześniejszą opinię, będę czekał zgodnie z terminami. Nie będę wchodził w żadne kontakty, aby szybko opinię pozyskać.”
Radny Zbigniew Drohomirecki - Uważa, że nie powinniśmy tego projektu uchwały podejmować.
Przewodniczący rady Gminy p. Grzegorz Kłos poinformował, że zgodnie z art. 43 ust. 1 głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały jest bezzasadne.
Ad. 3
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Kobylanka na 2014 rok - projekt nr 9/14.
Wójt p. Mirosław Przysiwek - „Wzorem wcześniejszej praktyki proszę Panią Skarbnik, aby zreferowała projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Kobylanka na 2014 rok - projekt nr 9/14.”
Skarbnik p. Bernadeta Opasińska omówiła powyższy projekt uchwały - zał. Nr 5.
Skarbnik p. Bernadeta Opasińska - „Uchwałą zmniejsza się plan dochodów o kwotę 1.670.398 zł, z tego: dochody bieżące o kwotę 460.000 zł, dochody majątkowe o kwotę 1.210.398 zł,
Zwiększa się plan dochodów o kwotę 50.000 zł, z tego: dochody bieżące o kwotę 50.000 zł,
Zmniejsza się plan wydatków o kwotę 20.000 zł, z tego: wydatki bieżące o kwotę 20.000 zł,
Zwiększa się plan wydatków o kwotę 545.588 zł, z tego: wydatki bieżące o kwotę 545.588 zł.
Załącznik nr 3 przedstawia przychody i rozchody budżetu Gminy Kobylanka w 2014 r.: przychody - papiery wartościowe (obligacje) kwota 5 700 000 zł, rozchody - spłaty kredytów - 4 130 349 zł, spłata pożyczek otrzymanych na finansowanie zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE - 488 186 zł, wykup papierów wartościowych (obligacji) - 800 000 zł.
Załącznik nr 4 przedstawia dotacje podmiotowe udzielone w 2014 r. na zadania realizowane przez podmioty nienależące do sektora finansów publicznych - wychowanie przedszkolne - 263 000 zł.
Uzasadnienie:
Dochody: zmniejszenie na kwotę 1 670 398 zł, w tym grzywny, mandaty - Straż Gminna - 245 000 zł, podatek dochodowy od osób prawnych - 215 000 zł, sprzedaż majątku - 1 210 398 zł oraz zwiększenie na kwotę 50 000 zł, w tym subwencja oświatowa.
Wydatki: zmniejszenie na kwotę 20 000 zł, w tym gospodarka komunalna - wynagrodzenia - 20 000 zł oraz zwiększenia na kwotę 545 588 zł, w tym Urząd Gminy/wynagrodzenia/ - 20 000 zł, Urząd Gminy /usługi pozostałe/ - 24 216 zł, obsługa długu - odsetki od kredytów - 223 522 zł, SP Kunowo - oddziały przedszkolne - 16 500 zł, SP Kobylanka - oddziały przedszkolne - 17 000 zł, ZSP Reptowo - 16 500 zł, dotacja do przedszkoli niepublicznych - 55 000 zł, oświetlenie ulic - odsetki GDDKiA - 172 850 zł.
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów radna Agnieszka Grzyb przedstawiła pozytywna opinię komisji.
Przewodnicząca Komisji ds. Społecznych radna Aneta Nelke poinformowała, że komisja nie opiniowała projektu uchwały.
Radna Agnieszka Grzyb - „Jeśli został wycofany projekt uchwały dotyczący Programu Postępowania Naprawczego czy sens podejmowania dalszych uchwał?”
Przewodniczący Rady Gminy p. Grzegorz Kłos poinformował, że sesja się odbywa zgodnie z wnioskiem zgłoszonym przez projektodawcę, tj. p. Wójta.
Radny Mariusz Ilnicki zgłosił, aby zgodnie z § 32 ust. 2 Statutu Gminy Kobylanka zrobić przerwę w obradach sesji.
Przewodniczący Rady Gminy p. Grzegorz Kłos poinformował wszystkich radnych, że i tak po przerwie muszę wrócić do porządku obrad jaki został przedstawiony zgodnie z wnioskiem zgłoszonym przez p. Wójta.
Została ogłoszona 10 min. przerwa.
Po przerwie przystąpiono do kontynuacji obrad.
Salę posiedzeń opuściła radna Aneta Nelke. Ilość radnych obecnych na sali posiedzeń - 13 radnych.
Wójt p. Mirosław Przysiwek - „Ok. 600 000 zł gmina powinna zaplanować. Nie ma korekty dotyczącej radaru. Aby wdrożyć radary to musi być kwota 800 000 zł publicznych pieniędzy - na zrefundowanie radaru. W tych 800 000 zł nie ma naszego dochodu.
Już mamy oszczędności 600 000 zł, bo nie zrealizujemy. Przecież umowa jest nie zakontrasygnatowana, to jest skandaliczne. Dlaczego nie ma na umowie kontrasygnaty dot. fotoradarów, na kwotę 803 000 zł. To jest do zgłoszenia do organów ścigania. Umowa zawiera tylko jakąś pieczątkę zastępcy skarbnika.”
Wójt p. Mirosław Przysiwek - „Z uwagi , że mam wątpliwości, wnoszę do przewodniczącego Rady Gminy o wycofanie tego projektu uchwały.”
Przewodniczący Rady Gminy p. Grzegorz Kłos poinformował, że zgodnie z § 43 ust. 1 Statutu Gminy Kobylanka projektodawca może wycofać projekt uchwały.
Ad. 4
Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kobylanka na lata 2014 - 2025 - projekt nr 10/14 - zał. Nr 6.
Wójt p. Mirosław Przysiwek -„Uważam, że to co jest zaprezentowane jest dobrze. Chcę powiedzieć, że uchwała jest fundamentalna, jaki jest WPF, który będzie zmieniony.”
Radny Zygmunt Gołembowski poinformował, że jeżeli coś się powiedziało, to nie publicznie, jeśli już to tylko w kuluarach.
Wójt p. Mirosław Przysiwek poprosił radnych o podejście z sugestiami dotyczącymi realizacji danych zadań inwestycyjnych w poszczególnych miejscowościach. Tak aby nie zostawiać określonych zadań inwestycyjnych na dalekie terminy. W związku z tym p. wójt zaprosił do rozmowy.”
Radna Czesława Grabowska - „ Wcześniej był p. Wójtem.”
Wójt p. Mirosław Przysiwek - „Mówię, że nie godzę się, że np. Wielichówek, czy świetlica w Morzyczynie, uważam, że powinny być te zadania robione w następnym roku.
Wójt p. Mirosław Przysiwek złożył wniosek w sprawie wycofania powyższego projektu uchwały.
Radny Zygmunt Gołembowski - „ Bardzo życzę owocnych prac.”
Wójt p. Mirosław Przysiwek skierował pytanie do radnego Zygmunta Gołembowskiego „pomożesz”?
Radny Zygmunt Gołembowski - „pomożemy”.
Ad. 5
Podjęcie uchwały w sprawie emisji obligacji Gminy Kobylanka oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu - projekt nr 12/14 - zał. Nr 7.
Wójt p. Mirosław Przysiwek złożył wniosek w sprawie wycofania powyższego projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy p. Grzegorz Kłos poinformował, że zgodnie z § 43 ust. 1 Statutu Gminy Kobylanka projektodawca może wycofać projekt uchwały.
Ad. 6
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Kobylanka - projekt nr 11/14 - zał. nr 8.
Sekretarz p. Jolanta Kazberuk przedstawiła uzasadnienie do projektu uchwały: „Zgodnie z art.8 ust.2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych Rada Gminy w drodze uchwały ustala wynagrodzenie Wójta na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. ( Dz.U. z 2013 r. poz.1050 ze zm.) załącznik Nr 3, I tabela A. wynagrodzenie Wójta w gminie do 15 tys. mieszkańców kształtuje się następująco:
- wynagrodzenie zasadnicze 4.200 - 5.900 złotych
- dodatek funkcyjny maksymalny poziom 1.900 złotych
- dodatek specjalny 20 % - 40 % łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego ( art. 36 ust.3 ustawy o pracownikach samorządowych - t.j Dz.U z 2014 r. poz.1202 mówi „ Wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) , staroście oraz marszałkowi województwa przysługuje dodatek specjalny” oraz § 6 rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. mówi o procentowej wysokości tego dodatku specjalnym)
- dodatek za wieloletnią pracę przysługuje, w wysokości wynoszącej po pięciu latach 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Dodatek ten wzrasta o 1 % za każdy dalszy rok pracy aż do osiągnięcia 20 % miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego.
Na podstawie posiadanych dokumentów w aktach osobowych ustalono, że Pan Mirosław Przysiwek - Wójt Gminy Kobylanka posiada 20 letni staż pracy.
Zgodnie z art.37 ust.3 wyżej cytowanej ustawy o pracownikach samorządowych „ Maksymalne wynagrodzenie osób, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1, nie może przekroczyć w okresie miesiąca siedmiokrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 79, poz. 431, z późn. zm.).” Zgodnie z ustawą budżetową na rok 2014 z dnia 24 stycznia 2014 roku ( Dz.U z 2014 r. poz.162) kwota bazowa dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe wynosi 1.766,46 złotych, maksymalne miesięczne wynagrodzenie wójta w roku 2014 wynosi 12.365,22 złotych. ( 1.766,46 x 7 ).”
Sekretarz p. Jolanta Kazberuk poinformowała, że art. 36 ustawy o pracownikach samorządowych mówi, że wójtowi dodatek specjalny przysługuje.”
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego radna Agnieszka Grzyb przedstawiła wniosek komisji, który został jednogłośnie przyjęty:
„ wynagrodzenie miesięczne w następującej wysokości:
- wynagrodzenie zasadnicze w kwocie - 5 000 zł,
- dodatek funkcyjny w kwocie - 1 000 zł,
- dodatek specjalny w wysokości 20 % łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego
- dodatek za wieloletnią pracę (20 % wynagrodzenia zasadniczego),
co daje kwotę 8 200 zł.”
Wiceprzewodniczący Komisji ds. Społecznych radny Mariusz Ilnicki poinformował, że komisja nie opiniowała projektu uchwały.
Wójt p. Mirosław Przysiwek skierował swoje niezadowolenie do radnego Krzysztofa Kleinowskiego.
Salę posiedzeń opuścił radny Andrzej Adamczyk. Ilość radnych biorących udział w posiedzeniu - 12 radnych.
Radny Mariusz Ilnicki poinformował radnych w jakim celu jesteśmy radnymi.
Radna Agnieszka Grzyb poinformowała, że wniosek Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów w sprawie wysokości wynagrodzenia został wypracowany na posiedzeniu KRGiF.
Przewodniczący Rady Gminy p. Grzegorz Kłos zgłosił wniosek:
„ wynagrodzenie miesięczne w następującej wysokości:
- wynagrodzenie zasadnicze w kwocie - 5 000 zł,
- dodatek funkcyjny w kwocie - 1 700 zł,
- dodatek specjalny w wysokości 40 % łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego, co daje 2 680 zł
- dodatek za wieloletnią pracę (20 % wynagrodzenia zasadniczego),
co daje kwotę 10 380 zł.”
Przewodniczący Rady Gminy p. Grzegorz Kłos poddał pod głosowanie:
- wniosek Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów, który został przegłosowany w następujący sposób: za- 6, przeciw-6, wstrzymał się - 0, przy 12 obecnych podczas głosowania. Wniosek nie został przyjęty.
- wniosek Przewodniczącego Rady Gminy, który został przegłosowany w następujący sposób: za- 11, przeciw-0, wstrzymał się - 1, przy 12 obecnych podczas głosowania. Wniosek został przyjęty.
Rada Gminy w obecności 12 radnych podjęła w następujący sposób uchwałę: za- 11, przeciw-0, wstrzymał się - 1, uchwałę nr III/6/14 w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Kobylanka - zał. nr 9 /głosowanie imienne zał. nr 10/.
Ad. 7
Zamknięcie obrad.
Wobec zrealizowania porządku obrad przewodniczący Rady Gminy o godz. 14.20 zamknął obrady nadzwyczajnej sesji Rady Gminy Kobylanka.
Protokołowała:
Joanna Baszak
Przewodniczący Rady Gminy
Grzegorz Kłos
27
-
Pokrycie niedoboru środków pieniężnych w budżecie Gminy;
-
Spłata wcześniej zaciągniętych zobowiązań:
-
Wygenerowanie oszczędności w kwocie ponad 1 mln zł w 2015 roku
-
Wypracowanie nadwyżki w budżecie operacyjnym Gminy już w 2015 roku
-
Zapewnienie odpowiednich środków pieniężnych na spłatę zobowiązań
-
Możliwość spłaty istniejących - niekorzystanych dla Gminy - zobowiązań
z zachowaniem marginesu bezpieczeństwa pozwalającego spełnić wymagania ustawy o finansach publicznych już w trakcie realizacji PPN -
Możliwość uchwalenia projektu budżetu na 2015 rok i projektu wieloletniej prognozy finansowej
-
Przeprowadzenie niezbędnych przekształceń i restrukturyzacji w jednostkach organizacyjnych Gminy
-
Wzmocnienie planowania strategicznego i odpowiedzialności za stan finansów Gminy
-
Zamknięcie budżetu Gminy deficytem i niedoborem środków pieniężnych
w kwocie prawie 2 mln zł i pogłębienie się problemów finansowych w kolejnych latach.
-
Brak możliwości uchwalenia zmiany budżetu i WPF w 2014 roku.
-
Uchwalenie projektu budżetu i WPF z przekroczeniem ustawowych wskaźników.
-
Negatywna opinia RIO do projektu budżetu i WPF na 2015 rok.
-
Wezwanie do opracowania PPN przez RIO w ciągu 45 dni (przyjęcie styczeń 2015 r.).
-
Negatywna opinia RIO do wykonania budżetu za rok 2014.
-
Ryzyko wypowiedzenia umów kredytowych spowodowanych niewypłacalnością Gminy.
-
Powstanie zobowiązań wymagalnych.
-
Przesunięcie perspektywy czasowej w zakresie uzyskania przewidywanych efektów finansowych zaplanowanych działań.
-
Ocena stanu finansów JST pod kątem możliwości emisji obligacji;
-
Podjęcie uchwały w sprawie emisji obligacji komunalnych (wraz ze zmianą budżetu i WPF);
-
Uzyskanie pozytywnej opinii RIO;
-
Złożenie oferty na emisję obligacji do banków;
-
Uzyskanie ofert ze strony banków i wybór najkorzystniejszej;
-
Podpisanie umowy (określa: agenta emisji, warunki emisji obligacji itp.)
-
Sporządzenie propozycji nabycia przez Wójta;
-
Przelew środków na odrębny rachunek bankowy.
-
-
kredyt - od kilku do kilkunastu miesięcy;
-
obligacje - 3-4 tygodnie;
-
-
-
kredyt - zwykle jeden rok karencji w spłacie kapitału;
-
obligacje - możliwość dostosowania wykupu obligacji do sytuacji finansowej jednostki.
-
-
-
kredyt - bank decyduje o rodzaju zabezpieczenia i jego wielkości;
-
obligacje - emitent ustala sposób zabezpieczenia obligacji.
-
-
-
-
-
-
-
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
11 01 2015 19 25 15protokol III sesja 10.12.14 (PDF, 426.56Kb) | 2015-01-11 19:25:15 | 92 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Adam Hendzel Data wytworzenia:
11 sty 2015
Osoba dodająca informacje
Adam Hendzel Data publikacji:
11 sty 2015, godz. 19:23
Osoba aktualizująca informacje
Adam Hendzel Data aktualizacji:
12 sty 2015, godz. 10:41